تأثیر اسلام بر هنر ایرانی

تأثیر اسلام بر هنر ایرانی

سیر تحول نقوش سنتی در انواع صنایع دستی از ایران پیش از اسلام تا دوره قاجار در کارگاه تخصصی از سوی اداره پژوهش موزه مرکزی رضوی مورد بررسی قرار گرفت. 


در این کارگاه که در نگارخانه رضوان موزه رضوی برگزار شد، استاد طاهر نبی‌زاده، پیشکسوت هنرهای اسلامی با بررسی نمونه آثار هنری به جای مانده از دوره تاریخ ایران پیش از اسلام و مقایسه آن با طرح‌های هنری پس از اسلام گفت: نقوش خلوت حکاکی شده بر آثار هنر ایرانی، در دوره اسلامی به سوی طرح‌های ترکیبی و شلوغ‌تر حرکت می‌کند که این امر حاکی از تأثیر معنوی اسلام بر هنر ایرانی است.
وی دوره تیموری را از مهم‌ترین دوره‌های تاریخی معماری و هنر ایران عنوان کرد که معماری و تزئینات وابسته به آن در این دوره به اوج تکامل و زیبایی رسیده است.
نبی‌زاده تصریح کرد: برای اسمای الهی و سوره‌های قرآن، طرح‌های تکرار شده به شکل بافت گره، بافت رفت و برگشت و بافت چندضلعی استفاده شده است. 
وی همچنین استفاده از رنگ‌های خاص در تزئینات قرآنی را دارای معانی عنوان کرد و گفت: رنگ طلایی تجلی خداوند، لاجورد به مفهوم آسمان و رنگ آبی تداعی‌کننده ستاره‌هاست که از آن در تذهیب‌های قرآنی استفاده بسیار شده است. 

برچسب ها :
ارسال دیدگاه