تلاش برای حفظ میراث تمدنی

تلاش برای حفظ میراث تمدنی

وقتی نام وقف و نذر را می‌شنوید یا می‌خوانید، ذهنتان حتماً نباید برود به سمت مثلاً ثروتمندانی که بخشی از ثروت و داشته‌های خود را وقف امور عام‌المنفعه می‌کنند.


​​​​​​​این گونه وقف البته جایگاه و ارزش خاص خودش را دارد اما وقف و واقف شدن مفهوم گسترده‌ای دارد که می‌تواند عرصه‌های مختلف زندگی اجتماعی بشر را در بر گیرد. یک نمونه از آنچه می‌خواهیم بگوییم، وقف در حوزه فرهنگ است.
 
تشویق به وقف
علیرضا حق‌شناس، واقفی است که سالیان متمادی با جمع‌آوری و خریداری اسناد از اقصی نقاط کشور و وقف آن با نام اعضای خانواده‌اش به مرکز اسناد آستان قدس رضوی در راستای توسعه فرهنگ وقف و اهدا تلاش می‌کند.
وی این اقدام را تلاشی برای حفظ میراث ملی و تمدنی کشور خواند و وقف این اسناد به نام اعضای خانواده خود را تشویقی برای آن‌ها دانست تا برای ادامه این مسیر تلاش کنند.
یکی از بسته‌های اهدایی این واقف فرهنگی که در دی ماه سال جاری به مرکز اسناد تحویل داده شد، تعداد 113 پوشه حاوی حدود 400 صفحه سند است که برای آماده‌سازی و فهرست‌نویسی در دست اقدام قرار گرفته است.
 
سیر تحولات آموزش و پرورش
به گفته الهه محبوب، رئیس اداره اسناد سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی، سال‌های 1322 الی 1357 شمسی محدوده زمانی این اسناد است که به دوره پهلوی دوم تعلق دارد.
سیر تحولات آموزش و پرورش در آن دوران، درجه‌بندی خدمات در مدارس، گزارش فعالیت‌های آموزشی و تربیتی، برنامه‌ریزی‌های آموزشی، شیوه‌نامه‌های تدریس، نمودار ساختار اداری و سازمانی آموزش و پرورش، دستورالعمل‌های آموزشی، ارزشیابی‌ها در نظام آموزشی، پرسش‌نامه‌های اداری، فعالیت‌های سپاه دانش و کارنامه‌های تحصیلی دانش‌آموزان محور موضوعی این اسناد است.
این اسناد، حوزه جغرافیایی تهران و مدارسی همچون دبستان دخترانه الوند و دبیرستان خاقانی را شامل می‌شود.
الهه محبوب گفت: آنچه بر اهمیت تاریخی این اسناد می‌افزاید، تاریخچه سیر نظام آموزشی در این بازه زمانی در ایران و همچنین نام برخی مدرسه‌های قدیمی تهران است که در این مجموعه اهدایی آورده شده است.

برچسب ها :
ارسال دیدگاه