ساخت سریال حضرت موسی(ع) با سرمایه‌گذاری خارجی

تهیه‌کننده آثار تاریخی سیما در گفت‌وگو با قدس پیشنهاد کرد

ساخت سریال حضرت موسی(ع) با سرمایه‌گذاری خارجی

افزایش 42درصدی بودجه صدا و سیما در لایحه بودجه سال آینده، صدای اعتراض عده‌ای را بلند کرد که با وجود ریزش مخاطب تلویزیون، چرا بایدبودجه این سازمان عریض و طویل با چندین هزار حقوق‌بگیر، بیش از 40درصد افزایش یابد درحالی‌که صدا و سیما در بیانیه‌ای رقم 7هزار و 500میلیارد تومانی بودجه سال آینده‌اش را برای این سازمان ناکافی دانست که پاسخگوی تولید و پخش آثار فاخر نمایشی نیست.


​​​​​​​محمدرضا میرتاج‌الدینی، نایب رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی هم در دفاع از این رقم به تسنیم گفت هر کدام از سریال‌های «حضرت موسی(ع)» و «سلمان فارسی»، 2هزار میلیارد بودجه می‌خواهند یعنی برای ساخت دو سریال الف ویژه قرار است ۴هزار میلیارد تومان هزینه شود. این در حالی است که صدا و سیما هم اعلام کرده بودجه جداگانه‌ای برای دو مجموعه تاریخی الف ویژه و در دست ساخت «حضرت موسی(ع)» و «سلمان فارسی» در نظر گرفته نشده است.

 برآورد 10هزار میلیاردی برای ساخت سریال «حضرت موسی(ع)»!
با وجود تخمین چنین ارقامی از بودجه سازمان صدا و سیما و هزینه‌های بالای تولید سریال‌های الف ویژه، خبرآنلاین نوشته است: وقتی پس از پنج سال برآورد ساخت سریال «حضرت موسی(ع)» از ۲۰۰ میلیارد تومان به ۲هزار میلیارد تومان رسیده و 10 برابر شده، در حالی که هنوز ساختش شروع نشده است پس می‌توان به این نتیجه رسید که هزینه نهایی تولید رقمی نزدیک به 10هزار میلیارد تومان خواهد بود؛ چرا که در کمترین حالت هزینه نهایی یک سریال الف ویژه سه برابر برآورد اولیه است. 
کیوان کثیریان، منتقد سینمایی هم درباره این رقم برآوردی برای ساخت سریال «حضرت موسی(ع)» به کارگردانی ابراهیم حاتمی‌کیا نوشت: «اهمیت ساخت این سریال از چه روست که هزاران میلیارد تومان می‌ارزد؟ هزینه کردن این همه پول از محل بیت‌المال با کدام دلیل عقلانی و قانونی قابل توجیه است؟ این بودجه واقعاً از کدام محل، تأمین و پرداخت می‌شود؟ آیا رضایت مردم که علی‌الظاهر صاحبان اصلی این بودجه‌اند، لحاظ شده؟ هدف از صرف این همه وقت و سرمایه برای این پروژه چیست؟ امیدوارم مسئولان تلویزیون، کارگردان و تهیه‌کننده سریال «حضرت موسی(ع)» توضیحات متقاعدکننده‌ای برای افکار عمومی داشته باشند». 

 افزایش منطقی بودجه سازمان
محسن علی‌اکبری، تهیه‌کننده سریال‌هایی همچون «مردان آنجلس» و «مریم مقدس» درباره افزایش 42درصدی بودجه صدا و سیما در لایحه بودجه سال آینده به خبرنگار ما می‌گوید: با توجه به تورم سالانه، این میزان افزایش رقمی منطقی و متناسب با رقم تورم است. اگر صدا و سیما بخواهد آنتنش را حفظ کند و برنامه‌هایی با کیفیت سال قبل بسازد هزینه‌های تولیدش دست‌کم 50درصد بیشتر می‌شود.
به گفته وی باید رقم تورم را واقعی دید در حالی که بسیاری از سازمان‌ها این تورم را پنهان می‌کنند و بعد در قالب متمم‌های مختلف به همین رقم می‌رسند. صدا و سیما خواسته شفاف‌سازی کند و رقم تورم را در بودجه‌اش واقعی (براساس اعلام رسمی بانک مرکزی از تورم سالانه) دیده است.او درباره اهمیت ساخت سریال‌های الف ویژه در این شرایط اقتصادی و تناسب نداشتن آن با بودجه سریال‌سازی صدا و سیما می‌گوید: ساخت چنین آثاری مربوط به حوزه راهبردی سازمان است و نمی‌توان این اهمیت را در این مجال تشریح کرد اما به گواه تجربه و آمار، مخاطب ایرانی علاقه‌مند به تماشای سریال‌های تاریخی است یعنی هر زمان که مجموعه‌ای تاریخی روی آنتن رفت 90 درصد مخاطبان تلویزیون، بیننده آن سریال بودند. 
علی‌اکبری می‌افزاید: تلویزیون نیاز به تولید این سریال‌ها دارد چون مخاطب می‌بیند و اگر مخاطب داخلی جذب برنامه‌های تلویزیون نشود جذب شبکه‌های معاند خواهد شد بنابراین 100درصد نیاز به تولید سریال‌های تاریخی داریم چون استقبال مخاطب مشخص می‌کند که چنین مجموعه‌هایی ساخته شود یا نه. 

 فاصله رقم برآوردی با هزینه تمام شده
به باور این تهیه‌کننده، تولید سریال‌های تاریخی فاخر برای صدا و سیما توجیه اقتصادی هم دارد چون علاوه بر بازپخش‌های متعدد آن برای پر کردن آنتن، پخش آگهی‌های تبلیغاتی و فروش حق پخش آن به دیگر کشورها می‌تواند درآمدزا باشد. او می‌گوید: یک سریال موفق و پربیننده از میزان تبلیغات آن مشخص می‌شود و کارهای تاریخی گاهی تا 15 دقیقه تبلیغ قبل از پخش داشتند. من هفت اثر تاریخی در پرونده کاری‌ام دارم، می‌بینم که مخاطب علاقه‌مند به کارهای تاریخی است و تماشای آن را به سریال‌های روز ترجیح می‌دهد.
علی‌اکبری درباره تفاوت برآورد بودجه پیش از ساخت با هزینه تمام شده یک اثر، توضیح می‌دهد: اگر ثبات قیمت داشته باشیم معمولاً کمتر نیاز به متمم بودجه پیدا می‌شود ولی همیشه تورم سالانه داشتیم. ما معمولاً میانگین 20 تا 30 درصدی را برای تورم سالانه در نظر می‌گیریم و اگر از روز اول برآوردها واقعی شود به مشکل متمم برنمی‌خوریم. گاهی به پیشنهاد مدیران در رقم برآوردی، میزان تورم دیده نمی‌شود و قراردادها هر ساله نیاز به اصلاح پیدا می‌کنند که همین متمم‌ها، فسادزا هستند. 
به باور او، متمم در قراردادهای سازمان باید از بین برود چون محل رانت و فساد است. برآورد هزینه‌ها باید متناسب با واقعیت روز جامعه در هزینه‌ها و دستمزدها باشد تا نیاز به متمم نباشد. 

 پروژه‌ای با قابلیت‌های ویژه
آیا صدا و سیما از پس هزینه‌های تولید سریال‌های الف ویژه برمی‌آید؟ با توجه به اینکه امسال بودجه سیمافیلم از بودجه کل سازمان حدود یک دهم بود، بودجه چند هزار میلیارد تومانی ساخت سریال‌های الف ویژه قرار است از کجا تأمین شود؟ علی‌اکبری که سابقه تولید و ساخت سریال‌های تاریخی برای تلویزیون را دارد، پاسخ می‌دهد: پروژه‌ای مثل «حضرت موسی(ع)» با تیم حرفه‌ای همچون ابراهیم حاتمی‌کیا و محمود رضوی، این قابلیت را دارد که از کشورهای منطقه، مشارکت بگیرد و سرمایه‌گذار خارجی جذب کند.
به گفته او، سریال «سلمان فارسی» موضوعی ایرانی دارد و شاید جذب سرمایه‌گذار خارجی برایش سخت باشد اما سریال «حضرت موسی(ع)» قصه‌ای مرتبط با ادیان الهی دارد و اگر برنامه‌ریزی درست و معرفی خوبی از این پروژه شود، تلویزیون‌های کشورهای منطقه به ویژه حوزه خلیج فارس همچون کویت، امارات و قطر می‌توانند به آن ورود کنند.

 قدمی رو به جلو
علی‌اکبری توضیح می‌دهد: این کمک‌های خارجی چون دلاری است از نظر هزینه‌ای هم مقرون به صرفه است و شاید لازم باشد بخش‌هایی از این سریال در کشورهای سرمایه‌گذار، فیلم‌برداری شود که برای طرفین، بازی دو سر برد است. به نظرم اگر معرفی درستی از این پروژه شود، قابلیت جذب مشارکت خارجی را دارد و نیاز نیست که تمام بودجه را صدا و سیما بدهد. 
او در پایان یادآور می‌شود: سریالی همچون اصحاب کهف، مشتریانی در کشورهای منطقه داشت یا فیلم سینمایی«مریم مقدس» در ترکیه 15 میلیون نسخه‌اش به شکل دی‌وی‌دی فروش رفت بنابراین اگر صدا و سیما، مدیریت بازرگانی و بین‌المللی پروژه «حضرت موسی(ع)» را به درستی انجام دهد می‌تواند سبب جلب مشارکت‌های خارجی شود. همان طور که سریال «یوسف پیامبر(ع)» یکی از سریال‌های پردرآمد برای تلویزیون بود، سریال «حضرت موسی(ع)» هم می‌تواند به درآمدزایی برسد. ضمن اینکه تاکنون مشارکت خارجی برای تولید سریال تلویزیونی نداشتیم و پروژه «حضرت موسی(ع)» به عنوان نخستین قدم این تجربه، ظرفیت‌های جذب سرمایه‌گذار خارجی را دارد.

خبرنگار: زهره کهندل

برچسب ها :
ارسال دیدگاه