تولد امام علی(ع) در کعبه از گزارش‌های متواتر اهل سنت است

عضو هیئت علمی جامعه المصطفی(ص):

تولد امام علی(ع) در کعبه از گزارش‌های متواتر اهل سنت است

حجت‌الاسلام عزالدین رضانژاد، عضو هیئت علمی جامعةالمصطفی(ص) گفت: چند نفر از علمای اهل سنت گفته‌اند فاطمه بنت اسد نخستین زن هاشمی است که در کعبه فرزند به دنیا آورد؛ از جمله حاکم نیشابوری این مطلب را در مستدرک آورده است.


به گزارش ایکنا، حجت‌الاسلام والمسلمین عزالدین رضانژاد، عضو هیئت علمی جامعةالمصطفی(ص) و از اعضای مجمع عالی حکمت اسلامی، ۱۲ بهمن در نشست علمی «پاسخ به شبهات ولادت امام علی(ع) در داخل کعبه» با بیان اینکه هر ساله در آستانه ولادت امام علی(ع)، شبکه‌های وهابی چند نقل براساس منابع خودشان مطرح می‌کنند، گفت: در صحیح مسلم آمده مولود کعبه، حکیم بن حزام است؛ ابن‌ابی‌الحدید در شرح نهج‌البلاغه آورده نخستین فردی که در کعبه به دنیا آمد حزیم است و روایت مرتبط با ولادت علی در کعبه، قابل اعتنا نیست و ضعیف است.
رضانژاد اظهار کرد: تحلیل اینکه چرا اصولاً حکیم بن حزام را مطرح کرده‌اند نیازمند فرصت دیگری است. این شخصیت، ساختگی است و توسط مصعب، زبیر و... طرح شده و باید کینه‌ها به بنی‌هاشم و گرایش‌های قومی و قبیله‌ای را جزو اهداف مطرح‌کردن این فرد بدانیم. به عبارتی، روایتی ساخته شد آن هم از سوی کسانی که بعداً با امیرمؤمنان(ع) درگیر شده و جنگ‌هایی را ساختند که علامه جعفر مرتضی در آثارش به این موضوع پرداخته‌است.
وی افزود: چند نفر از علمای اهل سنت گفته‌اند فاطمه بنت اسد نخستین زن هاشمی است که در کعبه فرزند به دنیا آورد؛ نکته دیگر اینکه وقت وضع حمل را عمدتاً پس از نماز عشا اعلام کرده‌اند، همچنین گفته شده اولین نام‌گذاری در بین مسلمین و دادن لقب اسد به یک بچه، از طرف فاطمه بنت اسد بوده است؛ یعنی هنگام وضع حمل، پدر فاطمه بنت اسد در مکه نبود و فاطمه تفأل به نام پدر زده و نام امام(ع) را اسد گذاشته است.
عضو هیئت علمی جامعةالمصطفی(ص) بیان کرد: در بین آرای اهل سنت علاوه بر تصریحی که از گذشتگان در خصوص تولد امام در کعبه داریم معاصران هم آن را مورد توجه قرار داده‌ و از جمله برخی سلفی‌ها هم تصریح کرده‌اند مولود کعبه، علی(ع) است و علاوه بر این‌ها برخی از علمای حاضر اهل سنت در ایران هم بر این مسئله تأکید کرده‌اند.
وی ادامه داد: موضوع مهم‌تر برای ما گزارش‌های عالمان اهل سنت است. حاکم نیشابوری در جلد سوم مستدرک آورده: «فَقَدْ تَوَاتَرَتِ الْأَخْبَارِ أَنَّ فَاطِمَةَ بِنْتَ أَسَدٍ وَلَدَتْ أَمِيرَ الْمُؤْمِنِينَ عَلِيَّ بْنَ أَبِي طَالِبٍ كَرَّمَ اللهُ وَجْهَهُ فِي جَوْفِ الْكَعْبَةِ: روایات درباره اینکه فاطمه بنت اسد، امیرالمؤمنین علی(ع) را در دل کعبه به دنیا آورد متواتر است» (المستدرک، ج۳، ص۵۵) و می‌دانیم اگر خبری متواتر بود حتی نیاز به بررسی سند ندارد؛ زیرا خود تواتر دلالت بر صحت خبر می‌کند.
عضو هیئت علمی جامعةالمصطفی(ص) اضافه کرد: سبط بن جوزی هم از جمله عالمان اهل سنت است که باز این مسئله را مطرح کرده که نخستین مولود کعبه از بنی‌هاشم علی(ع) است. سبط بن جوزی به عنوان یکی از دانشمندان اهل سنت در کتاب تذکره الخواص، صفحه دهم این طور نوشته: فاطمه بنت اسد در حالی که باردار بود، خانه خدا را طواف می‌کرد. 
درد زایمان او را فراگرفت. در خانه کعبه به روی او باز شد، پس او داخل کعبه رفت و در آنجا فرزند خود را به دنیا آورد.
رضانژاد بیان کرد: بستی معتزلی در کتاب المراتب آورده روایات صحیح از اهل بیت بیانگر آن است که فاطمه بنت اسد وقتی ولادت علی(ع) نزدیک شد چون عادت این بود که زنان بنی‌هاشم داخل مسجدالحرام و نزدیک کعبه می‌شدند نزدیک کعبه شد تا وضع حمل بر او آسان شود ولی فاطمه وارد کعبه شد و مولود او در آنجا ولادت یافت.

برچسب ها :
ارسال دیدگاه