لحظه به لحظه شهید شد

بررسی کتاب «بابارجب»

لحظه به لحظه شهید شد


​​​​​​​برگ‌هایی از زندگی طوبی زرندی همسر شهید رجب محمدزاده، جانباز دفاع مقدس در نشست ادبی شمس که با نقد و بررسی کتاب «بابارجب» همراه بود تورق شد. 
سیدعلیرضا مهرداد، نویسنده مشهدی حوزه ادبیات داستانی دفاع مقدس در این جلسه ادبی ضمن خوانش بخش‌هایی از این اثر ارزشمند، خانم «طوبی زرندی» همسر شهید « بابارجب» را یکی از فداکارترین بانوان این سرزمین توصیف کرد که تندیسی از او می‌تواند زینت‌بخش یکی از میدان‌های اصلی شهر باشد. مهرداد نوشتن خوب را نتیجه دو فرایند خوب دیدن و خوب بیان کردن دیده‌ها دانست و گفت: نویسنده در پرداختن به سوژه سهم بسزایی دارد. در برخی موارد نویسنده موضوعی ناب را خوب نمی‌بیند و آن را با خاک یکسان می‌کند. 
حمید جهانگیر فیض‌آبادی از دیگر نویسندگان آثار دفاع مقدس نیز در این جلسه به سخنی از رهبر معظم انقلاب اشاره کرد که فرمودند: جانباز لحظه به لحظه شهید می‌شود و علاوه بر درد و رنج مجروحیت خیلی مسائل دیگر را تحمل می‌کند. در این کتاب جمله‌ای از شهید نیامده و در واقع این کتاب بیان‌کننده سختی‌های زندگی یک جانباز از دید همسر اوست. تحمل درد و رنج تنها بخشی از زندگی شهید بابارجب بود، تمسخر دیگران، وحشت فرزندان از دیدن پدر، طرد شدن از سمت همسایگان، زخم زبان‌هایی که همسر این شهید تحمل کرد و حتی حسرت در آغوش گرفتن فرزندان به مراتب شرایطی سخت‌تر از تحمل درد را برای این جانباز ایجاد کرده بود. 
در این جلسه ابوالقاسم محمدزاده، نویسنده و منتقد ادبی، جنگ را دارای تبعات سیاسی و اجتماعی بسیار عنوان کرد که تأثیری عمیق بر لایه‌های مختلف خانواده دارد.
وی گفت: جنگ برای یک عده فقط یک خاطره است، برای عده‌ای دیگر جنگ تمام شده، اما برای جانبازان و خانواده‌های آنان جنگ همچنان ادامه دارد و بیشتر از جانباز خانواده او دردش را تحمل می‌کنند.
محمدزاده ضمن خوانش بخش‌هایی از این کتاب تصریح کرد: خانم طوبی زرندی با تمام حس زنانگی و همدردپنداری از عمق دل، این سختی‌ها را بیان می‌کند و عشقی که در سال‌های اولیه زندگی به همسرش داشت را در طول 29 سال جانبازی این عزیز حفظ و نثارش می‌کند. وی نثر ساده و جملات کوتاهی که از دل برآمده را انگیزه‌ای برای خواندن این کتاب دانست و گفت: پایداری، استقامت و همراهی همسر بابارجب این کتاب را فوق‌العاده جذاب کرده است.

برچسب ها :
ارسال دیدگاه