گلبهار؛ شهر هفتاد و دو مشکل!

در گفت‌وگو با رئیس شورای اسلامی این شهرستان بررسی شد

گلبهار؛ شهر هفتاد و دو مشکل!

طی‌چندین سال گذشته با افزایش جمعیت شهرنشین، شهرهای بزرگ در ایران دچار مشکلات فراوانی شده و شهرهای جدید برای جذب سرریز جمعیتی در نزدیکی این شهرها مکان‌یابی و ایجاد شده‌اند، از جمله شهرهای البرز، بینالود، هشتگرد و... و شهر جدید گلبهار که از ابتدا قرار بود فقط سرریز جمعیت مشهد باشد ولی در این سال بیشتر یک شهر مهاجرپذیر از شهرستان‌های اطراف و حتی استان‌های دیگر شده است.


​​​​​​​گلبهار از همان ابتدا با هدف کاستن از مشکلات جمعیتی، اقتصادی، اجتماعی و کالبدی مادرشهر مشهد ساخته شد ولی تاکنون در عمل نتوانسته از مشکلات مشهد بکاهد و روز به روز هم بر مشکلات خودش افزوده شده است.

شهری جوان با دستی خالی
گلبهار 30ساله از همان ابتدا با اهدافی چون ایجاد مرکزیتی به منظور جذب و اسکان‌ بخشی از سرریز جمعیتی مشهد و منطقه شهری و ایجاد مرکزیتی به منظور ارائه خدمات عالی و تخصصی پشتیبانی‌کننده در ۳۵ کیلومتری مشهد ساخته شد. شهری که هنوز پس از 30سال که از عمرش می‌گذرد از داشتن امکانات ابتدایی مثل بیمارستان، تلفن ثابت، وجود اداراتی مانند فرهنگ و ارشاد و... محروم است. اگرچه شهر گلبهار در نگاه نخست با برخورداری از دریاچه مصنوعی، خانه‌های ویلایی و همچنین باند فرودگاه هواپیماهای آموزشی ظواهر یک شهر گردشگری را تداعی می‌کند اما واقعیت این است این شهر کمبود‌هایی دارد که متأسفانه با ضریب جمعیت‌پذیری آن همخوانی ندارد!
پس از پیگیری‌های یک‌ماهه خبرنگار ما برای گفت‌وگو با محمدرضا حاجی‌زاده، فرماندار شهرستان گلبهار و عدم پاسخ‌گویی وی در‌خصوص مشکلات این شهرستان به ناچار با مهدی جانعلی‌زاده، عضو شورای شهر  گلبهار به گفت‌وگو نشستیم.

بهانه‌های برخی اداره‌ها برای عدم حضور
وی در توضیح عدم استقرار اداره‌هایی چون فرهنگ و ارشاد اسلامی با وجود قولی که چند ماه پیش در این خصوص داده شده بود گفت: تاکنون ادارات صنعت و معدن، تعاون، پست و جهاد کشاورزی در این شهر مستقر شده‌اند ولی متأسفانه بقیه ادارات مانند تأمین اجتماعی، هلال احمر و فرهنگ و ارشاد اسلامی که استقرارشان ضرورت زیادی دارد به دلایلی از قبیل نبود مکان مناسب و نیروی انسانی که البته قابل توجیه نیست هنوز در این شهرستان استقرار نیافته‌اند.
وی ادامه داد: ساکنان این شهر هنوز از وجود بانک‌های مختلف مثل بانک کشاورزی محروم هستند. متأسفانه مدیران با دلایل غیرمنطقی از حضور در این شهر سر باز می‌زنند که من از دستگاه‌های نظارتی تقاضا می‌کنم به این قضیه ورود پیدا کرده و رسیدگی کنند چون هنوز بعضی از دستگاه‌ها در این خصوص کم‌کاری دارند.
جانعلی‌زاده با ابراز ناراحتی از نبود امکانات لازم با وجود افزایش روزافزون ساکنان این شهرستان افزود: بر اساس سرشماری سال 95، جمعیت شهرستان گلبهار 37هزار و 600نفر بوده که همین تعداد مبنای اداره کل استان‌ها قرار گرفته است ولی به تازگی با پیگیری‌های انجام شده قرار بر این است که در ماه جاری سرشماری مجدد جمعیت این شهرستان را داشته باشیم که اگر این ماه این اتفاق رقم بخورد آمار واقعی جمعیت گلبهار مشخص می‌شود و دیگر بهانه‌ای برای عدم اختصاص امکانات و اختیارات به این شهرستان را نخواهیم داشت. وی اضافه کرد: من بارها از مجموعه‌های استانی خواسته‌ام همان طور که جمعیت گلبهاری که از مشهد به این شهرستان آمده‌اند رو به افزایش است سرانه بهداشتی، آموزشی، ورزشی و... که در شهر مشهد هزینه می‌شده است را به گلبهار بدهند که مطمئناً مشکلات کمبود امکانات گلبهار حل خواهد شد.
عضو شورای شهر گلبهار با ابراز ناراحتی از تعداد بی‌اندازه مشاورین املاک در این شهر و عدم نظارت کافی سازمان ذی‌ربط در این خصوص گفت: مشکل فراوانی مغازه‌های مشاورین املاک و دلالی منازل مسکن مهر تنها منحصر به شهر گلبهار نیست و ریشه در اقتصاد ما دارد این یک اشکال سیستمی است مجوز‌های بی‌حد و حساب مشاورین املاک پیشتر به افراد داده شده است. ولی اقدامی که در دوره قبل در این خصوص در شهرستان گلبهار انجام شده این است که با اعلام دادستان وقت و دادستان فعلی قرار است مجوز‌ها در فاز یک محدود و ممنوع شود اما در فاز دو همچنان به صورت محدود در حال صدور است و امکان جلوگیری هم وجود ندارد چون در حال ساخت مجتمع‌های تجاری در این شهرستان هستند. 

باید مستقل شویم
جانعلی‌زاده در پاسخ به این پرسش که چرا پس از دو سال که از شهرستان شدن گلبهار می‌گذرد هنوز این شهرستان نتوانسته از زیر سایه شهرستان چناران خارج شود و اعتبارات جداگانه‌ای دریافت کند گفت: مشکل ما فقط زیر سایه بودن چناران نیست مشکل اینجاست که هنوز خیلی از ادارات مانند مخابرات ما نمایندگی هستند که باید سریع‌تر مستقل شوند، چون گلبهار مانند فرزندی شده که از مادر خود بزرگ‌تر شده است و به توجه بیشتری نیاز دارد که در این قضیه باید دستگاه‌های مسئول با صلاحدید بهتری در این خصوص ورود پیدا کنند.
 متأسفانه شهرستان گلبهار در این دو سالی که از شهرستان شدنش می‌گذرد هنوز دیده نشده و این در حالی است که این شهر به لحاظ وسعت سه برابر چناران و از لحاظ جمعیت دو برابر جمعیت چناران را دارد برای این است که می‌گوییم این شهرستان نیازمند نگاه خاص‌تری است که امیدوارم با سرشماری که در آذر ماه انجام خواهد شد تصمیم‌های بهتری برای این شهرستان گرفته شود. 

بیمارستان گلبهار شاید دو سال دیگر
وی در ادامه با اشاره به مهم بودن برخی از مشکلات این شهرستان مانند نبود تلفن ثابت، اینترنت ضعیف، نبود بیمارستان مجهز، مترو و... اضافه کرد: در خصوص ساختمان بیمارستان 100تخت‌خوابی باید بگویم در حال حاضر نزدیک به 70درصد از ساخت و ساز انجام شده است ولی با وجود قرارداد پیمانکار برای آماده‌سازی بیمارستان و تحویل آن در بهمن سال جاری اما با توجه به مشکلاتی که در آخرین بازدید بنده از آنجا دیده شد امکان اینکه بیمارستان زودتر از دو سال آینده به بهره‌برداری برسد ضعیف است.

نبود گاز و آب در برخی محلات گلبهار
مهدی جانعلی‌زاده ادامه داد: در خصوص مخابرات باید بگویم اداره مخابرات با ایجاد سه دکل مخابراتی در سه نقطه شهر که آنتن‌دهی ضعیفی داشتند مانند بولوارهای امام خمینی(ره) و جمهوری که البته متأسفانه هنوز راه‌اندازی نشده است که باید این قضیه بررسی شود اما در توضیح مشکلات مربوط به تلفن ثابت در این شهرستان باید بگویم به این شهرستان ظلم شده آن هم به دلیل اطلاعات ناقصی که به استان از این شهرستان داده شده است که برای ما هم جای سؤال است چون توزیع تلفن در گلبهار منطقی نبوده است مثلاً پروژه‌ای که هنوز در مرحله سفت‌کاری است کابل‌کشی شده ولی پروژه‌ای که آماده بهره‌برداری بوده است کابل‌کشی نشده که این قضیه از سمت ما در حال بررسی است، به هر شکل مخابرات گلبهار نیازمند اعتبارات استانی و ملی است چون این حق مردم گلبهار است که نگاه ویژه‌تری به آن‌ها بشود.
در حال حاضر در دورترین روستاهای خراسان‌های شمالی و جنوبی هموطنان ما آب و گاز دارند در حالی که در شهرستان گلبهار که فاصله کمی با مشهد دارد هنوز محلاتی هستند که از نعمت گاز بی‌بهره‌اند و در حاشیه‌های شهر هموطنان ما امکان استفاده از آب شرب را هم ندارند که من از همین جا از نمایندگان مردم و افرادی که می‌توانند مطالبه‌گر باشند می‌خواهم که به این قضیه نگاه ویژه‌ای داشته باشند.

مترو گلبهار؛ شاید وقتی دیگر 
عضو شورای شهر گلبهار افزود: در ارتباط با مترو باید بگویم این طرح نیازمند اعتبار زیادی است که متأسفانه در سال‌های اخیر یا کم شده یا اصلاً اختصاص داده نشده است و با توجه به تورم و اعتبار 50 میلیارد تومانی که این طرح دارد نمی‌شود به زمان دقیق بهره‌برداری‌اش در یکی دو سال آینده امیدوار بود. وی در توضیح همکاری سرمایه‌گذاران خارجی در برخی از پروژه‌های شهرستان گلبهار گفت: تا پیش از این سرمایه‌گذار عرب قرار بود در ساخت پارک 600متری ملل با این پروژه همراه باشد که متأسفانه بنا به دلایلی از این همکاری منصرف شد ولی در حال حاضر به دنبال این هستیم که در بحث مترو با سرمایه‌گذار هندی به نتیجه برسیم .
جانعلی‌زاده در پاسخ به این پرسش که وضعیت ساخت و ساز مسکن ملی در شهرستان گلبهار چگونه است گفت: در دولت احمدی‌نژاد تعداد 40هزار دستگاه آپارتمان مسکن مهر برای شهرستان گلبهار تعریف شده بود که تا به امروز حدود 37هزار دستگاه ساخته شده است. در دولت روحانی هم 2هزار و 500دستگاه بود که متأسفانه به نتیجه نرسید ولی طبق شنیده‌ها در دولت آقای رئیسی 50هزار دستگاه آپارتمان به این منظور اختصاص پیدا کرده که تا به امروز 14هزار دستگاه در حال ساخت است البته 90هزار دستگاه آپارتمان دیگر هم پیش‌بینی شده که با مخالفت فرماندار و اعضای شورای شهر مواجه شده است چون طبق گفته فرماندار ما به شدت در این زمینه مشکل زیرساختی داریم و نیاز‌های شهر پاسخگوی این حجم مسکن مهر در گلبهار نیست .

ساخت آرامستان همراه با مشکلات فراوان
عضو شورای شهر گلبهار با اشاره به وضعیت ایجاد آرامستان در این شهرستان افزود: توسط شرکت عمران، زمینی به مساحت 11هزار هکتار در حدفاصل دانشگاه آزاد گلبهار و بزرگراه به این امر اختصاص داده شده و حتی غسالخانه این آرامستان هم ساخته شده است ولی مشکلی که در این قضیه وجود دارد مسیر دسترسی ساکنان به آنجاست؛ اینکه آیا از داخل شهر امکان دسترسی وجود دارد یا از بزرگراهی که در حال ایجاد است. بحث دیگر، بادهای غالب و بحث انشعابات گاز، برق، آب و فاضلاب و محیط زیست این آرامستان است که باید به هر شکل حل شود. 

خبرنگار: تکتم بهاردوست

برچسب ها :
ارسال دیدگاه