«دنا» و «مکران» در حیاط‌خلوت آمریکا

ناوگروه ارتش جمهوری‌اسلامی ایران در ساحل کارائیب لنگر انداخت

«دنا» و «مکران» در حیاط‌خلوت آمریکا

دریانوردان ناوگروه ۸۶ نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران (مشتمل بر ناو تمام ایرانی دنا و ناوبندر بهینه‌سازی شده مکران) این بار قطب‌نما را به سوی قاره آمریکا تنظیم کردند تا با سفر به تنگه پاناما بتوانند کره‌زمین را به طور کامل گردش کنند. مأموریت این ناوگروه که خود یک رویداد ویژه محسوب می‌شود؛ اولین‌های بسیاری را به همراه دارد.


حضور ناوگروه نیروی دریایی ارتش در تنگه پاناما که به نوعی حیاط خلوت آمریکا محسوب می‌شود، یک پیام بسیار مهم برای آمریکایی‌ها دارد. پیام این است؛ هیچ کسی قادر به ایجاد سد در برابر توان نیروهای مسلح کشورمان نیست و این ناوگان با پیام صلح و دوستی در همه آب‌های جهان دریانوردی می‌کند. باید به این نکته هم اشاره کرد یکی از لوازم گسترش دیپلماسی کشورها استفاده از دریاست. اگرچه از مهم‌ترین بخش‌های دیپلماسی، دیپلماسی سیاسی و یا روابط خارجی میان کشورهاست، اما محدوده دیپلماسی فقط به سیاست و روابط سیاستمداران محدود نیست، بلکه وجوه دیگری هم دارد که دیپلماسی اقتصادی و دفاعی یکی از مهم‌ترین بخش‌های دیگر آن است. در ادامه ویژگی‌های منحصر به فرد ناوشکن دنا را بررسی می‌کنیم.

ویژگی‌های متمایزکننده دنا
شناور دنا به عنوان عضو جدید کلاس موج پس از ناوهای جماران، دماوند و سهند، خرداد سال 1400 وارد خدمت نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران شد. ناوشکن دنا حدود هزارو500 تن وزن، ۹۵ متر طول، ۱۱ متر عرض دارد و قادر است حدود ۳۰ گره دریایی معادل ۵۷ کیلومتر بر ساعت سرعت بگیرد. رادارهای سامانه ثامن، رادار عصر بهینه شده، سامانه الکترواپتیکی و رادار و اپتیک توپ فجر ۲۷ و پرتابگر موشک پدافند هوایی (آبی) روی ناو دنا نصب است. بهره‌مندی از سامانه جامع مدیریت نبرد و سامانه جنگال، قابلیت حمل بالگرد رادار کنترل آتش با قابلیت ردیابی جنگنده و موشک کروز، نبرد همزمان با اهداف سطحی،زیرسطحی و هوایی، به‌کارگیری سامانه جامع مدیریت نبرد از طریق ایجاد شبکه ‌ای از حسگرها، رادار‌ها و سلاح‌‌ها به منظور ردگیری، تشخیص و انتخاب هدف و انتخاب سلاح بهینه و کمک به فرمانده برای تصمیم ‌گیری و تخصیص سلاح برای هدف مورد نظر، به‌کارگیری سامانه کنترل مانیتورینگ به منظور کنترل و هماهنگی عملیاتی فی‌مابین موتور، شافت، پروانه و ناوبری و به‌کارگیری سیستم رانش با توان بالا به‌منظور تأمین سرعت بهینه شناور از نقاط برجسته این شناور است که همگی نسبت به جماران ۱ و ۲، ارتقا یافته و بهینه‌سازی شده است.

برچسب ها :
ارسال دیدگاه