جشنواره امام رضا(ع) رویدادی تخصصی در حوزه هنر و رسانه

جشنواره امام رضا(ع) رویدادی تخصصی در حوزه هنر و رسانه

نشست خبری بیستمین جشنواره بین‌المللی امام رضا(ع) همراه با رونمایی از پوستر جشنواره برگزار شد.


به گزارش خبرگزاری تسنیم، نشست خبری بیستمین جشنواره بین‌المللی امام رضا(ع) با حضور سعیدی، مدیرعامل بنیاد بین‌المللی امام رضا(ع) و محمدجواد قاسم‌پور، دستیار مدیر بنیاد در ساختمان مرکزی وزارت ارشاد برگزار شد.
سعیدی در این نشست گفت: بنیاد امام رضا(ع) در حوزه تشکیلاتی خود حدود 10سال کنش رسمی داشته و جشنواره‌ها 20سال کنش فرهنگی‌، هنری و رسانه‌ای داشته‌اند. مأموریت بنیاد در زیست‌بوم ترویج فرهنگ توسعه معارف رضوی، تبیین است. بنیاد در کشاکش این 20 سال از عمر کنش فرهنگی و هنری خود، فرازهای بسیار خوبی را در عرصه هنر و رسانه ایجاد کرده و توانسته این جریان را حول فرهنگ رضوی در کشور توسعه دهد، همچنین بنیاد در جغرافیای بین‌الملل بعضاً توانسته فعالیت‌های بسیار خوبی را شکل دهد.

شکل‌گیری جریان ترویج فرهنگ رضوی با استفاده از ظرفیت‌های فرهنگی کشور
وی افزود: بنیاد در دوره جدید مدیریتی باید در حوزه‌ راهبریِ‌ ترویج فرهنگ رضوی قرار گیرد و این راهبری را هم با رویکرد سررشته‌داری و نیز تعامل و مرابطه با ظرفیت‌های فرهنگی هنری کشور و جهان به‌ویژه جهان اسلام تعریف کند؛ یعنی مأموریت خود را شکل‌گیری جریان ترویج فرهنگ رضوی با تمام بسترهای فرهنگی، هنری و رسانه‌ای تعریف می‌کند تا بتواند سهم تمام ظرفیت‌ها و دستگاه‌ها را در حوزه توسعه‌ فرهنگ رضوی فعال کند. با یک بنیاد در زیست‌بوم فرهنگی کشور نمی‌توان مأموریت توسعه فرهنگ رضوی را رقم زد؛ بنابراین تمام دستگاه‌ها و ظرفیت‌های فرهنگی کشور باید توسعه‌ فرهنگ رضوی را به عنوان یکی از پایه‌های اصلی فرهنگ دینی کشور در سبد برنامه‌ها، مأموریت‌ها و اعتبارات خود قرار دهند. ما در چارچوب این رویکرد به دنبال تعامل و ارتباط هدفمند با بازیگران اصلی جریان فرهنگی در حوزه تبلیغی و ترویجی سیره رضوی هستیم. برنامه‌های خود را با تمام دستگاه‌ها از جمله آموزش و پرورش، وزارت علوم، صدا و سیما، مجموعه کانون‌های فرهنگی و هنری وزارت ارشاد، تمام معاونت‌های ارشاد، کانون پرورش فکری و فرهنگی کودکان و نوجوانان، سازمان تبلیغات اسلامی و... توسعه می‌دهیم تا بتوانیم مأموریت و ظرفیت بنیاد را فعال‌ کنیم. با این نگاه، باید یک انسجام‌آفرینی بین بازیگران اصلی و فرعی این حوزه داشته باشیم تا از کنار آن بتوانیم فضای فرهنگی کشور را عطر رضوی ببخشیم .

تولید آثار فاخر و رشد کمّی و کیفی محصولات
سعیدی با اشاره به اینکه بنیاد در موضوع جشنواره‌ها دو هدف کلان را مبنای کار خود قرار داده، گفت: نخست، توسعه‌ کمی و کیفی منابع و سرمایه انسانی متخصص در حوزه فرهنگ و هنر را در چشم‌انداز این دوره‌ مدیریت مبنای عمل قرار دادیم تا بتوان ظرفیت کنشگری در حوزه فرهنگ و هنر را توسعه داد؛ یعنی هم در گستره جغرافیای ایران و در بستر استان‌ها سرمایه انسانی هنرمند را فعال کند و هم تولیدات و آثار فاخر و اثرگذار آن‌ها را ارتقا دهد. هدف دومی که مبنای کار بنیاد قرار دادیم،‌ رشد کمی و کیفی محصولات فاخر و اثرگذار و نیز فراگیری و عامه‌پسند بودن آن‌هاست؛ یعنی هم باید به سمت تولید آثار فاخر و هم به سمت تولید محصولات عامه‌پسند و فراگیر برویم؛ نمونه‌ آن را در «سلام فرمانده» مشاهده کردیم.
وی ادامه داد: در حوزه جهت‌گیری‌های محتواییِ بنیاد، توسعه مفاهیم می‌دهیم. علاوه بر حوزه ترویج شخصیت، سیره و معارف رضوی به مفهوم امامت و ثمرات کاربردی آن در جامعه اسلامی می‌پردازیم؛ به موضوع اسلام ناب محمدی و تمایز آن با اسلام تحجر و اسلام آمریکایی می‌پردازیم، همچنین در حوزه تبلیغ معارف محوری دین با محوریت کلام امام رضا(ع) ورود داریم. این‌ها رویکردهای اصلی بنیاد در چشم‌انداز فعالیت‌های چهار سال آینده است.
مدیر بنیاد بین‌المللی امام رضا(ع) درباره جشنواره گفت: امسال بیستمین دوره جشنواره‌های بین‌المللی امام رضا(ع) را تجربه می‌کنیم. در چشم‌انداز چهار سال آینده درنظر داریم سبد مأموریتی بنیاد را علاوه بر برگزاری جشنواره‌های فرهنگی، هنری و رسانه‌ای، به بقیه حوزه‌های عرصه فرهنگ توسعه دهیم؛ یعنی به سمت تولید آثار فاخر مثل تولید فیلم‌های تاریخی و اجتماعی غیر از فضای جشنواره‌ای، برگزاری رویدادهای فرهنگی و تبلیغی و نیز به سمت بستر فضای مجازی برای توسعه‌ فرهنگ رضوی حرکت کنیم. اقداماتی نیز در حوزه‌ نشر معارف رضوی در بستر حوزه پژوهشی و دانشگاهی صورت گرفته است.

جشنواره امسال یک رویداد تخصصی در حوزه هنر و رسانه است
سعیدی گفت: جشنواره امسال یک رویداد تخصصی در حوزه هنر و رسانه است که قرار است در جریان کنشگران فرهنگی، هنری و رسانه‌ای به تولید محصول برسد. جشنواره امام رضا(ع) شاید عمومی‌ترین جشنواره‌ای باشد که در کشور می‌بینیم.
مدیر بنیاد بین‌المللی امام رضا(ع) درباره جزئیات جشنواره گفت: امسال 16 جشنواره در 15 استان را در چشم‌انداز برنامه‌ها قرار دادیم. چهار جشنواره شعر فارسی، جشنواره شعر عربی و جشنواره شعر ترکی داریم. این‌ها قابلیت بین‌المللی شدن هم دارند یعنی می‌توان جشنواره شعر عربی را در کشورهای عربی و جشنواره شعر ترکی را در کشورهای ترک‌نشین برگزار کرد. جشنواره بعدی در حوزه شعر، جشنواره کودک و نوجوان است. جشنواره دیگر در حوزه داستان و ادبیات است که با عنوان جشنواره ملی داستان رضوی و جشنواره داستان کودک و نوجوان رضوی شناخته می‌شود. در این دو جشنواره، هم به قالب‌های داستان و داستانک و هم به رمان و داستان بلند خواهیم پرداخت. سه جشنواره هم در حوزه  تئاتر است که شامل جشنواره تئاتر بزرگسال،‌ تئاتر خیابانی، تئاتر کودک و نوجوان و تئاتر عروسکی می‌شوند. موارد دیگر در حوزه هنرهای تجسمی، خوشنویسی و جشنواره عکس و جشنواره گرافیک و هنرهای گرافیکی هستند. دو جشنواره در حوزه آواها و نواها با رویکرد نواحی محلی و اقوام و نیز جشنواره سرود با محوریت سرود دانش‌آموزی و سرود نوجوانان شکل می‌گیرد. جشنواره فیلم کوتاه رضوی و جشنواره جلوه‌های فرهنگ رضوی در رسانه‌های کشور شامل مطبوعات، خبرگزاری‌ها و پایگاه‌های خبری از دیگر فراخوان‌هایی است که در این دوره اعلام شده است. در واقع 16 جشنواره را در مسیر برنامه‌ریزی قرار دادیم و امروز آیین ارائه این برنامه‌ها و اعلام فراخوان‌های این جشنواره‌هاست.
وی با اشاره به برنامه ارتقای جشنواره‌ها گفت: امسال برای اینکه بتوانیم جریان جشنواره‌ها را به لحاظ کیفی ارتقا دهیم، شورای سیاست‌گذاری را متشکل از سه ضلع تعریف کردیم که شامل معاونت‌های تخصصی وزارت ارشاد، بنیاد امام رضا(ع) و اداره کل ارشاد استان‌های منتخب -که 15 استان کشور را شامل می‌شود- است. البته در جشنواره سرود، ضلع چهارم داریم که همان معاونت پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش و اداره کل آموزش و پرورش استان گلستان است و این جشنواره در همین استان برگزار می‌شود. در نظرداریم تمام این جشنواره‌ها را در کشور توسعه دهیم. ما فکر می‌کنیم باید عدالت اجتماعی در کشور برقرار باشد و باید جشنواره‌ها را در تمام زیست‌بوم فرهنگی کشور توسعه دهیم.
در ادامه این نشست، از پوستر بیستمین دوره جشنواره بین‌المللی فرهنگی هنری رضوی رونمایی شد.

برچسب ها :
ارسال دیدگاه