حجاب غفلت نباشد، آدم دائم در حال راز و نیاز خواهد بود

نکته ها/ آیت‌الله مظاهری

حجاب غفلت نباشد، آدم دائم در حال راز و نیاز خواهد بود


فطرت انسان چنان‌که خدایاب و خداجو است، دعایاب و دعاجو است و اگر این فطرت بیدار باشد، دائم‌التوجه و دعا و راز و نیاز همواره با آن است. 
پرده‌های غفلت است که سبب می‌شود انسان ‌نتواند دائم‌التوجه یا دائم‌الدعا باشد. قرآن شریف در این باره تأکید دارد همان دهری‌ها، همان‌هایی که اصلاً خدا را قبول ندارند در حال عادی لجاجت و پافشاری دارند. اما اگر وضع استثنایی برایشان پیش بیاید، علاوه بر اینکه خدا را می‌یابند، با چشم دل خدا را می‌بینند، همان وقت دعا، راز و نیاز و تضرع با خدا شروع می‌شود. قرآن می‌فرماید: «فأذا رکبوا فی الفک دعَوُ الله مخلصين لهُ الدين. فلما نجاهم الی البرّ اذاهم يشرکون» وقتی در بن‌بست واقع شدند مثلاً کشتی‌شان در حال غرق است، هواپیمایشان در حال سقوط است، به بن‌بست رسیدند و هیچ چیزی و هیچ کسی نیست به فریاد این‌ها برسد آن وقت فطرت بیدار می‌شود و وقتی فطرت بیدار شد خدا را می‌یابد، خدا را می‌بیند. نه فقط خدا را می‌یابد، خدا را یک وجود مُستجمع جمیع صفات کمالات می‌یابد، درمی‌یابد این خدا قدرت دارد، این خدا علم دارد، این خدا گوش دارد، «ارحم الراحمين» است، این خدا جواد است، رئوف است، مهربان است.  این‌ها را می‌یابد، در بن‌بست هم واقع شده  و کسی نیست که به فریادش برسد؛ آنگاه خدا خدا شروع می‌شود؛ یعنی فطرت به طور ناخودآگاه دعا می‌کند. دعا و راز و نیاز با خدا شروع می‌شود. 124هزار پیامبر برای همین آمدند که آن آنی‌ها را بادوام و قالبی کنند. همه پیامبرها برای این آمدند.
 قرآن می‌فرماید: اگر به تو می‌گویم عبادت کن برای این است که به مقام عبودیت برسی، یعنی بیداری فطرت. اگر می‌گویم نماز بخوان باز برای این است که این توجه آنی، توجه قالبی شود، توجه دائمی باشد. قرآن شریف ذکر را می‌خواهد، بسیار می‌خواهد. به قول امام صادق(ع): خدا همه چیز را محدود می‌خواهد اما یک چیز است که محدود نمی‌خواهد، به اندازه وسع می‌خواهد، خیلی می‌خواهد و آن ذکر است. سپس امام صادق(ع)  این آیه را می‌خوانند: «يا ايها الذين آمنوا اذکرو الله ذکراً کثيراً و سبحوه بکره و اصيلاً». ‌ای مؤمن دائم‌الذکر باش.‌ ای مؤمن تا می‌شود یاد خدا باش و این زبان بگوید «لا اله الا الله»، زبان بگوید «و لا حول و لا قوه الا بالله»، زبان بگوید خدا، خدا، خدا، دل هم با زبان بگوید خدا، خدا، خدا، عملش هم با این زبان و دل بگوید خدا، خدا، خدا. همه انبیا برای این آمدند، همه عبادات برای این است.

برچسب ها :
ارسال دیدگاه