چاره‌جویی برای تعطیلات آب‌و هوایی مدارس

در گفت‌وگوی قدس با وزیر آموزش و پرورش مشکلات آموزش غیر حضوری بررسی شد

چاره‌جویی برای تعطیلات آب‌و هوایی مدارس

تعطیلی مدرسه‌ها به دلیل آلودگی هوا و نگرانی از پیامدهای آن، اختلال در شبکه آموزشی «شاد» پس از حضور همزمان 3میلیون کاربر در آن، پرونده باز رتبه‌بندی معلمان و تحقق نیافتن برخی از اعتبارات مربوط به این وزارتخانه از جمله موضوعات و دغدغه‌هایی است که در چند روز گذشته از سوی مسئولان و کارشناسان آموزش و پرورش به آن اشاره شده است.


در گفت‌وگو با یوسف نوری، وزیر آموزش و پرورش کوشیده‌ایم ضمن طرح برخی از این موضوعات، پاسخی برای هر یک از آن‌ها بیابیم.

آقای وزیر، یکی از مشکلاتی که در وضعیت آموزش مجازی دانش‌آموزان در روزهای تعطیلی مدرسه‌ها اتفاق افتاد اختلال در شبکه شاد بود. به نظر می‌رسد این سامانه هنوز نتوانسته خود را با شرایط بحران هماهنگ کند. برای حل اساسی مشکلات شاد چه باید کرد؟
البته شبکه شاد تنها یک روز دچار اختلال شد، به دلیل اینکه حضور همزمان حدود 2.5میلیون کاربر را داشتیم که پهنای باند شبکه را اشغال کرد. با تمهیداتی که اندیشیده شد و همراهی وزارت ارتباطات، روز بعد این مشکل هم برطرف شد.

با توجه به تجربه سال‌های گذشته و اینکه وزارت ارتباطات مدعی شده بود پهنای باند لازم را برای این شبکه ایجاد کرده چرا در نخستین مراجعه دوباره به شاد، این مشکل بروز کرد، چرا پیش‌بینی لازم نشده بود؟
پیش‌بینی انجام‌شده بود اما پیش‌بینی نمی‌شد این تعداد دانش‌آموز همزمان در شبکه حضور پیدا کنند چون گستره مناطق تعطیل به دلیل بارش‌ها و عوامل دیگر بسیار زیاد بود.
پس از این اتفاق بلافاصله سخت‌افزار و شبکه را تقویت کردیم و مشکل برطرف شد. من سه‌شنبه ششم دی‌ که تعطیل بود وضعیت شبکه را بررسی کردم، بیش از 2میلیون و 700 هزار دانش‌آموز همزمان در شاد فعال بودند و شبکه بدون هیچ مشکلی کار ‌کرد.
به هر حال شاد یک شبکه بسیار گسترده و بزرگ است که طبعاً ممکن است در کارکرد با مشکلاتی روبه‌رو شود و البته این مشکلات به‌مرور و در جریان استفاده از آن، شناسایی و برطرف می‌شود. شاید بتوان آن را با مشکل میکروفن در کشور مقایسه کرد (با خنده) که همیشه وجود دارد. اما من می‌پذیرم این موضوع قابل قبول نیست و باید برطرف شود.

تعطیلی احتمالی مدرسه‌ها و دانشگاه‌ها در چنین شرایطی به روند آموزش لطمه وارد می‌کند. انتظار این بود با تجربه کرونا و موضوع آلودگی هوا در سال‌های گذشته، به یک تدبیر در این خصوص برسیم چراکه صرفاً با آموزش مجازی هم نمی‌توان چرخ آموزش کشور را با همان کیفیت آموزش‌های حضوری به حرکت درآورد، آیا برای این موضوع فکری شده است؟
این موضوع را در دولت هم مطرح کرده و گزارش داده‌ایم. روزانه ارقام بسیار بزرگی را برای آموزش‌وپرورش هزینه می‌کنیم و سهم آموزش‌وپرورش در بودجه سهم بزرگی است. اگر مشکلات ناشی از آلودگی هوا وجود نداشته باشد و دستگاه‌ها به مسئولیت خود در این زمینه عمل کنند طبیعی است در کنار آموزش حضوری می‌توانیم از آموزش مجازی به‌عنوان ظرفیت استفاده کنیم و از بودجه آموزش بهره‌وری بیشتر و لازم را داشته باشیم.
به رئیس‌جمهور هم پیشنهاد دادیم این مسئله حل شود. ایشان هم بر مسئله حل معضل آلودگی هوا و عوارض ناشی از آن و زیان‌های تعطیلی‌ها تأکید دارند، به همین منظور هم به آقای وحیدی، وزیر کشور مأموریت دادند و ایشان را به عنوان مسئول کمیته اجرای «قانون هوای پاک» منصوب کردند تا این کمیته از قدرت بیشتر برای پیگیری اجرای قانون و مسئولیت دستگاه‌ها برخوردار باشد و بتواند تصمیماتی گرفته و تدابیری را اجرا کنند که ان‌شاءاالله در سال آینده مشکلات کمتری داشته باشیم و تعطیلی‌ها به دلیل آلودگی هوا به حداقل برسد.
البته باید اشاره‌کنم خانواده‌ها خیلی خوب با ما همیاری و همکاری کردند و همه دست‌به‌دست هم دادند تا نقایص و مشکلات آموزش غیرحضوری و مجازی کمتر شود و این موضوع به ما خیلی کمک کرد. مادران ما تقریباً نقش یک همیار معلم را به‌خوبی ایفا کردند که جای قدردانی دارد.
همچنین طرحی را برای جبران اُفت تحصیلی ناشی از تعطیلی‌ها و آموزش مجازی به دولت خواهیم آورد. تا همین‌جا هم برنامه‌هایی را برای تابستان در نظر گرفته‌ایم و یک بسته دیگر هم طراحی خواهیم کرد که اگر در دولت با آن موافقت شود اجرا شود.

برخی نمایندگان مجلس می‌گویند درزمینه عملکرد رتبه‌بندی معلمان در سال ۱۴۰۱ گزارشی ارائه نشده است. این گزارش چه زمانی به‌طور کامل ارائه می‌شود و برای سال آینده در این خصوص چه‌کاری باقی مانده که باید انجام شود؟ 
نمایندگان محترم یا کمیسیون آموزش و تحقیقات گزارشی از ما نخواسته‌اند، ولی ما گزارش عملکرد رتبه‌بندی را خدمتشان ارائه خواهیم داد و کارهای آن در حال انجام است.
لازم است یادآور شوم از آنجایی که اعتراض و نارضایتی، تنش روانی برای همکاران ما ایجاد می‌کند به‌منظور اینکه اعتراضات به حداقل برسد،  طرح رتبه‌بندی را با تلاش و اهتمام دولت و رئیس‌جمهور اجرایی و آیین‌نامه آن را ابلاغ کردیم. همکاران ما به همین دلیل با دقت و جدیت زیادی در حال تنظیم احکام هستند و معلمان نگران نباشند. اگر هم شبهه یا نگرانی دارند به ادارات ما سری بزنند و ببینند همکارانشان در هیئت‌های ممیزی تا نزدیک نیمه‌شب مشغول کارند. چون تعداد زیاد است هیئت‌های ممیزی به‌سختی می‌توانند کار را در زمان کوتاه انجام دهند، مگر اینکه بگوییم به همه به یک شکل خدمات بدهند که البته قانون این اجازه را نمی‌دهد و آیین‌نامه باید به‌دقت اجرا شود. اما اعلام می‌کنم همکاران معلم من به‌هیچ‌وجه نگران دریافت مزایای رتبه‌بندی نباشند.

گویا وضعیت اعتبارات وزارتخانه چندان مناسب نیست؛ به‌گونه‌ای که برای مثال گفته می‌شود هنوز بودجه شیر مدرسه‌ها پرداخت‌نشده، بودجه‌های فعالیت‌های پژوهشی و سازمان بسیج دانش‌آموزی و سازمان دانش‌آموزی هم پرداخت نشده؛ برای اینکه آموزش‌وپرورش بتواند به تعهدات خود در این زمینه عمل کند چقدر به بودجه دولت در سال آینده امید بسته‌اید؟
این موارد در تبصره14 بودجه1401 بود که متأسفانه این تبصره محقق نشده است. بخشی از اعتبارات در این تبصره، اعتبارات مربوط به کیفیت‌بخشی و محرومیت‌زدایی بود که به دلیلی که عرض کردم از سوی دولت و سازمان برنامه‌وبودجه تخصیص داده نشد.

خبرنگار: آرش خلیل‌خانه

برچسب ها :
ارسال دیدگاه