توانایی شرکت‌های داخلی در توسعه کشور

فعالان بخش تولید و بخش صنعتی در دیدار با رهبر معظم انقلاب از دستاوردهایشان گفتند

توانایی شرکت‌های داخلی در توسعه کشور


در دیدار روز گذشته فعالان تولید و کارآفرینی و عرصه‌های دانش‌بنیانِ بخش خصوصی با رهبر معظم‌انقلاب، پیش از سخنان ایشان، ۱۴ نفر از فعالان حوزه‌های تجهیزات پیشرفته پزشکی، دندانپزشکی و داروسازی، خدمات فنی‌ومهندسی، صنایع‌چوب و سلولزی، صنعت نوشت‌افزار، کشاورزی، صنایع آبزی‌پروری و آب‌شیرین‌کُن، ساخت تجهیزات بخش انرژی‌های تجدیدپذیر و سلول‌های خورشیدی، صنایع نفت و گاز، محصولات پتروشیمی، پردازش اطلاعات و هوش مصنوعی، کسب‌وکارهای دیجیتال و صنعت فرش و نساجی به مدت یک ساعت و نیم، گزارشی از موفقیت‌ها، دستاوردها و تولیدات و همچنین برخی گلایه‌ها و مشکلات حوزه‌های کاری خود ارائه و پیشنهادهایی را نیز بیان کردند. در این گزارش بخشی از اهم محورهای بیان‌شده از سوی تولیدکنندگان و کارآفرینان عرصه‌های دانش‌بنیانِ بخش خصوصی در محضر حضرت آیت‌الله خامنه‌ای را مرور خواهیم کرد. 

ساخت و توزیع 20 دستگاه جراحی سرطان کاملاً ایرانی 
رئیس پژوهشکده الکترونیک سرطان دانشگاه تهران ضمن سخنرانی در محضر رهبر معظم انقلاب، با اشاره به صرف هشت سال زمان و تلاش مستمر و توانایی سیستم تشخیص حاشیه‌های آلوده به سرطان سینه حین عمل جراحی به کمک حسگرهای نانوساختار گفت: این نخستین دستگاه کاملاً ایرانی در حوزه جراحی سرطان در جهان است. محمد عبدالاحد افزود: طی سه سال استفاده از این دستگاه در مراکز درمانی معتبر کشور، بیش از 30درصد توانایی شناسایی حاشیه‌های آلوده حین جراحی‌ها به‌خصوص در بیماران با سابقه شیمی‌درمانی بالا رفته است. وی در بخشی از سخنانش با اشاره به برد علمی بین‌المللی و مقالات این پروژه با ضرایب اهمیت بالای 10 گفت: پس از ورود دانشمندانی از کشور هندوستان به ایران، شاهد علاقه آنان به خرید این سیستم بوده‌ایم که مسئله صادرات خارجی این تولید ملی را جدی کرده است. وی ادامه داد: محصول نهایی این سیستم سال 98 موفق به دریافت پروانه تولید مستقل پزشکی از وزارت بهداشت شد و تاکنون 20 دستگاه در بین مراکز درمانی معتبر کشور توزیع شده است. عبدالاحد در ادامه گزارش خود به پروژه‌های دیگر این گروه ازجمله سیستم تشخیصی هنگام بیوپسی، سیستم تشخیص تیروئید و گره‌های لنفاوی گردن و تومورهای شکم و لگن اشاره کرد که مراحل نهایی‌سازی و تکمیل تحقیقاتی را دنبال می‌کنند. 

توانایی شرکت‌های داخلی برای توسعه عمرانی کشور 
مدیرعامل شرکت تونل سد آریانا نیز در گزارش خود از 500 میلیون دلار قراردادهای اجرایی و فنی‌مهندسی این شرکت در کشورهای آسیای میانه خبر داد و گفت: این شرکت از سال‌ 96 تا 1401 موفق به دریافت رتبه صادرکننده نمونه کشوری شده است و با جمعیت 2هزار نفری پرسنلی با میانگین سنی 33 سال علاوه بر اقدام‌های مؤثر، مدیران اثرگذار را در سود پروژه‌ها سهیم کرده است. علی موسوی رحیمی با اشاره به 50 هزار شرکت پیمانکاری و 3هزارو400 شرکت مهندسی فعال در حوزه زیرساخت این شرکت، از توانایی هزار هزار میلیارد تومانی اجرای پروژه (معادل 40 میلیارد دلار) خبر داد و گفت: حدود 600 هزارمیلیارد تومان پروژه در کشور وجود دارد که واگذاری 150هزارمیلیاردتومان از آن به 10 شرکت داخلی منتخب با مدیریت کارآمد می‌تواند امکان‌پذیر باشد. وی تأکید کرد: ساختارهای اجرایی حقوقی حاضر برای اتخاذ تصمیم و تصویب مدل‌های مالی و اجرایی، کارآمد نبوده و تغییر اساسی راهگشا خواهد بود. در صورت موافقت حضرت‌عالی با انتصاب نماینده ویژه برای اجرای این امر مهم، تهدیدها را به فرصت تبدیل کرده و پروژه‌های نیمه‌تمام را در راستای تحول عظیم فراهم می‌آورد.

ایران ششمین کشور سازنده مبدل‌های فوق سرد 
نایب رئیس هیئت مدیره شرکت هیلاویس عنوان کرد: جمهوری اسلامی ششمین کشور سازنده انواع مبدل‌های پیشرفته فوق سرد (Cold Box) در دنیاست. هادی سهیلی‌پور گفت: این مجموعه با تمرکز بر تولید کاربردی مبدل‌های راهبردی و فوق سرد برای صنایع نفت و پتروشیمی، فولاد و صنایع پرنده همزمان با آغاز تحریم‌ها در این زمینه از سال 2009 کار خود را متمرکز کرده است. وی در بخشی از سخنانش با انتقاد از برخی مدیران که همکاری با تولیدکنندگان خارجی را بر تعامل با تولیدکنندگان داخلی ترجیح می‌دهند، گفت: بی‌شک سازندگان معتبر داخلی در وضعیت رقابتی، در اثبات خود موفق خواهند بود و شناسایی توانایی تولیدکنندگان داخلی منوط به مشارکت وزارت صمت و وزارت اقتصاد است که نبود پنجره واحد در این حوزه مشهود است. وی در ادامه گفت: مبنای پرداخت‌های معادل ریالی ارز به سازندگان مطابق رویه موجود سبب تحمیل هزینه خارج از اختیار برای سازندگان داخلی می‌شود. پایه‌گذاری پرداخت‌ها براساس ریال و تأمین مواد خام راهگشا خواهد بود.

دانش شکاف هیدرولیکی، احیاگر منابع
مدیرعامل شرکت توسعه صنعت نفت‌وگاز پرشیا دستیابی به دانش فنی شکاف هیدرولیکی را از دستاوردهای مهم اخیر در صنعت نفت دانست. سیدجعفر حجازی‌فر با بیان اینکه این شرکت به میزان قابل‌توجهی از خودکفایی دست ‌یافته، گفت: با سازوکارهای شرکت، اکتشاف و تولید، امکان تبدیل ظرفیت‌های بالقوه به بالفعل فراهم شده است و می‌‌توان مخازنی که در نیمه دوم عمر خود هستند را با ازدیاد برداشت، دوباره فعال کرد. به گفته وی، شرکت توسعه تولید صنعت نفت‌وگاز در یک دهه گذشته توانسته به دستاوردهای ارزشمندی ازجمله قراردادهای توسعه میادین مشترک نفتی یاران شمالی و یاران یکپارچه در فاز اول و سرمایه‌گذاری با قرارداد بی‌رقیب از مرحله اجرا تا بهره‌برداری با 39 میلیون بشکه نفت بدون تأخیر، مطالعات میدانی توسط متخصصان ایرانی، ساخت 72درصد تجهیزات در داخل کشور، نصب پمپ‌های فرازآوری مصنوعی بومی برای نخستین بار در غرب کارون، افزایش تولیدات به 40 میلیون بشکه، درآمد 4/2 میلیون دلاری، استفاده از فناوری چاه تزریق آب برای نخستین بار در کشور و انجام عملیات شکاف هیدرولیکی با هدف افزایش تولید در میادین نائل شود. حجازی‌فر افزود: توسعه میدان کوپال و سرمایه‌گذاری 9/3 میلیون دلاری با مشارکت 80درصدی شریک خارجی و درآمد  18میلیون دلاری برای 20سال پیش‌بینی شده است. وی افزود: بومی‌سازی و ساخت کارخانه پمپ‌های فرازآوری با هدف افزایش تولید در خوزستان و قطع کامل واردات، سبب فراهم شدن ظرفیت افزایش 780 هزار بشکه‌ای تولید نفت کشور از چاه‌های کم‌بازده است. وی تکمیل کرد: بدست آوردن دانش فنی شکاف هیدرولیکی از دستاوردهای مهم اخیر ما در میادین نفتی کشور است که با استفاده از این دانش می‌توان میزان تولید نفت را دو تا سه برابر افزایش داد و در صورت رسیدن به تعداد بالای این عملیات، برآورد می‌شود حدود 850 هزار بشکه به ظرفیت‌های امروز کشور افزوده شود.

خبرنگار: حسین محمدی اصل

برچسب ها :
ارسال دیدگاه