دلارزدایی در آمریکای لاتین

استقبال ونزوئلا از ابتکار برزیل و آرژانتین برای ایجاد ارز مشترک

دلارزدایی در آمریکای لاتین

استفاده ابزاری واشنگتن از پایه پولی‌اش به عنوان اهرمی برای فشار بر دیگر دولت‌ها با هدف همراه کردن آن‌ها با سیاست‌های خود، کار را به جایی رسانده که حتی کشورهای آمریکای لاتین که روزی به عنوان حیاط خلوت آمریکا از آن‌ها یاد می‌شد، حال به فکر رهایی از سلطه دلار افتاده‌اند.


​​​​​​​در این مسیر نیکلاس مادورو رئیس‌جمهور ونزوئلا روز گذشته حمایت قاطع خود از ابتکار عمل و پیشنهاد همتایان برزیلی و آرژانتینی خود برای ایجاد واحد پولی مشترک در آمریکای لاتین را اعلام کرد. لولا داسیلوا و آلبرتو فرناندز به‌تازگی از تمایلشان برای ادغام جوامع منطقه و تصمیم برای به‌کارگیری ارز مشترک در کشورهای مرکوسور (بازار مشترک کشورهای آمریکای جنوبی) خبر دادند. به گفته این دو در مورد ارز مشترک آمریکای جنوبی «که می‌تواند برای جریان‌های مالی و تجاری استفاده شود و کاهش هزینه‌های عملیاتی و آسیب‌پذیری خارجی ما را کاهش دهد»، پیشرفت‌هایی حاصل شده است. تجارت بین برزیل و آرژانتین رو به رونق است و در ۱۱ ماهه اول سال گذشته میلادی (۲۰۲۲) به 26/4 میلیارد دلار رسید که نزدیک به ۲۱ درصد نسبت به مدت مشابه در سال ۲۰۲۱ افزایش یافته است. هر دو کشور نقش مهمی در بلوک تجاری منطقه‌ای مرکوسور دارند که شامل پاراگوئه و اروگوئه نیز می‌شود. روزنامه فایننشال تایمز در گزارشی ضمن اشاره به این جایگاه مهم نوشت: تشکیل ارز مشترک بین برازیلیا و بوینس‌آیرس می‌تواند در نهایت به ایجاد دومین بلوک بزرگ ارزی جهان پس از یورو منجر شود. مقامات آگاه به فایننشال تایمز گفتند تمرکز اولیه بر این خواهد بود که چگونه یک ارز جدید، که برزیل پیشنهاد می‌کند آن را سور (SUR) به معنای جنوب نام‌گذاری کنند، می‌تواند تجارت منطقه‌ای را تقویت کند و وابستگی به دلار آمریکا را کاهش دهد. این ارز در ابتدا به موازات رئال برزیل و پزو آرژانتین اجرا می‌شود و در ادامه به سایر کشورها ارائه خواهد شد. این رسانه انگلیسی تخمین می‌زند اتحادیه ارزی که تمام آمریکای لاتین را پوشش دهد، حدود 5 درصد از تولید ناخالص داخلی جهانی را تشکیل می‌دهد. بزرگ‌ترین اتحادیه ارزی جهان، یورو، حدود 14 درصد از تولید ناخالص داخلی جهانی را در بر می‌گیرد. لولا روز گذشته در اجلاس سران جامعه آمریکای لاتین و کارائیب  «سی.یی.ال.ای.سی» در آرژانتین شرکت کرد. این نشست برای نخستین‌بار از موج انتخابات سال گذشته، گروه جدیدی از رهبران چپ را گرد هم می‌آورد. فایننشال تایمز با اشاره به این نکته آورد: برزیل و آرژانتین در چند سال گذشته درباره تشکیل یک ارز مشترک گفت‌و‌گو کرده‌اند، اما مذاکرات آن‌ها به دلیل مخالفت بانک مرکزی برزیل با این پیشنهاد متوقف شده است. اکنون که هر دو کشور توسط رهبران چپ‌گرا اداره می‌شوند، حمایت سیاسی از آن افزایش یافته است. 
در نهایت تحلیلگران معتقدند بازگشت لولا داسیلوا به عرصه قدرت غول آمریکای لاتین در کنار ابعاد گوناگون منطقه‌ای و بین‌المللی، نتیجه شگفت‌انگیزی خواهد داشت؛ پیشنهاد و عزمی قاطع برای ایجاد یک «یورو»ی آمریکای لاتین با حمایت دولت‌های چپ‌گرای اصلی منطقه،کشورهایی که از مداخلات واشنگتن به تنگ آمده اند. این در کنار تلاش روسیه و چین برای دلارزدایی از مناسبات جهانی خود، قطعاً می‌تواند حکمرانی دلار را متزلزل کرده و تسلط آن بر تجارت جهانی را تضعیف کند.

خبرنگار: هدایت جاوید

برچسب ها :
ارسال دیدگاه