ثبت ‌کمترین نرخ بیکاری کشور در خراسان رضوی

معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استانداری خبر داد

ثبت ‌کمترین نرخ بیکاری کشور در خراسان رضوی

معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استانداری خراسان رضوی با اشاره به انتشار گزارش پاییز مرکز آمار، رشد حوزه اشتغال خراسان رضوی در بهار امسال را 65 هزار نفر اشتغال مثبت عنوان کرد و گفت: این آمار در حالی بود که تمام کشور نرخ اشتغال منفی داشت واین عدد در تابستان تکرار شد و به حدود  135هزار نفر رسید و در پاییز 149هزار نفر اشتغال خالص را تجربه کرده است.


ابوالفضل چمندی در جمع خبرنگاران با اشاره به اینکه 28درصد اشتغال خالص کشور در خراسان رضوی ایجاد شده است، افزود: در شاخص اشتغال، اشتغال ایجاد شده در تمام کشور منهای اشتغال از دست رفته می‌شود و با برآیند آن اشتغال خالص بدست می‌آید.

ثبت پایین‌ترین نرخ بیکاری در استان 

وی افزود: ما در فصل بهار، تابستان و پاییز نسبت به دوره مشابه خود در 1400 اشتغال خالص مثبت داشتیم و این در حالی است که در پاییز امسال نرخ بیکاری خراسان رضوی با 9/4 پایین‌ترین نرخ بیکاری استان‌های کشور را ثبت کرده است.
وی با اشاره به اینکه نرخ بیکاری و شاخص مشارکت اقتصادی با هم سنجیده می‌شود، افزود: در حالی فضای امیدبخش در استان به لحاظ مشارکت اقتصادی داشتیم که نرخ بیکاریمان پایین‌ترین نرخ در کشور بوده و شاخص مشارکت اقتصادی ما به 45درصد افزایش پیدا کرده که این عدد در میانگین کشوری 41 درصد مشارکت اقتصادی بوده است.
وی به پرداخت تسهیلات تبصره 16 برای کمیته امداد امام خمینی(ره)، بهزیستی و اصناف در راستای کنترل و رصد تسهیلات تکلیفی که به اشتغال می‌رسد، اشاره کرد و افزود: پرداخت تسهیلات اشتغال حمایتی کمیته امداد تا امروز نزدیک به هزار و 267 میلیارد تومان و تسهیلات پرداختی ما به سازمان بهزیستی نزدیک به 500 میلیارد تومان بوده که این اعداد بیانگر این است که بانک‌ها در این حوزه فعالانه برخورد کرده‌اند.
وی با تأکید بر اینکه در سامانه رصد نزدیک به 105 هزار نفر تعهد شغل ما بوده که تا امروز حدود 86 هزار نفر ثبت شده و این به معنی عقب بودن ما نیست؛ اما مشکلی مثل قطعی سامانه رصد مشکلاتی را به وجود آورده بود، افزود: اکنون نزدیک به 10 هزار نفر را در دست ثبت داریم که به دلیل کندی سامانه امکان ثبت وجود ندارد و در حال حاضر رقم ثبتی ما 86 هزار و 615 نفر است.

پرداخت هزار و 300 میلیارد تومان به بنگاه‌های تولیدی
چمندی در خصوص تسهیلات تبصره 18 قانون بودجه که کار آن از اواخر 1400 شروع شد، اظهار کرد: بیشتر پرداختی ما در سال 1401 نزدیک به هزار و 300 میلیارد تومان بوده که به بنگاه‌های تولیدی از محل این تبصره پرداختی داشتیم و این در حالی است که بانک‌ها در زمینه تسهیلات ازدواج در سال 1401 بنا به گزارش شورای هماهنگی بانک‌ها به حدود 54 هزار و 119 نفر مبلغ 7هزار و 600 میلیارد تومان پرداختی داشتند.
وی با اشاره به اینکه در مجموع، بانک‌ها حدود 110 هزار میلیارد تومان پرداختی داشته‌اند که نصف این مبلغ وام‌های جدید و برخی هم استمهالی بوده که به افراد داده شده است، افزود: 95 درصد از این مبلغ، سرمایه در گردش برای بنگاه‌های تولیدی و 5 درصد از این مبلغ توسعه‌ای بوده است و صنعت و معدن بیشترین سهم و کشاورزی کمترین سهم را از این مبلغ داشته‌اند.
معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان رضوی تصریح کرد: ما در نظر داریم برای 1402 در قرارگاه تأمین مالی برنامه‌ها را بر اساس نیازهای استان بر مبنای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی، برنامه تحول دولت و برنامه آمایش سرزمینی دوباره تقسیم‌بندی کنیم و منابع استان را در سطح بخشی و دستگاه‌های تخصصی؛ مثل جهاد کشاورزی، صمت و تجارت با برش شهرستانی هزینه کنیم.
وی همچنین نسبت رقم مصارف و منابع استان را 75/67درصد عنوان کرد و افزود: ما باید این عدد را به سقف 85 درصد برسانیم. در برخی از بانک‌های ما این عدد خیلی بالاست؛ یعنی بیش از 100 درصد منابع خود در استان را مصرف می‌کنند و برخی نزدیک به 50 درصد و در برخی از بانک‌های خصوصی نزدیک به 10 درصد است.

تسهیل صدور مجوزهای کسب و کار در سال آینده
وی در ادامه در پاسخ به پرسش خبرنگار ما در خصوص مشکلات دریافت مجوزهای کسب وکار و کندی درگاه ملی مجوزها و اقدامات در خصوص تسهیل این روند با اشاره به اینکه درگاه ملی به دسته‌بندی‌های خوبی رسیده است، عنوان کرد: در حال حاضر برخی از اشتغال‌ها ثبت‌محور هستند؛ یعنی به محض ثبت در سامانه به منزله اعطای مجوز خواهد بود و هیچ روند دیگری طی نخواهد شد.
وی به مجوزهای فرایندمحور هم اشاره کرد و ادامه داد: در این خصوص برخی از دستگاه‌ها کندی داشتند و برخی هم جلوتر بودند که بر اساس قانون جهش تولید از سال 1402 همه دستگاه‌ها مکلف هستند در بازه‌های زمانی مشخصی که ما تعیین می‌کنیم، مجوز را صادر کنند در غیر این صورت تیک آن دستگاه در درگاه به صورت خودکار زده می‌شود و هرگونه عواقب و کسری احتمالی بر عهده دستگاه مربوط خواهد بود.
وی با بیان اینکه در 9 ماهه سال جاری نزدیک به هزار و 173 فقره مجوز تأسیس داده شده که پیش‌بینی می‌شود سرمایه‌گذاری نزدیک به 40 هزار میلیارد تومان در این خصوص انجام شود، عنوان کرد: میزان پروانه بهره‌برداری هم در این مدت 211 مورد بوده و رقمی معادل هزار و 363 میلیارد تومان سرمایه‌گذاری انجام شده که جهش خوبی در این زمینه داشته‌ایم.
وی سرمایه‌گذاری در استان خراسان رضوی و کشور را با چالشی به نام انرژی روبه‌رو دانست و افزود: ما در فصل تابستان برق نداریم و در زمستان گاز نداریم. این‌ها همه ناشی از آن است که سبد انرژی کشورمان از تنوع بسیار پایینی برخوردار است و بیشتر مبتنی بر گاز است. این امر سبب شده رشد سرمایه‌گذاری در استان و کشور به مخاطره بیفتد و همه این‌ها ناشی از دیده نشدن اولویت‌های کشور در 10 سال گذشته است.
وی ادامه داد: ما اگر نتوانیم توسعه انرژی کشور را مبتنی بر انرژی‌های تجدیدپذیر مثل نیروگاه‌های خورشیدی، نیروگاه‌های بادی و نیروگاه اتمی کنیم، سرمایه‌گذاری و اشتغال در کشور را با مخاطره جدی مواجه خواهیم کرد.

خبرنگار: مهدی توحیدی

برچسب ها :
ارسال دیدگاه