کار و پژوهش در سایه عالم آل‌محمد(ع)

گزارشی از حضور مجموعه‌ها و مؤسسه‌های آستان قدس رضوی در نمایشگاه هفته پژوهش خراسان رضوی

کار و پژوهش در سایه عالم آل‌محمد(ع)

نمایشگاه هفته پژوهش و فناوری خراسان رضوی که همه ساله برپا می‌شود و مؤسسات و سازمان‌ها آخرین دستاوردهای علمی و پژوهشی خود را ارائه می‌دهند پس از دو سال تعطیلی به دلیل شیوع کرونا، امسال با حضور 79شرکت، سازمان و مجموعه‌ دانش بنیان در محل نمایشگاه‌های بین‌المللی مشهد در حالی آغاز به کار کرد که آستان قدس رضوی نیز در آن حضور فعال دارد. 


از بنیاد پژوهش‌ها تا مدرسه فقاهت 
بنیاد پژوهش‌های اسلامی، دانشگاه‌های علوم اسلامی رضوی و بین‌المللی امام رضا(ع)، مؤسسه آفرینش‌های هنری، مؤسسه جوانان، سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد، مدرسه عالی فقاهت، بنیاد فرهنگی رضوی و ستاد سازمان علمی فرهنگی آستان قدس رضوی ٩مجموعه سازمان علمی و فرهنگی هستند که در این نمایشگاه حضور دارند. 
عبدالحمید طالبی، رئیس سازمان علمی و فرهنگی درباره حضور این مؤسسات در نمایشگاه هفته پژوهش خراسان رضوی عنوان می‌کند: بسیار خرسندیم که می‌توانیم در نمایشگاه هفته پژوهش استان در کنار سایر سازمان‌ها آخرین دستاوردهای علمی و پژوهشی انجام شده در آستان قدس رضوی را ارائه دهيم. 
امیدواریم در جمع همه مؤسسات پژوهشی استان خراسان رضوی، مجموعه منتسب به حضرت رضا(ع) که ملقب به عالم آل‌محمد(ع) هستند، پیشتاز باشد و مرجعیت علمی را که مدنظر داریم در سطح استان و ملی ایفا کنیم. فعالیت ما براساس تأکید تولیت آستان قدس رضوی، تهیه پیوست‌های علمی و فرهنگی در همه فعالیت‌ها، برنامه‌ها و اقدامات آستان قدس است. 
اولویت نخست ما حضور در فعالیت‌های آستان قدس رضوی و حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان یا پژوهشگرانی است که می‌توانند با توانمندی خودشان مشکلی را در سطح ملی حل کنند. 

اشتراک‌گذاری منابع پژوهشی 
علی مردانی یکی از محققانی است که در غرفه سازمان کتابخانه‌ها حضور دارد. او که دغدغه تأمین منابع دارد، عنوان می‌کند: با توجه به اینکه دانشجوی سال آخر دکترا هستم و برای تدوین رساله دکترای خود به دریافت منابع و مقالات به‌روز نیاز دارم به این غرفه مراجعه کردم تا شرایط دریافت مقاله‌های علمی را بدانم. او به بروشور دستش اشاره می‌کند و ادامه می‌دهد: اینجا شماره‌ای به من دادند تا کلیدواژه‌های پژوهشم را ارسال و مقالات مربوط را با هزینه اندکی دریافت کنم. به نظرم این کار کمک می‌کند هم در وقتم برای جست‌وجو صرفه‌جویی شود و هم می‌توانم بعداً مقالات خودم را در همین سامانه با دیگران به اشتراک بگذارم که این کار در اشتراک گذاری منابع بسیار مفید است. 
کتاب‌های پژوهش‌محور بنیاد پژوهش‌های اسلامی نیز مورد علاقه بسیاری از پژوهشگران علوم اسلامی و طلاب حوزه علمیه است. مرضیه نیک‌نژاد که دانشجوی رشته فقه و اصول است درباره کتاب انتخابی‌اش «فقه احادیث امام رضا(ع)» بیان می‌کند: در رشته ما دانستن فقه هر جریان اجتماعی و یا حتی فکری مهم است و در این مسیر، مطالعه منابعی که دقیق و پژوهشی باشند به این امر کمک می‌کند. با توجه به اینکه چند سالی است در این رشته تحصیل می‌کنم کتاب‌های پژوهشی بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس ساختار بسیار قوی و به‌روزی دارند که به ما دانشجویان علوم اسلامی در زمینه تدوین مقاله یا پایان‌نامه خیلی کمک می‌کند و در حیطه تخصصی ما از اولین‌هاست. 

پژوهش‌سرایی برای دانش‌آموزان مستعد 
دو دانش‌آموز دبیرستانی از مدرسه جماران ناحیه۵ جلو غرفه بنیاد فرهنگی رضوی مشغول گفت‌وگو با هم هستند. آن‌ها درباره بازدیدشان از این غرفه می‌گویند: اینجا با پژوهش‌سرای دانش‌آموزی امام رضا(ع) آشنا شدیم که قرار است «جشنواره ایده تا عمل» را برگزار کند و در این نمایشگاه در حال استعدادیابی هستند. با توجه به اینکه در این جشنواره به اجرایی شدن ایده‌ها کمک می‌کنند داشتیم با هم همفکری می‌کردیم یکی از ایده‌هایمان را مطرح و در جشنواره شرکت کنیم. 
آن‌ها ادامه می‌دهند: ناحیه۵ یکی از ناحیه‌های محروم است و اینکه کمک می‌شود  طرحمان را اجرایی کنیم کار را برایمان آسان‌تر می‌کند و به ما جسارت و انگیزه می‌دهد تا این کار را انجام دهیم. 
دانشگاه بین‌المللی امام رضا(ع) یکی دیگر از غرفه‌هایی است که همواره مراجعه‌کننده دانشجو یا خانواده دارد. نسیم خدادوست که دو نوجوان دانش‌آموز دارد درباره علت حضورش عنوان می‌کند: فرزند یکی از بستگان ما دانشجوی این دانشگاه است. مطلع شدیم دانشجویان از طریق دانشگاه به مراکزی که درخواست نیروی کار دارند معرفی و پس از آموزش‌های لازم، جذب همان مراکز می‌شوند. با توجه به اینکه یکی از فرزندان من کنکوری است امروز با همه مشغله‌ای که داشتم به اینجا آمده‌ام تا درباره این موارد تحقیق کنم. حالا هم با جایگاه علمی دانشگاه آشنا و هم متوجه شدم طرح‌های متفاوتی در زمینه اشتغال دانشجویان در این دانشگاه دنبال می‌شود که به نظرم اطلاع از این موارد در انتخاب دانشگاه مهم است. 

چشم‌اندازی برای کسب‌‌وکارها 
غرفه مؤسسه دانش‌بنیان کیفیت رضوی و شرکت کسب‌وکار رضوی محل حضور کسانی است که دغدغه اشتغال و کسب‌وکارشان را دارند. محمد روزگار که بروشورهای این غرفه را در دست دارد، عنوان می‌کند: من از یکی از روستاهای اطراف فریمان و دانشجوی رشته کشاورزی هستم. طرحی در زمینه تولید قارچ در روستایمان دارم که می‌خواهم اجرایی کنم. با توجه به اینکه مشکل سرمایه دارم به این نمایشگاه آمدم تا بتوانم از شرایط شرکت‌ها یا مؤسسات برای جذب سرمایه مطلع شوم. مؤسسه کسب‌وکار رضوی طرحی به نام تأمین مالی جمعی رضوی دارد که باید حتماً ثبت شرکت کنیم و طرح را ارائه دهیم. به نظرم همه این طرح‌ها خوب است اما مسیر اجرایی پر پیچ و خمی دارد که شاید آدم را دلسرد کند. در هر حال تا زمانی که در دل کار نروم نمی‌توانم بگویم واقعاً طرح‌ها اجرایی هستند یا نه، اما همین که این حمایت‌ها وجود دارد آدم دلگرم ادامه کار می‌شود. 
هنوز زمان به نیمه روز نرسیده که همچنان بازدیدکنندگان دانشجو و دانش‌آموز بیشتر و بیشتر می‌شوند. بازدیدهایی که اگر مخاطبان، درست هدایت و راهنمایی شوند، می‌توانند تأثیر مهمی در شروع طرح‌ها و کسب‌وکارهای پژوهش‌محور داشته باشند.
 طرح‌ها و کسب‌وکارهایی که هم می‌توانند بر پایه علم باشند و هم ایجاد اشتغال و درآمد کنند.

برچسب ها :
ارسال دیدگاه