کمبود دارو در خراسان شمالی

با وجود وعده‌های داده شده، شهروندان همچنان گلایه دارند

کمبود دارو در خراسان شمالی

حال بازارنابسامان دارو گویا بنای بسامان ‌شدن ندارد و قرار نیست ماجرای کمبود برخی دارو‌ها در داروخانه‌های استان‌ پایانی داشته باشد؛ چرا که نایاب ‌شدن آنتی‌بیوتیک‌های کودکان، مسکن و گاهی هم کمبود سرم موجب نارضایتی شهروندان خراسان شمالی شد.


کمبود آنتی‌بیوتیک‌ها
سارا یکی از هروندان خراسان شمالی که به گفته خود به سه داروخانه برای پیدا کردن آنتی‌بیوتیک مراجعه کرده، می‌گوید: چند سال است کشور ما مدعی خودکفایی در امر دارو است؛ اما چرا نمی‌توانیم یک مسکن ساده در داروخانه پیدا کنیم؟
وی با بیان اینکه مشکلات کمبود دارو و افزایش قیمت‌ها کمر بیماران را شکسته است، اظهار می‌کند: چند باری برای تهیه دارو به صورت آزاد به داروخانه‌ها مراجعه کردم که متصدیان داروخانه از فروش دارو بدون نسخه خودداری کردند. 
وی می‌افزاید: با توجه به قیمت‌های بالای ویزیت پزشکان، قشر ضعیف جامعه نمی‌تواند برای یک سرماخوردگی ساده این مبالغ را پرداخت کند. به همین دلیل برایش به صرفه است مسکن را از داروخانه به صورت آزاد بخرد.
نیما یکی دیگر از شهروندان می‌گوید: چند شب پیش به دلیل تب فرزندم برای تهیه شربت و مسکن به داروخانه مراجعه کردم؛ ولی متأسفانه مدعی بودند دارو در داروخانه موجود نیست.
وی می‌افزاید: همچنین چندی پیش برای تهیه داروی بیماری کبد با نسخه پزشک به یکی از داروخانه‌های بجنورد رفتم. با وجود داشتن بیمه تأمین اجتماعی، متصدی داروخانه گفت بیمه تأمین اجتماعی سهمی از این داروها ندارد و باید به صورت آزاد حساب شود. اگر سهمی برای این داروها ندارد، چرا باید ماهیانه حق بیمه بالایی را پرداخت کنیم؟
مرضیه یکی از بیماران نیز از نبود داروهای خاص گلایه‌مند است و می‌گوید: افزایش هزینه‌های سرسام‌آور دارو از یک طرف و نایاب شدن آن مشکل بزرگ‌تری است که این روزها را برای ما سخت‌تر کرده است.
وی ادامه می‌دهد: برخی داروها در هلال‌احمر نیز پیدا نمی‌شود و بیماران برای خرید آن افزون بر مشکلات تهیه دارو و طی مسافت طولانی به دیگر شهرستان‌ها و استان‌ها با هزینه بالای قیمت دارو و پوشش ندادن بیمه مواجه هستند و برای درمان خود مجبورند این شرایط سخت را تحمل کنند.

 تمایل نداشتن شرکت‌های پخش دارویی به فعالیت
معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی نیز در گفت‌وگو با خبرنگار ما با بیان اینکه کمبود دارو موضوعی کشوری است و خراسان شمالی بر اساس جمعیت و سهم مشخص شده مانند سایر استان‌ها از داروها بهره‌مند است، می‌گوید: سهم داروی خراسان شمالی یک درصد کشوری است و در حال حاضر سه شرکت پخش دارو در استان وجود دارند و برای افزایش سهم داروی استان و همچنین حضور شرکت‌های بیشتر در استان پیگیری‌هایی شده است.
سیدعلی وکیلی با بیان اینکه کمبود دارو در این استان ارتباطی به نبود شرکت‌های مادر پخش دارویی در این استان ندارد، می‌افزاید: شرکت‌های مادر پخش دارویی متعلق به بخش خصوصی هستند؛ اما این شرکت‌ها می‌گویند فعالیت در خراسان شمالی برای آن‌ها از نظر ظرفیت استفاده دارویی از توجیه بالایی برخوردار نیست. بنابراین تمایل چندانی به فعالیت در این استان ندارند.

فروش آنتی‌بیوتیک با ارائه نسخه پزشک
وی با اشاره به گلایه‌های شهروندان در خصوص کمبود دارو در داروخانه‌های استان اظهار می‌کند: شربت آنتی‌بیوتیک در داروخانه‌ها وجود دارد؛ ولی فروش آن تنها با ارائه نسخه پزشک انجام می‌شود.
معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی می‌افزاید: 700 قلم دارو از مرحله ورود به استان تا فروش توسط غذا و دارو کنترل می‌شود و هم‌اکنون با توجه به فراوانی داروخانه‌ها در استان، دسترسی به دارو با نسخه پزشک به نسبت در شرایط پایداری قرار دارد.
وکیلی با بیان اینکه 120 داروخانه در استان داریم که انبارهای آنان در سامانه صمت ثبت شده است، تصریح می‌کند: امسال مجوز فعالیت 35 داروخانه جدید داده شد. به عبارتی 35 انبار جدید داروخانه‌ای به ظرفیت موجود افزوده شده است.

پیگیری مصوبه سفر رهبری
نماینده مردم پنج شهرستان خراسان شمالی نیز در گفت‌وگو با خبرنگار ما با بیان اینکه بخشی از مشکلات دارویی استان در آینده حل می‌شود، می‌گوید: حجم کم ذخیره‌های دارویی استان و حضور نداشتن نمایندگی شرکت‌های بزرگ توزیع دارو از جمله علت‌های مشکلات حوزه دارویی در خراسان شمالی است که سبب زحمت برای مردم شده و باید به دنبال حل آن بود.
محمد وحیدی در ادامه در خصوص ساخت دانشکده و ایجاد رشته داروسازی در این استان نیز می‌افزاید: سال ۹۱ در سفر پر خیر و برکت رهبر معظم انقلاب به خراسان شمالی، ایجاد دانشکده و رشته داروسازی مصوب شد؛ ولی متأسفانه با گذشت ۱۰ سال هنوز این دانشکده به بهره‌برداری نرسیده و مجوز ایجاد این رشته نیز داده نشده که خوشبختانه این پروژه دستور مستقیم وزیر بهداشت را داشته است.

خبرنگار: سمانه محمدزاده ثانی

برچسب ها :
ارسال دیدگاه