در آستانه تبادلات یک‌میلیارد دلاری با تزارها

همزمان با دیدار رئیس مجلس دوما و رئیس مجلس شورای اسلامی در تهران نایب‌رئیس اتاق بازرگانی ایران و روسیه در گفت‌وگو با قدس از رشد 60درصدی مبادلات تجاری دو کشور می‌گوید

در آستانه تبادلات یک‌میلیارد دلاری با تزارها

نشست کمیسیون عالی مشترک همکاری‌های پارلمانی مجلس شورای اسلامی و دومای روسیه، روز گذشته برپایه درک مشترک از حساسیت‌ها و همکاری‌های دوجانبه برگزار شد.


در جریان این نشست، محمدباقر قالیباف ضمن دیدار با همتای روس خود «ویاچسلاو والودین» با اشاره به فرصت‌های کمیسیون مشترک ایران و روسیه برای مقابله با تحریم‌های آمریکا، بر استفاده حداکثری از فرصت‌های اقتصادی، تجاری و ترانزیتی دو کشور با توجه به قرارداد راهبردی منعقد شده تهران-مسکو تأکید کرد. والودین، رئیس دومای روسیه نیز تحریم‌های ایالات متحده آمریکا و دست‌نشاندگان آن‌ها علیه ایران و روسیه را سبب انسجام دو کشور دانست و افزود: قرار گذاشتیم کمیته‌های مربوط دو پارلمان با هم در تماس باشند و همکاری‌های خود را گسترش دهند و از فرصت‌های پیش آمده استفاده کنند. پیش از این در سال1398، مسکو میزبان این نشست بوده که با انعقاد قرارداد ۲۵ساله ایران و روسیه، حجم مبادلات تجاری میان دو طرف با رشد سریع، از سقف 500میلیون دلار گذشته است. به بهانه این رویداد مهم سیاسی اقتصادی، نایب رئیس اتاق بازرگانی ایران-روسیه در گفت‌وگو با خبرنگار ما، با ارزیابی مثبت از روابط تهران-مسکو، درزمینه رشد مراودات سیاسی تجاری ابراز امیدواری کرده و با تأکید بر ضرورت افزایش ظرفیت‌ها برای بازاریابی و توسعه همکاری میان تجار دو کشور، رکن اصلی پیشرفت دوجانبه را توجه ویژه به نقش سازنده سازمان توسعه تجارت در کنار ثبات ارزی و پرهیز از موازی‌کاری نهادهای متولی امر عنوان می‌کند. 

قرارداد 25 ساله دلیل جهش اساسی در مبادلات 
کامبیز میرکریمی، نایب رئیس اتاق مشترک ایران و روسیه درباره این سفر می‌گوید: تا پیش از سال 97، مراودات اقتصادی تهران-مسکو در خوش‌بینانه‌ترین حالت تا سقف 297میلیون دلار می‌رسید اما از سال1398 و به دلیل امضای قرارداد تجارت میان ایران با اتحادیه اوراسیا، شاهد یک جهش اساسی بوده‌ایم. این کارشناس روابط ایران و روسیه با اشاره به رشد روابط دو کشور در کنار عبور از کلیشه‌های سابق و تقویت مراودات سیاسی، رشد 60درصدی روابط را ثمره دیپلماسی فعال اقتصادی در سه سال گذشته می‌داند و می‌افزاید: حتی در دوران کرونا نیز شاهد رشد مبادلات دو کشور بوده‌ایم و سال جاری نیز با وجود بسته شدن مرزهای غربی روسیه به دلیل مشکلات اوکراین و کاهش دسترسی مسکو به بازار اروپا، جهش بزرگ‌تری در روابط ایران و روسیه رخ داده است. میرکریمی تصریح می‌کند: برآورد می‌شود در ماه‌های آینده حجم مبادلات ایران و روسیه سقف یک میلیارد دلار بلکه بیشتر را رد کند که در هر صورت این یک رکورد تاریخی برای تجارت بین‌المللی جمهوری اسلامی ایران قلمداد می‌شود. 

ضرورت توسعه همکاری‌های لجستیکی زمینی و دریایی 
کامبیز میرکریمی همکاری‌های لجستیکی در حوزه حمل‌و‌نقل زمینی و دریایی به‌واسطه کریدورها را بخش مهم مبادلات دو کشور می‌داند و با اشاره به افزایش تعداد کشتی‌ها و ادوات حمل بار در دریای خزر و پیش‌بینی مسیرهای مختلف در محور کریدور شمال-جنوب ادامه می‌دهد: باید ادوات و زیرساخت‌های تجارت دریایی در شرق دریای خزر با هدف پوشش پنج جمهوری مهم آسیای میانه توسعه پیدا کند، زیرا با توجه به افزایش حجم مبادلات، پاسخگوی نیازهای تجاری نیست، همچنین در مسیر زمینی غرب دریای خزر که از آذربایجان می‌گذرد هم شاهد صف کامیون‌ها هستیم که با رشد چشمگیر، رقمی حدود 300 تا400 کامیون باری در این محورها تردد دارند. با توجه به افزایش حجم صادرات، شاهد رشد فشار لجستیکی و درپی آن، نیاز به توسعه ، تقویت و سرمایه‌گذاری در زیرساخت‌ها هستیم. 

رشد اعتبار روبل نزد تجار و کمرنگ شدن دلار 
نایب رئیس اتاق بازرگانی ایران و روسیه با اشاره به کمرنگ شدن دلار در تجارت فیمابین از پذیرفته شدن روبل روسیه به عنوان یک ارز قابل قبول در بین تاجران خبر داده و می‌گوید: با توجه به نوسان‌های دلار، اغلب تاجران قراردادهای خود را براساس روبل منعقد کرده‌اند. وی تأکید می‌کند: مقررات دست و پاگیر دو کشور موجب کاهش میزان تجارت برپایه پول دو کشور شده و حل این مشکل نیازمند تقویت روابط بانکی و تسهیل امورمالی میان دو طرف است که در صورت حل این مشکل، در کنار مسئله کنترل قیمت ارز، بخش قابل توجهی از مبادلات در شبکه مالی دو کشور انجام خواهد شد. 

ره صد ساله‌ای که سه سال طی شد 
میرکریمی با بیان اینکه در سه سال اخیر ایران و روسیه در حوزه رشد روابط تجاری ره صد ساله پیموده‌اند، اضافه می‌کند: توافقات جدی عملیاتی شده میان دو طرف موجب کمرنگ شدن تحریم‌ها شده و اجرای جدی تفاهم‌نامه‌ها از سوی تهران و مسکو با جدیت دنبال می‌شود و در صورت حل مشکل ارز چند نرخی، شاهد گشایش‌های بیشتری در تجارت خواهیم بود زیرا شرکت‌های صادرکننده در این زمینه با چالش روبه‌رو هستند. 

رقابت‌پذیری کالای ایرانی با تعرفه صفر گمرکی 
این کارشناس مسائل اقتصادی با اشاره به صفر شدن تعرفه‌های تجاری ایران در آینده نزدیک و رقابت‌پذیر‌تر شدن کالای ساخت ایران در بازارها، همچنین رشد انگیزه شرکت‌های روسی برای تعامل با تاجران ایرانی می‌گوید: عقبه روابط تاجران دو کشور محدود به برخی محصولات مشخص و فعالیت تجاری در روسیه برای ما گرانقیمت بود اما امروز به واسطه شرایطی که وجود دارد شاهد تسهیل ویزا برای تجار، حمل و نقل آسان به روسیه، افزایش تنوع نیازمندی‌ بازار روسیه و رشد اعتماد دوطرف هستیم. وی می‌افزاید: مشکلات اولیه در تجارت بین دو کشور حل شده و افزایش تقاضاها برای صنایع پلاستیک، پلیمر، فراورده‌های پتروشیمی و مصالح ساختمانی نشانگر فرایند رو به جلو در عرضه خارجی کالای ایرانی است. 

رویکرد داخلی در تعارض با تفاهم‌نامه‌ها نباشد 
میرکریمی در پایان با اشاره به حضور جدی تاجران ایرانی در نمایشگاه «پرود اکسپو» روسیه در هفته‌های‌آینده و پرداخت 50درصد یارانه‌ به شرکت‌کنندگان به‌خصوص شرکت‌های متوسط دارای ظرفیت و تعدد هیئت‌های تجاری در این رویداد، اضافه می‌کند: صنایع حاضر در این نمایشگاه بخش قابل توجهی از عقب‌ماندگی‌های گذشته در هم‌افزایی با بازار روسیه را جبران خواهد کرد و آنچه مهم است رویکرد داخلی است که در تعارض با تفاهم‌نامه‌های خارجی نباشد. 

خبرنگار: حسین محمدی اصل

برچسب ها :
ارسال دیدگاه