باید نگاهمان به جوایز ادبی تغییر کند

عضو هیئت علمی دوره‌های پیشین جایزه «جلال آل‌احمد»:

باید نگاهمان به جوایز ادبی تغییر کند


​​​​​​​جواد محقق، نویسنده و از اعضای هیئت علمی دوره‌های پیشین جایزه جلال آل‌احمد تأکید دارد نباید توقع داشته باشیم هر کتاب برگزیده جشنواره‌های ادبی با فروش بیشتر مواجه شود و در این حوزه باید نگاه و انتظارمان از جوایز ادبی تغییر کند.این نویسنده در گفت‌وگو با ایبنا با تأکید بر اینکه با برگزیده‌ شدن یک اثر در جشنواره‌های ادبی از جمله جایزه جلال آل‌احمد لزوماً آن کتاب پرفروش نمی‌شود، عنوان کرد: پس از معرفی و برگزیده‌ شدن در جایزه‌‌ای ادبی باید ناشر قدرت توزیع داشته باشد و مطبوعات و رسانه‌ها نیز آن را معرفی کنند. فروش کتاب به مقوله‌های مختلفی از جمله چگونگی توزیع کتاب و استفاده از ظرفیت‌های رسانه‌ها در معرفی آثار و نیز در دسترس بودن کتاب‌ها وابسته است.
مسلماً نمی‌توان توقع داشت که چاپ اول یک کتاب تخصصی برگزیده شده در جایزه جلال، پرفروش شود. کمیت و شمارگان فروش، معیار ارزشمند بودن آثار به ‌ویژه در حوزه‌های تخصصی و پژوهشی نیست و باید هر کتاب را با توجه به دسترسی مخاطبانش به آن سنجید.
این نویسنده با اشاره به اینکه گاه یک کتاب زرد و سطح پایین به شمارگان 100 هزار نسخه‌ای نیز می‌رسد، گفت: باید نگاهمان را به جشنواره‌های ادبی تغییر دهیم. ضمن اینکه اختصاص برنامه‌های تبلیغی از جمله رونمایی کتاب نیز باید هدفمند باشد، کتاب‌های چاپ ‌شده با شمارگان 100 نسخه ارزش رونمایی ندارند؛ بلکه باید جلسه‌‌های رونمایی و نقد کتاب را به آثار شاخص و ویژه که مخاطبان بیشتری دارند اختصاص دهیم.

برچسب ها :
ارسال دیدگاه