حضور روس‌ها و ترک‌ها پس‌از چینی‌ها در منطقه ویژه اقتصادی سرخس

حضور روس‌ها و ترک‌ها پس‌از چینی‌ها در منطقه ویژه اقتصادی سرخس

پس از سرمایه‌گذاری 400 میلیون یوآنی چینی‌ها برای ساخت پارک بزرگ لجستیک بین‌المللی سرخس، حالا سرمایه‌گذاران کشورهای روسیه و ترکیه نیز برای اجرای پروژه‌های توسعه‌ای این منطقه قرارداد همکاری امضا کرده‌اند؛ قراردادهایی که ثمره‌اش برای همه کشورهای طرف قرارداد و تمام منطقه آسیای میانه مزیت‌ساز خواهد بود.


به گزارش آستان‌نیوز، مهر ماه امسال بود که با حضور معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه، ریاست سازمان سرمایه‌گذاری و کمک‌های اقتصادی و فنی ایران و قائم مقام تولیت آستان قدس رضوی، قرارداد مشارکت در ساخت و بهره‌برداری از پارک بزرگ لجستیک بین‌المللی سرخس بین سرمایه‌گذار چینی و منطقه ویژه اقتصادی سرخس به امضا رسید. به دنبال عقد این قرارداد، اکنون سرمایه‌گذارانی از کشورهای روسیه و ترکیه نیز برای مشارکت در اجرای پروژه‌های توسعه‌ای این منطقه قراردادهای همکاری امضا کرده‌اند.  در همین راستا با مشارکت منطقه ویژه اقتصادی سرخس و سرمایه‌گذار روسی، قرارداد ساخت سایت تخصصی حمل و ترانشیپ (انتقال کالا از یک وسیله نقلیه به وسیله نقلیه دیگر) زغال سنگ و کود پتاس در منطقه ویژه اقتصادی سرخس به امضا رسید.
مدیر عامل منطقه ویژه اقتصادی سرخس، درباره اهمیت بستن این قرارداد اظهار کرد: بر اساس اعلام گمرک روسیه، ماهانه تا ۲/۲ میلیون تن بار زغال سنگ از این کشور به هند جابه‌جا می‌شود و قرارداد بسته شده سبب خواهد شد بخش ویژه‌ای از ترانزیت بار روسیه به هند و حتی به داخل ایران از مرز این منطقه در سرخس انجام شود.
محمدرضا کلائی تصریح کرد: براساس این قرارداد، منطقه ویژه اقتصادی سرخس افزون بر گرفتن مجوزهای لازم و حمل ‌و نقل بار از نقطه مرزی تا منطقه ویژه، برای تأمین زمین، زیرساخت‌های ریلی عریض و نرمال و سایر امکانات مورد نیاز سرمایه‌گذار اقدام خواهد کرد.
اما جذب سرمایه‌گذاری خارجی در منطقه ویژه اقتصادی سرخس، تنها از مبدأ چین و روسیه نبوده بلکه سرمایه‌گذاران ترک نیز با اشراف به اهمیت و جایگاه این منطقه استراتژیک، برای مشارکت در اجرای پروژه‌های توسعه آن اعلام آمادگی کرده‌اند و در همین راستا با منطقه ویژه اقتصادی سرخس و سرمایه‌گذار ترک، قرارداد ساخت کارخانه فراوری گوگرد در این منطقه با سرمایه‌گذاری ۳میلیون یورویی ترک‌ها به امضا رسید. 
با امضای این قرارداد، یکی از بزرگ‌ترین کارخانه‌های تولید فراورده‌های گوگرد کشور در منطقه ویژه اقتصادی سرخس ساخته خواهد شد تا پس از فراوری، انواع محصولات بر پایه گوگرد و کودهای شیمیایی تولید شده از طریق گمرک این منطقه به کشورهایی همچون هند صادر شود.

برچسب ها :
ارسال دیدگاه