سیمرغ روی شانه چه کسانی می‌نشیند؟

نگاهی به بازیگران حاضر در جشنواره فیلم فجر

سیمرغ روی شانه چه کسانی می‌نشیند؟

جشنواره فیلم فجر در حالی امروز پرونده چهل و یکمین دوره خود را می‌گشاید که ۲۴ فیلم برای رقابت در این ماراتن حاضرند. با آغاز پنجمین دهه برپایی مهم‌ترین رویداد سینمایی ایران شاید کمتر بتوان نام هنرمند و سینماگری را یافت که پایش به این جشنواره باز نشده باشد و تقریباً تمام سینماگران شاخص سهمی از جوایز این جشن سینمایی داشته‌اند.


​​​​​​​اتفاقاً یکی از قسمت‌های جذاب جشنواره فیلم فجر که هر سال حاشیه‌های زیادی هم داشته، سیمرغ‌هایی است که در روز پایانی فجر روی شانه‌ برخی هنرمندان می‌نشیند. انتخاب‌هایی که بسیاری مواقع با تأیید و حمایت و گاه اعتراض‌ها و البته دلخوری‌هایی همراه شده است. برای مخاطبان و علاقه‌مندان به سینما در میان سیمرغ‌هایی که به بخش‎های مختلف اختصاص پیدا می‌کند سیمرغ بهترین بازیگر جذاب‌تر از سایر جایزه‌هاست.

رکوردداران سیمرغ بازیگری چه کسانی هستند؟
اما چه کسانی رکورددار دریافت سیمرغ بهترین بازیگر زن و مرد در دوره‌های مختلف فجر بوده‌اند. در ادامه نگاهی خواهیم داشت به حضور رکوردداران دریافت سیمرغ طی دوره‌های گذشته و اینکه آیا در این دوره هم فیلمی در جشنواره دارند یا خیر.
در میان بازیگران زن، هنرمندانی همچون فاطمه معتمد آریا، مریلا زارعی، هدیه تهرانی، لیلا حاتمی و هنگامه قاضیانی از جمله رکوردداران دریافت سیمرغ بلورین از جشنواره فیلم فجر هستند که امسال هیچ کدام از این بازیگران فیلمی در چهل و یکمین جشنواره فجر ندارند و شاید این فرصتی برای سایر هنرمندانی باشد که تاکنون شانس دریافت سیمرغ را پیدا نکرده‌اند اما جالب است بدانید در فهرست بازیگران این دوره هم اسامی‌ای به چشم می‌خورد که رقیبان سرسختی برای همکارانشان هستند و تاکنون چندین بار نامزد دریافت این جایزه شدند یا دفعاتی آن را بدست هم آورده‌اند.

رقابتی تنگاتنگ میان سیمرغ‌داران
الناز شاکردوست، احترام برومند، مهتاب نصیرپور، پریوش نظریه، باران کوثری، هانیه توسلی، آزاده صمدی، غزل شاکری، مریم سعادت، گلاره عباسی، ستاره پسیانی، رؤیا تیموریان، مائده طهماسبی، سحر دولتشاهی، نسیم ادبی، مه‌لقا باقری، سارا بهرامی، مارال بنی‌آدم، ژاله صامتی، هدی زین‌العابدین، پانته‌آ پناهی‌ها و لادن مستوفی از شاخص‌ترین بازیگران زن حاضر در فیلم‌های این دوره هستند.
از میان این بازیگران، هنرمندانی همچون هانیه توسلی پنج بار نامزد دریافت سیمرغ برای نقش‌های اصلی و مکمل زن بوده که برای فیلم «دهلیز» سیمرغ را کسب کرد. باران کوثری برای دو فیلم «کوچه بی‌نام» و «روز سوم» موفق به دریافت سیمرغ شده است. همچنین سحر دولتشاهی برای سه فیلم «عصر یخبندان» و به صورت مشترک برای «عرق سرد» و «چهارراه استانبول» دو سیمرغ به خانه برده است. الناز شاکردوست سه بار نامزد دریافت سیمرغ بوده که برای فیلم «شبی که ماه کامل شد» موفق به دریافت آن شد. همچنین پانته‌آ پناهی‌ها برای فیلم «نفس» و سارا بهرامی برای «دارکوب» برنده سیمرغ شده‌اند. این در حالی است که برخی دیگر از بازیگران این فهرست مانند رؤیا تیموریان و ژاله صامتی اگرچه سیمرغ نگرفته‌اند اما نامزد دریافت آن بوده‌اند و رقابت میان بازیگران زن در این دوره تنگاتنگ خواهد بود.
اما از میان بازیگران مرد سینما پرویز پرستویی با پنج سیمرغ رکورددار است. او تنها بازیگری است که تا به حال توانسته دو دوره متوالی برای فیلم‌های «بید مجنون» و «به نام پدر» سیمرغ بلورین بهترین بازیگر مرد را از آن خود کند، همچنین فرامرز قریبیان، عزت‌الله انتظامی، سعید پورصمیمی، محسن تنابنده و زنده‌یاد خسرو شکیبایی از دیگر بازیگرانی هستند که توانستند در دوره‌های مختلف این رویداد سینمایی سه سیمرغ را به خود اختصاص دهند.

آیا امسال طلسم سیمرغ می‌شکند؟
اما میان بازیگران شناخته شده‌ای که در این دوره احتمالاً رقابت جدی‌تری را با یکدیگر تجربه می‌کنند، می‌توان به امیر جعفری، رضا کیانیان، جواد عزتی، تورج الوند، حسن معجونی، صابر ابر، سجاد بابایی، پژمان بازغی، هومن برق‌نورد، مجید صالحی، مصطفی زمانی، همایون ارشادی، علی مصفا، مانی حقیقی، مهران احمدی، مسعود کرامتی، نوید پورفرج و... اشاره کرد. هر چند نباید این را فراموش کرد که بازیگران جدیدی هم در برخی فیلم‌ها به چشم می‌خورند که شاید از میان آن‌ها نیز گزینه جدی برای رقابت با کهنه‌کاران وجود داشته باشد.
اما در میان این بازیگران شاید یکی از کسانی که سیمرغ برایش حسابی طلسم شده، جواد عزتی باشد. بازیگری که طی دوره‌های گذشته هر سال در جشنواره فیلم داشت اما سیمرغی نصیبش نشد. حالا باید دید او که امسال با «کت چرمی» به جشنواره چهل و یکم آمده می‌تواند این طلسم را بشکند یا نه. امیر جعفری هم از آن دست بازیگران کاربلدی است که با حضور در فیلم‌های متفاوت اما هنوز سیمرغی روی شانه‌اش ننشسته است. صابر ابر که امسال رکورددار بیشترین حضور بازیگر مرد در جشنواره است تاکنون سه بار نامزد دریافت سیمرغ شده اما سیمرغی نصیبش نشده است.
مصطفی زمانی هم با وجود کاندیدا شدن در «یک عاشقانه ساده» و «جیب‌بر خیابان جنوبی» تاکنون موفق به دریافت این جایزه نشده است. تورج الوند بازیگر فیلم «نگهبان شب» رضا میرکریمی که سال گذشته نامزد دریافت سیمرغ بهترین بازیگر مرد بود نیز از گزینه‌های جدی رقابت میان بازیگران مرد است. همایون ارشادی نیز که در جشنواره‌های معتبر دنیا حضور جدی داشته اما هنوز سیمرغی از فجر به خانه نبرده و باید دید آیا امسال می‌تواند از گزینه‌های دریافت این جایزه باشد یا خیر. اما در این فهرست مهران احمدی برای فیلم «آلزایمر» سیمرغ دریافت کرده و علی مصفا نیز برای «پری» سیمرغ نقش مکمل را از آن خود کرد و دو بار هم دیپلم افتخار بازیگری را بدست آورده است؛ همچنین سیمرغ‌های رضا کیانیان به عنوان بازیگر پیشکسوت هم برمی‌گردد به دو فیلم «آژانس شیشه‌ای» و «خانه‌ای روی آب» و باید دید آیا امسال می‌تواند سیمرغ را پس از سال‌های طولانی به خانه ببرد یا نه.

خبرنگار: صبا کریمی

برچسب ها :
ارسال دیدگاه