دشت‌های مجاز برداشت آب در خراسان‌رضوی به سه دشت کاهش‌یافت

دشت‌های مجاز برداشت آب در خراسان‌رضوی به سه دشت کاهش‌یافت


​​​​​​​مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان رضوی گفت: از ۳۷ دشت آبی استان، ۳۴ دشت ممنوعه و ممنوعه بحرانی است و حفاری چاه و برداشت آب تنها در سه دشت کلات، آق دربند و گنبدلی (هر دو از توابع شهرستان سرخس) مجاز است.
علیرضا طاهری در گفت‌وگو با ایرنا افزود: ۱۵ دشت ممنوعه بحرانی مربوط به مشهد است و تخصیص آب از دشت‌های مشهد برای کشاورزی از سال ۱۳۴۸ ممنوع شده است.
در سه دشت کلات، آق دربند و گنبدلی حجم آب مجاز اعلام و طبق ارائه طرح‌ها توسط مردم، تخصیص می‌یابد.
مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان رضوی گفت: روند کاهشی بارندگی‌ها در استان همچنان ادامه دارد و حجم بارندگی در سال آبی جاری تاکنون 5/20 میلیمتر است که نسبت به متوسط درازمدت ۳۰ درصد کاهش داشته و حجم بارندگی تجمعی در طول دوره آماری ۴۰سال گذشته ۲۹ میلیمتر بود.
طاهری افزود: کاهش بارندگی در مشهد حادتر از سایر نقاط خراسان رضوی است؛ در این شهر طی سال آبی جاری 1/18 میلیمتر بارندگی ثبت شده که این عدد در متوسط بلندمدت  2/31 میلیمتر است و شاهد کاهش ۴۲ درصدی بارش‌ها در مشهد هستیم.
وی اضافه کرد: ۳۵ سد در استان وجود دارد که پنج سد از این تعداد وظیفه تأمین آب شرب را به عهده دارند، چهار سد از این تعداد مربوط به مشهد و یک سد نیز مربوط به قوچان است.
وجود چاه‌های غیرمجاز و برداشت بی‌رویه از منابع آب‌های زیرزمینی مهم‌ترین علت بحرانی شدن وضعیت آب دشت‌های خراسان رضوی است.
ظرفیت ذخایر آب سدهای استان خراسان رضوی یک میلیارد و ۵۱۲ میلیون مترمکعب است که یک میلیارد و ۲۵۰ میلیون مترمکعب آن مربوط به سد دوستی به عنوان بزرگ‌ترین سد استان است که به صورت مشترک و باسهم مساوی بین ایران و کشور ترکمنستان تقسیم می‌شود.
هم اینک تنها ۱۹ درصد از حجم ذخیره سدهای استان آب دارد که این رقم در مدت مشابه پارسال ۲۶ درصد بود.

برچسب ها :
ارسال دیدگاه