نگرانی درباره امنیت تأسیسات هسته‌ای وجود ندارد

محمد اسلامی، رئیس سازمان انرژی اتمی در پاسخ به خبرنگار قدس:

نگرانی درباره امنیت تأسیسات هسته‌ای وجود ندارد

رئیس سازمان انرژی اتمی تأکید کرد هیچ نگرانی در مورد امنیت تأسیسات هسته‌ای نداریم و پدافند کشور، تمهیدات امنیتی و پدافند خود ما قدرتمند است و دشمن همواره ناکام مانده و خواهد ماند.


​​​​​​​محمد اسلامی که در حاشیه نشست هیئت دولت به پرسش خبرنگار ما درباره حادثه حمله پهپادی در اصفهان و تمهیدات اتخاذشده برای تأمین امنیت تأسیسات هسته‌ای کشور از حملات ایذایی و تأثیرات این حملات بر نوع تعامل ایران با آژانس پاسخ می‌داد، افزود: دشمن، دشمن است و دشمن هم دشمنی می‌کند و نیاز به هوشیاری و ضریب آمادگی برای پاسخگویی داریم. وزارت دفاع خیلی زود و بهنگام این موضوع را گزارش داد. این حمله  ناموفق را سریع دفع کردند؛ چنان‌که خود آمریکایی‌ها هم به آن اشاره کردند. البته من مرجع صحبت راجع به این موضوع نیستم.وی درباره تغییر در سطح تعهدات هسته‌ای ایران اظهار کرد: ما تعهد جامانده‌ای نداریم، عملیات روانی و اظهارات آن‌ها متمرکز بر بحث برجام است. برجام یک معامله است که دو سمت دارد، وقتی تعهداتشان را انجام نمی‌دهند دیگر دلیلی ندارد ما پایبند به تعهداتی باشیم که با عملیات فشار سعی دارند در ایران تشدید کنند.وی در خصوص روند  برنامه‌ریزی سفر گروسی به ایران هم تصریح کرد: این سفر نیازمند تدوین و محتواست و باید اهداف و برنامه این سفر مشخص باشد. خود ایشان اعلام کرده چنین سفری دارد و این سفر پس از اجلاس سری که با وزرای شورای اروپا و در پارلمان اروپایی داشت  بیان شد.اسلامی با یادآوری اینکه یک‌چهارم از بازرسی‌های آژانس در سه سال گذشته از تأسیسات ایران بوده، درحالی‌که از 730 سایت اتمی جهان تنها 21 عدد آن‌ها متعلق به ایران است، اظهار کرد: بااین‌حال بازهم احساس نگرانی می‌کنند و این روند نشان می‌دهد ادبیات آن‌ها ادبیات دشمن و عملیات تخریبی است و ما از این‌ها تأثیر نمی‌گیریم.وی در خصوص احتمال رفع اختلافات با آژانس و حل مسائل ادعایی هم با تأکید بر اینکه تنشی میان ما و آژانس وجود ندارد، گفت: ما به همه پرسش‌های آژانس پاسخ تفصیلی داده‌ایم و موردی باقی نمانده و بازهم دعوت می‌کنیم از آن‌ها که بیایند و پاسخ‌ها را بشنوند، اما این مسائل وقتی حل می‌شود که آن‌ها اراده کنند که باور کنند.

عرضه 34 قلم کالا با تخفیف ویژه رمضان
34 قلم کالای اساسی و مایحتاج پرمصرف مردم تا پایان ماه مبارک رمضان به‌منظور کنترل و تعدیل قیمت‌ها در بازار در قالب طرح« فجر تا فطر» با تخفیف ویژه عرضه خواهد شد.وزیر جهاد کشاورزی دیروز در حاشیه جلسه هیئت دولت با اعلام این خبر گفت: این طرح با همکاری فروشگاه‌های زنجیره‌ای در سراسر کشور اجرا می‌شود که در آن 34 قلم کالای اساسی با تخفیف ۱۰ تا ۲۵ درصد عرضه می‌شود تا بازار مصرف در ایام عید و ماه مبارک رمضان با آرامش و قیمت‌های متعادل همراه باشد.سیدجواد ساداتی‌نژاد اظهار کرد: برخی شرکت‌های تولیدی قیمت کالاهای خود را کاهش دادند و فروشگاه‌های زنجیره‌ای نیز با سود صفر درصد در فروش کالاهای اساسی در این طرح مشارکت کردند و امیدواریم سایر فروشگاه‌های کشور هم با این طرح همراهی کنند تا بتوان آرامشی در حوزه بازار ایجاد کرد.وی خاطرنشان کرد درزمینه تأمین کالاهای اساسی هیچ مشکلی وجود ندارد و ذخایر کشور در وضعیت مناسبی است. در محدوده‌های زمانی در تأمین ارز ما تأخیر داشتیم اما در حال حاضر شرایط خوب است و تخلیه از بندرها صورت می‌گیرد و مشکلی از این بابت به‌ویژه در تأمین مرغ و گوشت و ذخایر  نهاده‌های دامی وجود ندارد.

سؤالی از رئیس‌جمهور مطرح نشده
معاون پارلمانی رئیس‌جمهور خبرهای برخی رسانه‌ها در مورد طرح سؤال از رئیس‌جمهور در مجلس و اختلاف دو قوه را رد کرد و آن را مایه شگفتی خواند.سید محمد حسینی گفت: در هفته اخیر طرح استیضاح وزیر بهداشت را داشتیم که در ابتدا تعداد امضاهای آن قابل‌توجه بود اما با گفت‌وگویی که با نمایندگان انجام شد تعداد کاهش یافت و درنهایت استیضاح منتفی شد و وزیر هم توضیحاتی را در کمیسیون به نمایندگان ارائه کرد. همچنین سؤال‌هایی از وزیر نفت و صمت در مجلس پرسیده شد که طراحان قانع شدند و این بیانگر این است که اگر وزرا پاسخ قانع‌کننده‌ای بدهند نمایندگان هم می‌پذیرند.وی اظهار کرد: خبرهایی که دیروز درباره اختلاف مجلس و دولت و سؤال از رئیس‌جمهور منتشر شد هیچ مبنایی ندارد و برخی سایت‌ها و کانال‌های خبری و خبرگزاری‌ها که در ایام اغتشاشات فعال بودند و به‌نوعی آتش‌بیار معرکه بودند اکنون و در آستانه دهه فجر هم دنبال فتنه‌انگیزی جدیدی هستند تا این‌گونه تلقی شود اختلاف وجود دارد، درحالی‌که تعامل دو قوه سازنده است.وزیر تعاون هم با اشاره به اجرای طرح کالابرگ الکترونیکی در سه استان دیگر یعنی مرکزی، قزوین و گیلان، گفت: به‌طور حتم تا پایان سال این طرح در همه استان‌ها به اجرا درخواهد آمد.
صولت مرتضوی در جمع خبرنگاران خاطرنشان کرد: دولت فعلاً بنا ندارد یارانه نقدی را حذف کند، اما تکلیف قانونی است که کالابرگ الکترونیکی یا شیوه‌های دیگر را در پیش گیرد. 
وی با بیان اینکه قیمت‌ها هم در این طرح بر اساس قیمت پایه شهریور ۱۴۰۰ خواهد بود در پاسخ به این پرسش که اگر سال بعد تورم ایجاد شود، ۱۲ قلم کالای عرضه‌شده در این طرح کاهش خواهد یافت، گفت: وقتی دولت اعلام می‌کند ارز موردنیاز کالای اساسی را با نیما تأمین می‌کند، افزایش قیمت معنا ندارد، تعداد ۱۲ قلم هم‌تغییری نمی‌کند.

خبرنگار: آرش خلیل‌خانه

برچسب ها :
ارسال دیدگاه