بیابان‌زایی ۲ میلیون هکتاری در خراسان ‌شمالی

هشدار معاون اداره‌کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان درباره بحران خزنده

بیابان‌زایی ۲ میلیون هکتاری در خراسان ‌شمالی

معاون آبخیزداری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان شمالی گفت: عرصه منابع طبیعی این استان ۲میلیون و ۴۱۲ هزار هکتار است که یک میلیون و ۹۳۰هزار هکتار در شرایط بحرانی قرار دارد و نیاز به اجرای عملیات آبخیزداری است.


حسین فردی در گفت‌وگو با ایرنا اظهار کرد: تاکنون عملیات آبخیزداری حدود ۵۰۰ هزار هکتار از اراضی منابع طبیعی استان انجام شده و ۲۰۰هزار هکتار نیز در دست اجراست و اتمام آن بستگی به تخصیص اعتبارات دارد.
وی عنوان کرد: بر اساس مطالعات انجام شده ۸۰ درصد از مساحت عرصه طبیعی استان فرسایش‌پذیر و ۷۵ درصد آن سیل‌خیز است و برخی از این عرصه‌ها همپوشانی سیل و فرسایش را با هم دارند.
معاون آبخیزداری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان شمالی یادآور شد: ورود گل و لای به سدها یکی از نگرانی‌ها در زمینه فرسایش خاک استان است که این امر موجب کاهش عمر مفید این سازه‌ها می‌شود. وی با بیان اینکه با اصلاح روش‌های شخم و شیار باید از فرسایش خاک جلوگیری کرد، افزود: این روش سالانه ۲ تا 3 درصد از فرسایش خاک جلوگیری می‌کند.
فردی عنوان کرد: خراسان شمالی تا پیش از اجرای طرح‌های آبخیزداری، ضریب بالای سیل‌خیزی را داشت که سالانه خسارت‌های زیادی ناشی از این سیلاب به محصولات کشاورزی و باغی وارد می‌شد. افزایش اعتبارات در این حوزه با هدف مقابله با سیل، فرسایش خاک و افزایش پوشش گیاهان در سال‌های اخیر نتایج مهمی را به دنبال داشته است. وی عنوان کرد: مطالعه، ارزیابی و پایش در مناطقی که عملیات آبخیزداری انجام شده، در هر بار کاهش ۲۱درصدی حجم سیلاب را نشان می‌دهد. 

برچسب ها :
ارسال دیدگاه