پرورش پنج نسل قرآنی

حکایت یک جلسه قرآن خانگی در مشهد که قدمت 95ساله دارد

پرورش پنج نسل قرآنی

‌باغ نادری برای هر زائر و مجاور مشهدالرضا(ع) آشناست، از کوچه پس‌کوچه‌های این محله، منزل شهیدان غفوری را که پرس‌وجو کنی، به سمت کوچه شهید خوراکیان راهنمایی‌ات می‌کنند. از کوچک‌ترین فرد این محله گرفته تا مسن‌ترین، همه و همه منزل شهیدان غفوری را می‌شناسند و با اشاره دست، راه منزل آن‌ها را نشانت می‌دهند. در این خانه، جمعه شب‌ها جلسه قرآنی برگزار می‌شود که نزدیک به یک قرن سابقه دارد.


بزرگ شده کوچه شور
چند قرن پیش، مشهد معبری به ‌نام «شور» داشت که از محله سرشور فعلی آغاز و پس از عبور از شرق حرم به محله نوغان می‌پیوست. این معبر راسته‌بازار اصلی شهر بود که در انتها به‌ سمت پایین‌خیابان هم منشعب می‌شد. حسین غفوری شَعرباف برادر سه شهید در‌باره پیشینه این جلسه قرآن به خبرگزاری رضوی گفته است: «پدربزرگم محمد غفوری شَعرباف نوجوانی 17-16 ساله بود که از زادگاهش یزد برای زیارت امام رضا(ع) به مشهد آمد و در این شهر ماندگار شد. محل زندگی‌اش هم در کوچه «شور» بود. او هنر اصیل یزد را در مشهد پیشه خود کرده و به شَعربافی مشغول می‌شود. فرزند دوم او پدرم به نام محمدتقی بود که در سال 1298 شمسی به دنیا آمد. ایشان در همان محله پدری به شغل عطاری اشتغال داشت».
 حدود یک قرن پیش دوره قرآنی در مشهد هر شب هفته در منزل یکی از اعضای جلسه و جمعه شب‌ها به صورت ثابت در منزل مرحوم کربلایی محمد غفوری شَعرباف (پدربزرگ شهیدان غفوری) برگزار می‌شد.

خدمتگزار قرآنی
 آقای غفوری در توضیح بیشتر ماجرا گفته است: «سال ۱۳۴۱ پدربزرگم پس از چند دهه خدمت به کلام ‌وحی به رحمت خدا رفت و پیکر او در باغ رضوان حرم مطهر رضوی آرام گرفت. پس از او، پدرم عهده‌دار جلسه شد و با انتقال آن به کوچه شهید خوراکیان واقع در پشت باغ نادری ادامه‌دهنده راه پدرش شد. خدمت پدرم به قرآن با بحبوحه انقلاب و هشت سال دفاع مقدس تقارن یافت که منزلش را سنگر و مأمن امن رزمندگان قرار داد و جوانان و نوجوانان جلسه قرآنش فدایی انقلاب شدند که از جمله طلایه‌داران این رزمندگان، برادرانم حمیدرضا، مجیدرضا و وحید بودند و همچنین احمد ساجدی، داماد خانواده نیز توفیق شهادت را بدست آورد. در نوروز سال ۱۳۶۹ رهبر معظم انقلاب با حضور در این محفل قرآنی با خانواده شهیدان و اعضای جلسه دیدار داشتند». 
 
جعبه‌ قدیمی
همه افرادی که از قدیم‌ در این جلسه حضور پیدا می‌کردند به رحمت خدا رفته‌اند ولی یک یادگاری که یاد آن روزگاران را زنده می‌کند جعبه قرآنی قدیمی است که سادگی و کوچکی آن نشان از بی‌آلایشی مردم آن روزگاران دارد. این جعبه هم اکنون پس از یک سده خدمت به این جلسه، همچنان تجدید خاطره آن روزگار را می‌کند. برادر شهیدان غفوری شَعرباف در این باره گفته است: «قدیم‌ها در طول هفته جلسه قرآن به صورت سیار در منزل یکی از اعضای جلسه برگزار می‌شد، پیرمردی حامل این جعبه قرآن بود و آن را از جلسه‌ای به جلسه دیگر می‌برد که اکنون این جلسه به صورت ثابت، جمعه شب‌ها در منزل شهیدان غفوری برگزار می‌شود».
پس از فوت حاج محمدتقی غفوری شَعرباف تاکنون، جلسه قرآن به همت اعضای خانواده، فرزندان، نوه‌ها و نتیجه‌ها هر روز رونق بیشتری داشته و یاد و خاطره گذشتگان و شهدای این جلسه زنده نگه‌داشته‌ می‌شود. این محفل قرآنی که به نام جلسه قرآن تجویدی معروف بود طی این سال‌ها استادان متعددی داشت که پس از استاد تجویدی بزرگ و فرزندش، مدتی نیز استادان باقرپور، حسین مؤمنیان و حسن غفوری شعرباف بودند و هم ‌اکنون بیش از 50 سال دکتر محمدصادق علمی، عضو هیئت مدیره جامعه قاریان قرآن مشهد استاد این جلسه است. پدر شهیدان غفوری شَعرباف یک دهه توفیق خدمت در بخش فراشان حرم مطهر رضوی را داشت که پسر ارشدش در این ‌باره می‌گوید: «پدر شهیدان شریعتی‌نژاد که خودش خادم حرم بود یک روز به پدرم پیشنهاد کرد، برای خادمی اقدام کند اما پدرم با اینکه سنش بالای 60 سال بود و احتمال می‌داد برای خادمی پذیرفته نشود، درخواست خدمتش را به مرحوم آقای طبسی داد؛ ایشان با درخواست پدرم موافقت کرده و او از سال 1365 به مدت 10 سال توفیق خدمت در کشیک ششم بخش فراشان را پیدا کرد. من پس از درگذشت پدرم علاوه بر خدمت خودم در بخش دربانان، روز خدمتی پدرم را هم می‌رفتم و اکنون نیز فقط خدمت پدرم را در بخش فراشان می‌روم».

برچسب ها :
ارسال دیدگاه