کسادی تجارت جواهرات در شهر گوهر‌سنگ‌ها!

ترمز تولید با محدودیت صادرات کشیده شد

کسادی تجارت جواهرات در شهر گوهر‌سنگ‌ها!

رئیس اتحادیه فروشندگان و سازندگان طلا، جواهر و نقره مشهد گفت: صادرات طلای ساخته شده به شدت می‌تواند کمبود ارز در کشور را جبران کند، واردات شمش طلا، نقره و پلاتین، عوارض و مالیات ندارد و طرح واردات آزاد به صورت یک سال آزمایشی در حال انجام است اما در صادرات محدودیت داریم.


یوسف تقی‌زادگان در گفت‌وگو با قدس خراسان اظهار کرد: سنگ‌های قیمتی و نیمه‌قیمتی با هم تفاوت دارند که سنگ‌های قیمتی مانند زمرد، الماس، یاقوت و سنگ‌های نیمه‌قیمتی مانند فیروزه و انواع عقیق است.
وی افزود: کانی‌های سخت مانند الماس از جنس کربن است و تراش آن نیازمند دستگاه و تکنیک است، تراش سنگ‌های قیمتی در کشورهایی مثل هند و پاکستان انجام می‌شود، دستگاه‌های تراش سنگ‌های قیمتی خیلی حساس است و ما به دلیل تحریم نتوانستیم این دستگاه‌ها را وارد کنیم و کم‌کم در حال حرکت به این سمت هستیم که اتفاق‌های خوبی را رقم بزنیم و ایجاد رشته‌های دانشگاهی از جمله این اقدام‌هاست.
وی اظهار کرد: در پیگیری‌های شهر جهانی گوهر‌سنگ‌ها پیشنهاد شده تراش سنگ‌های قیمتی در خود ایران انجام شود و اگر این اتفاق بیفتد، بازخورد خیلی خوبی دارد و موجب رونق تولید و اشتغال‌زایی می‌شود.
تقی‌زادگان افزود: در مرحله‌ای هستیم که سنگ‌های نیمه‌قیمتی از کشورهای اطراف به صورت کیسه‌ای وارد و تراش آن در مشهد انجام می‌شود و این اتفاق یک فرصت عالی است که می‌توان برای سودآور بودن آن در درازمدت هم برنامه داشت.
وی عنوان کرد: با توجه به افزایش قیمت طلا، مصرف نقره در مشهد رو به افزایش است و بازار طلا به شدت راکد شده و بسیاری از مردم برای سرمایه‌گذاری اقدام به خرید طلای مستعمل می‌کنند.
رئیس اتحادیه فروشندگان و سازندگان طلا، جواهر و نقره مشهد گفت: با خیلی از مسئولان نشست داشتیم و درباره بحث سودآوری صادرات طلا و جواهرات توضیح داده‌ایم و اکنون بهترین زمان برای صادرات است.
وی در ادامه عنوان کرد: از اول شهریور امسال واردات شمش طلا، نقره و پلاتین به ایران آزاد شد و با توجه به آزاد بودن واردات اگر جواهرات ساخته شده به کشورهای حوزه خلیج فارس و منطقه صادر کنیم زیان نمی‌کنیم.
تقی‌زادگان متذکر شد: اگر واردات و صادرات همزمان اتفاق بیفتد با توجه به راکد بودن بازار داخلی خرید و فروش طلا و جواهرات، تولید در بحث صادرات رونق می‌گیرد و این کار سبب می‌شود چرخ تولید داخلی بچرخد و از سوی دیگر هر میزان خروجی طلا، نقره و پلاتین با توجه به آزاد بودن واردات این فلزات قیمتی به کشور جبران شود.
صادرات طلای ساخته شده به شدت می‌تواند کمبود ارز در کشور را جبران کند، واردات شمش‌طلا، نقره و پلاتین گمرک، عوارض و مالیات ندارد و این طرح به صورت یک سال آزمایشی در حال انجام است.
وی افزود: به صورت چمدانی صادرات نقره تا 3کیلوگرم آزاد است و این اتفاق در صورتی می‌افتد که توسط صادرکننده ایرانی صورت نگیرد. تمامی ایرادهای این طرح در جلسات متفاوت به مسئولان ارائه شده است اما متأسفانه آثاری ندیدیم.
تقی‌زادگان عنوان کرد: مشهد هم شهر جهانی گوهر سنگ‌هاست و هم اینکه بیشترین میزان تولید نقره کشور در مشهد اتفاق می‌افتد و در دنیا چین این مقام را دارد. ما می‌خواهیم برای تایلند و هند در زمینه تراش گوهرسنگ‌ها رقیب باشیم. وقتی صحبت از گوهر می‌کنیم یعنی جواهرات، الماس، برلیان، زمرد و زبرجد که بالاترین ارزش را دارند، در زمینه طراحی جواهرات پیشرفت خوبی داشته‌ایم و از کل کشور و جهان هم پیشنهاد شرکت در طراحی‌ها را داشته‌ایم.
رئیس اتحادیه فروشندگان و سازندگان طلا، جواهر و نقره مشهد گفت: اتحادیه طلا و جواهر مشهد به دنبال ایجاد شهرکی است که برای آن چند نقطه را هم در نظر داریم، در سال‌های 84 و 86 وعده این شهرک را به ما دادند اما اتفاقی نیفتاد. مهم‌ترین بحث در ایجاد این شهرک توجه به موارد زیست محیطی و امنیتی است چون در ساخت جواهرات از سیانور و آبکاری استفاده می‌شود و هر محلی که در نظر گرفته شود الزام به رعایت موارد زیست محیطی داریم.
تقی‌زادگان تصریح کرد: سنگ‌هایی به اسم سی‌وی‌دی در حال وارد شدن است که تولید این سنگ‌ها به صورت آزمایشگاهی است و تشخیص آن‌ها با دستگاه‌هایی صورت می‌گیرد که به شدت حساس هستند اما به دلیل گرانی و تحریم این دستگاه‌های تشخیصی را نداریم که اگر چند دستگاه وارد کشور بشود از ضرر مردم در این زمینه جلوگیری می‌شود.

خبرنگار: طاهره فجر داودلی

برچسب ها :
ارسال دیدگاه