حضور همسر رئیس‌جمهور در کنگره «زنان‌تأثیرگذار» طبق شیوه‌نامه‌ها بود

انسیه خزعلی در پاسخ به قدس:

حضور همسر رئیس‌جمهور در کنگره «زنان‌تأثیرگذار» طبق شیوه‌نامه‌ها بود

انسیه خزعلی گفت حساسیت‌ها و حاشیه‌سازی‌ها در مورد خاص حضور همسر رئیس‌جمهور در کنگره بین‌المللی زنان تأثیرگذار به دلیل عصبانیت آن‌ها از آثار و موفقیت این همایش بود و اینکه پیش‌ازاین چنین حضور و ایفای نقشی از سوی همسر رئیس‌جمهور در کشور ما سابقه نداشته است.


معاون امور زنان و خانواده رئیس‌جمهور در پاسخ به قدس، افزود: طبیعی بود همسر رئیس‌جمهور در این کنگره شرکت کنند، چون شماری از همسران رؤسای جمهور کشورها در این برنامه حضور داشتند و طبق شیوه‌نامه‌ها می‌بایست همسر رئیس‌جمهور ما از آن‌ها استقبال و با آن‌ها دیدار می‌کرد. البته شاید چون چنین چیزی در کشور ما سابقه نداشته، بیشتر به آن پرداخته شد. ضمن اینکه همسر رئیس‌جمهور ما یک شخصیت علمی و فردی دارای فعالیت‌های اجتماعی است و طبیعتاً انتظار بود در چنین رویدادی که در حوزه زنان و کاملاً علمی و نخبگانی است، حضورداشته باشند.
انسیه خزعلی در نشستی خبری که برای پاسخ به برخی نقدها و حواشی در مورد این کنگره برگزار شد، در خصوص نحوه انتخاب و دعوت میهمانان این کنگره هم اظهار کرد: در سطح بین‌الملل ۷۰۰پرونده از زنان تأثیرگذار به دستمان رسید که ۷۰نفر شرایط اولیه را داشته و ازاین‌بین داوران متخصص هفت نفر شامل سه زن ایرانی و چهار زن خارجی را انتخاب کردند، چهار روش ملاک‌های علمی، اجتماعی، اقتصادی، کارآفرینی و خانواده از معیارهای انتخاب زنان بودند.
وی در پاسخ به پرسش دیگر خبرنگار ما درباره اینکه نگاه باز در مورد زنان تأثیرگذار این کنگره از سوی معاون زنان در فضای داخلی هم پیاده‌سازی خواهد شد؟ تأکید کرد: ان‌شاء‌الله این نگاه باز در داخل کشور نیز اعمال خواهد شد، اما شرایط و ظرفیت کشورهای مختلف را هم باید مدنظر قرار دهیم. آن‌ها در فرهنگ و کشور دیگری زندگی می‌کنند و شاید نتوان خیلی از انتظارات را در مورد آن‌ها از داخل داشته باشیم، اما ملاک‌ها باید به نحوی باشد که تأثیرگذاری را به‌خوبی در یک منطقه و یک محدوده و حتی یک شهر و محله ایفا کند.
معاون رئیس‌جمهور در خصوص برخی نقدها به پوشش و حضور برخی چهره‌های خارجی در این کنگره هم تصریح کرد: بعضاً پوشش برخی زنان در ایران بدتر از پوششی است که این میهمانان داشتند. همیشه این‌طور بوده کسانی که از خارج از کشور می‌آیند پوشش متفاوت با ایران دارند و این نبوده پوششی که به‌عنوان مقررات در داخل وضع‌شده را از میهمانان خارجی بخواهند. 
وی گفت حاشیه‌سازی‌ها زیاد بود؛ مثلاً در مورد خانم «مایا صباغ» درحالی‌که وی میهمان و مدعو ما نبود و خودش به ایران آمده بود ، یا در مورد یک میهمان روس ما، با استفاده از تشابه اسمی شایعاتی در مورد نوع تفریحات و سبک زندگی او درست کردند که واقعیت نداشت.
خزعلی درباره هزینه‌های این کنگره و جایزه قابل‌توجه آن‌هم بی‌آنکه عدد ورقمی درخصوص هزینه صرف شده ارائه دهد، گفت: جایزه این همایش برای نفرات برگزیده 20 هزار یورو بود که نسبت به موارد مشابه در سطح بین‌المللی، حتی کنگره دیگری که در داخل داریم و مبالغ آن‌ها بین 50 تا 200 هزار یورو است، بسیار کمتر بود. ضمن اینکه چهار برگزیده خارجی ما جوایز خود را به صندوق نوآوری و شکوفایی که ما تأسیس کرده‌ایم، هدیه کردند تا صرف امور زنان در ایران شود.
معاون رئیس‌جمهور  با اشاره به اینکه معاونت زنان هیچ هزینه‌ای پرداخت نکرده و تنها نقش ستادی داشته، گفت: این کنگره بین‌بخشی و بین‌دستگاهی برگزار شد و وزارتخانه‌های مختلف مثل امور خارجه و فرهنگ و علوم و ... هرکدام بخشی از هزینه‌ها را تقبل کردند.
وی افزود: همایش‌های زیادی برای مردان و مربوط به آن‌ها برگزارشده، حالا یکی ویژه زنان بوده، این‌قدر همه حساس شده‌اند، در حالی که زنان هم صرفه‌جویی بیشتری دارند و هم پاک‌دستی دارند.

​​​​​​​خبرنگار: خلیل‌خانه

برچسب ها :
ارسال دیدگاه