بهانه جویی سیاسیون عراق ادامه دارد

عدم جدیت عراقی‌ها در پیگیری پرونده ترور شهید سلیمانی

بهانه جویی سیاسیون عراق ادامه دارد

سید مجتبی حیدری/ کارشناس مسائل عراق


​​​​​​​تصمیم شورای مردمی عراق برای اخراج نیروهای آمریکایی از بین النهرین پس از ترور شهیدان سلیمانی و المهندس به دست آمریکا همچنان پابرجاست، اما احزاب سیاسی شیعه که پیش از این دلیل محقق نشدن این امر را عدم نفوذ خود در دولت الکاظمی می‌دانستند، پس از تشکیل دولت جدید، بهانه‌های جدیدی را مطرح می‌کنند. از جمله اینکه می‌گویند: اولویت‌هایی وجود دارد که پیش از بررسی پرونده باید آن‌ها را بررسی کنیم! با این اوصاف، شورای عراق با این توجیه که عراق همچنان در معرض تهدید سازمان‌های تروریستی است، حفظ نیروهای واکنش سریع آمریکایی را یک ضرورت می‌داند.
این بهانه‌ها به خوبی نشان می دهد جناح های سیاسی مرتبط با مجلس نمایندگان عراق، نسبت به مواضع انقلابی خود عقب‌نشینی کرده‌اند و متأسفانه امروز شاهد آن هستیم برخی از این گروه‌ها و افراد، گوش به فرمان سفارت‌آمریکا هستند. رویکرد شعاری و نمایشی این جریان ها در ایام سالگرد شهدای مقاومت چنین گزاره‌ای را تقویت می‌کند و این غیر قابل اغماض است و اگر دلیل چنین وضعیتی را از مقامات دولت جدید و جریان‌های شیعی جویا شوید، قطعاً پای مصالح عراق و آینده نگری را به میان خواهند کشید. 
 امروز نخست وزیر عراق خود را خجالت زده می بیند؛ زیرا او را تا انتخابات بعدی در سطح یک مدیر کل می دانند که باید با امور دولت همگام باشد و روی دو نکته کار کند تا جایگاه خود را به عنوان نخست وزیر تقویت کند. اول، پذیرش طرف‌های منطقه ای و دوم، ایجاد تغییر در خدمات به خصوص برق است.  مسئله برق عراق شامل یک پروژه بزرگ ساخت نیروگاه با ایران در منطقه بصره و پروژه عظیم دیگری با آلمانی‌هاست که البته این پروژه‌ها معطل پیوست‌های امنیتی است. محمد شیعه السودانی وانمود می‌کند بقای خود در قدرت و پذیرش او از سوی آمریکایی‌ها دو موردی است که او را ملزم به استقلال ظاهری از محور مقاومت می‌کند. بنابراین او با لفاظی‌هایی مانند سخن گفتن از خلیج عربی به باور خود می‌خواهد موازنه را برقرار کند، اما باید بداند خلیج فارس جای لفاظی نیست. باوجود اینکه نیروهای خارجی در کشورش علاوه بر مخفی نگه داشتن اطلاعات مربوط به روز ترور رهبران مقاومت از بازجویی 18 متهم دخیل در حادثه تروریستی فرودگاه بغداد ممانعت به عمل آورده‌اند، ناظران بر این باورند این رویکرد به ثمر نخواهد نشست، چرا که حیدر العبادی قبلاً تجربه جلب رضایت آمریکایی ها را پشت سر گذاشته بود، اما دولت وی از دوره دوم برخوردار نشد، اگرچه بسیاری متقاعد شده بودند او بهترین گزینه است. العبادی در کتاب «پیروزی غیرممکن» از یادداشت تفاهمی مربوط به سال 2014 بین بغداد و واشنگتن در رابطه با بقای نیروهای خارجی در عراق فاش می کند که مربوط به خروج آمریکایی‌ها از خاک عراق است، اما شورای خروج، سند جدیدی را با الکاظمی امضا کرد تا اقامت آن‌ها در خاک عراق را مشروعیت بخشد. با توجه به روی‌کارآمدن دولت جدید عراق و تغییرات مثبت در ارتش، پلیس و نیروهای امنیتی ضمن توجه به حضورنیروهای الحشد الشعبی، آنچه در حال حاضر به عنوان گامی کوچک در تحقق اهداف ضروری است؛ تشکیل کمیته پیگیری پرونده شهدای مقاومت از دل چارچوب ائتلاف شیعی است تا از دولت عراق بخواهند در راستای اجرای تصمیم مجلس خلق برای بازگرداندن حاکمیت قطعی دولت بر عراق گام‌های عملی بردارد؛ زیرا امروز چنین نیست.

برچسب ها :
ارسال دیدگاه