شروع سرگیجه در انتهای مریخ

درباره آغاز و پایان دو سریال در شبکه نمایش خانگی

شروع سرگیجه در انتهای مریخ

سریال جدید «سرگیجه» دوشنبه شب نخستین قسمت خود را روی پلتفرم نماوا برد و دیروز صبح هم آخرین قسمت سریال طنز «روزی روزگاری مریخ» از پلتفرم فیلیمو پخش شد. پیمان قاسم‌خانی در آخرین اثرش، سوار بر موج کلیشه برعکس شد و موقعیت‌های کمدی بامزه‌ای را در «روزی روزگاری مریخ» خلق کرد.


​​​​​​​او با ساخت شخصیت‌های جدیدی که ویژگی‌های منحصر به فردی داشتند، نقش‌های ماندگاری را به وجود آورد که یکی از بامزه‌ترین این شخصیت‌ها، «ناصر اکبری» با نقش‌آفرینی سام درخشانی بود. شاید در ابتدای سریال این تصور بود که او بدون زوج هنری‌اش، پژمان جمشیدی نمی‌تواند از پس یک نقش دیدنی برآید اما شخصیت‌پردازی خوب و حساب شده این نقش نشان داد، می‌تواند. ناصر، خلافکار خرده‌پای بدشانس و شرط‌‌بند همیشه بازنده‌ای بود که دست به آخرین و بزرگ‌ترین قمار زندگی‌اش زد و طی آزمایشی، جسمش منجمد شد. او 400سال بعد از یخ درآمد و برای دیدن نواده‌اش راهی مریخ شد. مریخ، جهانی بود که زبل‌بازی‌ها و شرارت‌های آدمی هنوز در آن جا باز نکرده بود و فضای فانتزی خنده‌داری داشت که دکور آن شبیه به فیلم «جنگ ستارگان» 40سال پیش بود. پیمان قاسم‌خانی با نمایش موقعیتی که در آن زنان از حقوق بالاتری نسبت به مردان برخوردار بودند با زیرکی، وضعیت کلیشه برعکس به تصویر کشید تا ضمن ایجاد موقعیت‌های کمدی، مخاطبانش را به فکر وادارد.
ورود یک زمینیِ قرن بیست و یکمی، تمام مراودات و قوانین حاکم بر مریخ را بر هم زد و  رفتارهای خطای اجتماعی را که تبدیل به هنجارهای جاری جامعه کنونی شده بود، زیر سؤال برد. یکی از ویژگی‌های قاسم‌خانی در آثار طنز، طنازی او در مواجهه با موقعیت‌های جدی است.
 او استادِ خنداندن مخاطب در موقعیت‌های عادی است بدون اینکه شخصیت‌هایش مجبور باشند دلقک‌بازی درآورند یا مجبور به رفتارهای نمایشی شوند. قاسم‌خانی موقعیت طنز را می‌شناسد و از دلِ تضادها و ترادف‌ها، کمدی می‌سازد، کاری که از پس هر نویسنده و کارگردان طنزی برنمی‌آید.
 

 بازی «حامد»، «هومن» و «هادی»
«سرگیجه» به کارگردانی بهرنگ توفیقی و تهیه‌کنندگی مهدی بدرلو، سریال جدید دوشنبه شب‌های نماواست. قصه با یک حادثه آغاز می‌شود و نشان از مواجهه تماشاگر با درامی معمایی و جنایی دارد، در ادامه قصه، پیمان پس از یک سوءتفاهم خانوادگی با دوستش کامران درگیر می‌شود و اتفاقی در پایان این درگیری می‌افتد که ممکن است زندگی پیمان را دگرگون کند. 
بازی و نقش حامد بهداد (پیمان) در قسمت اول این سریال هنوز باز نشده اما رفتارهای او نشان می‌دهد مخاطب با شخصیتی پیچیده مواجه است. 
اگرچه بازی خاصی از بهداد در قسمت اول «سرگیجه» نمی‌بینیم اما باید دید او بار دیگر تجربه درخشانی مانند «امیر شایگان» در سریال «می‌خواهم زنده بمانم» از خود به جا خواهد گذاشت.‌ 
هادی حجازی‌فر (کامران) هم یکی دیگر از گره‌های داستان است که احتمالاً در قسمت‌های بعدی، شخصیت او نیز پررنگ‌تر خواهد شد. نام دیگری که در فهرست بازیگران این سریال قرار دارد و هنوز بازی او شروع نشده، «هومن سیدی» است. «رعنا آزادی‌ور» هم در نقش همسر پیمان، رفتارهای مشکوکی دارد که خبر از نقشی مهم در کار می‌دهد. ترکیب بازیگران «سرگیجه» نشان از گروهی حرفه‌ای دارد که با کارگردانی «بهرنگ توفیقی» روبه‌روی دوربین قرار گرفته‌اند. 
توفیقی در «آقازاده» نشان داد مهارت و توانایی خوبی در ایجاد تعلیق و قصه‌های جذاب دارد، باید منتظر قسمت‌های بعدی این سریال ماند و دید این فیلمساز در کار جدیدش هم بدون همکاری با «حامد عنقا» (در مقام نویسنده و تهیه‌کننده) تا چه اندازه اثری متفاوت از «آقازاده» می‌سازد و امضای خودش را پای این سریال به جا می‌گذارد.

خبرنگار: زهره کهندل

برچسب ها :
ارسال دیدگاه