برای ادبیات هیاهو ایجاد کنید

مدیرعامل خانه کتاب و ادبیات در مراسم اعلام نامزدهای جشنواره شعر فجر:

برای ادبیات هیاهو ایجاد کنید

نشست خبری هفدهمین دوره جشنواره بین‌المللی شعر فجر یکشنبه، نهم بهمن ماه با حضور علی رمضانی؛ مدیرعامل خانه کتاب و ادبیات، رضا اسماعیلی؛ دبیر جشنواره شعر فجر و رسانه‌ها در خانه کتاب برگزار شد و نامزدهای هفدهمین دوره جشنواره بین‌المللی «شعر فجر» معرفی شدند.


در این نشست گفته شد مراسم پایانی این جشنواره روز جمعه (۱۴ بهمن‌ماه) از ساعت ۱۸ تا ۲۰ در مرکز همایش‌های صدا و سیما برگزار می‌شود.
همچنین عنوان شد امسال 3هزار و 125 عنوان دفتر شعر به دبیرخانه شعر فجر ارسال شد که از این میزان ۳۲۷ عنوان کتاب درباره شعر (نقد و پژوهش)، ۳۲۸ عنوان در بخش شعر کودک و 2هزار و 470 عنوان در بخش بزرگسال بود که به تفکیک هزار و 200 کتاب در بخش شعر نو (سپید و نیمایی)، هزار و 175 عنوان در بخش کلاسیک و ۹۵ عنوان در بخش شعر محاوره و ترانه بودند.

مقایسه تأثیر جشنواره شعر فجر و فیلم فجر 
در این مراسم علی رمضانی، مدیرعامل خانه کتاب و ادبیات درباره تأثیر این جشنواره بر آینده شاعران و کتاب‌های شعر در قیاس با تأثیر جشنواره‌هایی مانند فیلم بر پرونده یک ساله سینما و سینماگران گفت: آنچه جشنواره‌های دیگر را بیشتر به چشم می‌آورد چیست؟ رسانه. شعر محصول فردی است و کتاب هنر فردی است و در حوزه‌های دیگر موضوعات محصول کار جمعی هستند که ساخته و پرداخته شده و پس از چند بار تدوین، منتشر می‌شوند. 
کار جمعی به واسطه رسانه‌ها بیشتر مورد توجه قرار می‌گیرد. از رسانه‌ها می‌خواهیم همان طور که با جدیت به حوزه‌های دیگر می‌پردازند، با جدیت به مادر همه این رشته‌ها و حوزه ادبیات بپردازند. 
 از نظر ما بهتر است این ‌طور نباشد و مایلیم توجه بیشتر باشد و فواید آن برای اهالی ادبیات بیشتر شود. 
او خاطرنشان کرد: ادبیات هیاهو ندارد و باید با کمک اهالی رسانه برایش هیاهو ساخت تا محصول خلوت فردی افراد به متن جامعه بیشتر راه‌ پیدا کند.
رمضانی ادامه داد: اگر نویسنده و شاعر ایرانی در جشنواره‌ای بین‌المللی جایزه ببرد، چقدر متوجه می‌شویم تا اینکه فیلمی یا بازیگری در حوزه دیگر؟ بنای قیاس نداریم. اینکه دائم از سینما حرف زده می‌شود به این معنا نیست که خبررسانی درباره سینما فروکش پیدا کند، اتفاقاً بیشتر باید بدان پرداخته شود اما به ادبیات هم توجه شود تا به جایگاه خود برسد.

نامزدهای جشنواره شعر فجر
نامزد بخش‌های مختلف به این شرح اعلام شدند:
درباره شعر:«شاعران حوزه ادبی خراسان» محمد غلامرضایی/ سمت، «قرن‌های بی‌زمان» مهدی محبتی/ هرمس، «نظامی گنجه‌ای و پنج‌گنج» نصرالله امامی/ سمت و «هشت رود» از محمدکاظم کاظمی/ شهرستان ادب.
کودک و نوجوان:«جنگل» معصومه معصوم‌زاده/ کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، «دلتنگتم و می‌دانی» مریم زندی/ انتشارات سروش و «قلب کوه از سنگ نیست» سروده غلامرضا بکتاش/ انتشارات سروش.
 شعر نو: «از کنار روزها» هادی منوری/ انتشارات زبان فارسی، «روی پیشانی باد نوشته ویرانی» فاطمه اقلامی/ انتشارات نفیر و «میان جیوه و اندوه» لیلا کردبچه/ نگاه.
شعر محاوره و ترانه:از نظر هیئت داوران هیچ کتابی برگزیده و شایسته تقدیر نشد فقط در اختتامیه شایسته تحسین خواهیم داشت.
شعر کلاسیک:«دقایق» سعید تاج محمدی/ شهرستان ادب، «زیر ساعت حرم» از مریم سقلاطونی/ سوره مهر، «شعر نان نمی‌شود» مهدی میرزا رسول‌زاده/ کتاب بهار، «مرتد» مهدی جهاندار/ شهرستان ادب و «یار بَست» سیدضیاء موسوی/ شانی. 
به گفته علی رمضانی به برگزیده جشنواره شعر مبلغ ۱۵۰ میلیون تومان و شایسته تقدیر ۵۰میلیون تومان اهدا خواهد شد.

برچسب ها :
ارسال دیدگاه