فرش خون زیر پای بلینکن

جنایت کم‌سابقه «جنین» در آستانه سفر وزیر خارجه آمریکا به فلسطین اشغالی

فرش خون زیر پای بلینکن

در ادامه اقدامات تنش‌زای کابینه جدید و افراطی رژیم صهیونیستی، پس از تعرض چند روز پیش ایتمار بن‌گویر، وزیر امنیت داخلی رژیم اسرائیل به مسجدالاقصی، این بار نظامیان صهیونیست با حمله به کرانه باختری روز خونینی را در جنین رقم زدند.


​​​​​​​آن‌گونه که رسانه‌های فلسطینی اعلام کردند در یورش کم‌سابقه صبح پنجشنبه به این اردوگاه، ۹فلسطینی شهید و ۲۰تن دیگر زخمی شدند. برخی رسانه‌ها آمار شهیدان را 11تن اعلام کرده‌اند که یکی از آن‌ها پیرزنی مسن است. 
ارتش اسرائیل مدعی شد در این عملیات، سه نفر از افراد تحت تعقیب جنبش جهاد اسلامی را هدف قرار داده، اقدامی که در 20سال اخیر بی‌سابقه بوده است. حماقت تازه صهیونیست‌ها البته با واکنش‌های مختلف روبه‌رو شده است. در صحنه میدانی، گروه‌های مقاومت در باریکه غزه بامداد جمعه با چندین موشک شهرک‌ عسقلان را هدف قرار دادند. در صحنه دیپلماتیک هم «نبیل ابورودینه» سخنگوی رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین، از توقف هماهنگی امنیتی با رژیم صهیونیستی خبر داد. حسین امیرعبداللهیان، وزیر امورخارجه کشورمان هم با اشاره به این موضوع در صفحه شخصی خود در توییتر، نوشت: سنگر مقاومت جنین تثبیت شده و عقب‌گردی برای آن متصور نیست. این اتفاقات در حالی می‌افتد که مقامات آمریکا از سفر «آنتونی بلینکن» وزیر خارجه این کشور از ۲۹ تا ۳۱ ژانویه (۹ تا ۱۱ بهمن) به سرزمین‌های اشغالی فلسطین، مصر و کرانه باختری رود اردن با هدف گفت‌وگو در مورد تحولات منطقه خبر داده‌اند. 

3 هدف صهیونیست‌ها
سیداحمد سادات، مدیر پیشین شبکه خبری العالم در گفت‌وگو با قدس درباره جنایت اخیر صهیونیست‌ها و پیامدهای آن گفت: این موضوع با توجه به تشکیل کابینه جدید افراطی به ریاست بنیامین نتانیاهو قابل پیش‌بینی بود. وی تصریح کرد: حکومت اکنون از ائتلاف چندپاره‌ای شامل تندروهای یهودی و صهیونیست به‌علاوه جناح لیکود تشکیل شده است. جریان افراطی حاکم بر کابینه، سیاست روشن خود در حمایت از شهرک‌نشینان را به‌ویژه در کرانه باختری رود اردن اعلام کرده است. در این مسیر، همزمان با افزایش عملیات‌های مقاومتی در کرانه باختری، حتی برخی چهره‌ها مانند ایتمار بن‌گویر وعده الحاق این ناحیه به سرزمین‌های اشغالی را می‌دهند و به نظر، یکی از دلایل حمله اخیر هم در راستای تحقق همین شعارهاست. این تحلیلگر مسائل فلسطین افزود: نکته دیگر، مقابله با جریان مقاومت رو به رشد در این ناحیه است. نباید از یاد برد جنین یکی از پایگاه‌های اصلی مقاومت در کرانه باختری است. از طرفی شکل‌گیری گروه‌هایی مانند عرین‌الاوسود (شیران بیشه) که به‌تازگی سربرآورده و به کابوسی برای صهیونیست‌ها بدل شده چنین عملیاتی را از نگاه استراتژیست‌های صهیونیست ناگزیر کرد. اما در تحلیل سوم هم حمله به جنین را می‌توانیم نوعی فرافکنی صهیونیست‌ها برای پوشش اختلاف داخلی بدانیم. کابینه چندپاره نتانیاهو این روزها به‌شدت زیرفشار افکار داخلی و خارجی قرار دارد. در این شرایط که حتی بحث فروپاشی کابینه و جنگ داخلی هم مطرح است، ایجاد دشمن مشترک خارجی می‌تواند بهانه‌ای باشد تا از فروپاشی ائتلاف جلوگیری کند.

بن غفیر شروع کرد...
علیرضا تقوی نیا، دیگر تحلیلگر بین‌الملل هم در این باره گفت: شهر جنین در شمال کرانه غربی رود اردن همواره اصلی‌ترین مکان انجام عملیات علیه اسرائیل بود تا جایی که در دوره آریل شارون (۲۰۰۲) چندین عملیات گسترده علیه هسته‌های مقاومت در این شهر انجام گرفت، اما با گذشت بیش از ۲۰سال، نسل‌های جدید فلسطین همچنان به ایستادگی خود ادامه می‌دهند. خاطرنشان می‌شود، براساس قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل متحد، تمام کرانه باختری رود اردن، اشغالی است و اسرائیل باید از آن عقب‌نشینی کند، ولی این رژیم هیچ توجهی به این قطعنامه‌ها و فشار نهادهای حقوق بین‌المللی ندارد و همچنان به سیاست ترور در این مناطق ادامه می‌دهد.
وی تصریح کرد: نیروهای امنیتی اسرائیلی روز پنجشنبه، در پوشش یک ماشین حمل لبنیات به قصد ترور چند مبارز فلسطینی وارد شهر جنین شدند که در کمین مبارزان قرار گرفتند و درگیری آغاز شد. در این خصوص چند نکته قابل توجه است. به دلیل تسلیح کرانه باختری، صهیونیست‌ها دیگر مانند گذشته نمی‌توانند به طور علنی در مناطق فلسطینی‌نشین تردد کنند و از پوشش‌های غیرنظامی استفاده می‌کنند. دوم اینکه سطح آتش تبادل شده میان فلسطینیان و صهیونیست‌ها کم‌سابقه و حاکی از خارج شدن این مناطق از کنترل ارتش اسرائیل بود؛ تهدیدات برای آن‌ها در این منطقه در حال تبدیل از حالت امنیتی به نظامی است؛ همان اتفاقی که در نوار غزه نیز شاهد آن بودیم و اسرائیل ناچار شد از آن باریکه عقب‌نشینی کند.
تقوی‌نیا ادامه داد: از سوی دیگر، اتفاقات یاد شده در واقع اجرای برنامه‌های ایتمار بن‌گویر، وزیر بسیار تندرو امنیت داخلی اسرائیل است که وعده داده بود مقاومت در این منطقه را نابود خواهد کرد. با وجود این، رژیم صهیونیستی در این عملیات تلفات داده و دچار خسارت سنگین شد، چیزی که اصلاً به آن عادت نداشته و آن را برنمی‌تابد. به اذعان منابع صهیونیست، در این عملیات یک افسر ارتش اسرائیل از یگان یمام کشته و شماری از آنان نیز زخمی شدند. این یعنی آن‌ها تلاش دارند هسته‌های مقاومت را هدف قرار دهند اما این مسئله برای آن‌ها بدون هزینه نخواهد بود. این مسئله همچنین نشان می‌دهد بار مقاومت از دوش مبارزان فلسطینی در غزه برداشته شده و شعله‌ور شدن جدی منطقه وسیع و پرجمعیت کرانه غربی علیه اشغالگری صهیونیست‌ها، نوید آینده‌ای نه چندان روشن برای دولت نتانیاهو را می‌دهد.

خبرنگار: مهدی خالدی

برچسب ها :
ارسال دیدگاه