امنیت عراق امنیت ایران است

رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار نخست‌وزیر عراق ضمن تأکید بر لزوم عملیاتی‌شدن تفاهم‌نامه‌های پیشین مطرح کردند

امنیت عراق امنیت ایران است

نخست‌‌وزیر عراق روز گذشته با سفر به تهران، با رهبر‌ معظم انقلاب اسلامی، آیت‌الله العظمی خامنه‌ای دیدار کرد.


به گزارش پایگاه اینترنتی دفتر رهبر معظم انقلاب،در این دیدار ولی امر مسلمین جهان، با تبریک انتخاب آقای شیاع السودانی به عنوان نخست‌وزیر عراق، وی را فردی مؤمن و توانا خواندند که قرار گرفتن او در رأس دولت عراق مایه خرسندی است. ایشان یکی از ضرورت‌های اساسی رسیدن عراق به جایگاه واقعی خود را، انسجام و وحدت مجموعه‌های داخل عراق برشمردند و افزودند: یکی دیگر از الزامات این پیشرفت، استفاده حداکثری از نیروهای جوان و پُرانگیزه عراق است. رهبر انقلاب اسلامی خاطرنشان کردند: البته پیشرفت عراق دشمنانی دارد که شاید در ظاهر هم اظهار دشمنی نکنند اما دولتی همچون دولت شما را قبول ندارند و باید با تکیه بر مردم و نیروهای پرانگیزه و جوان که امتحان خود را در مقابله با خطر عظیم و مُهلک داعش پس دادند، در مقابل اراده دشمن، محکم بایستید. حضرت آیت‌الله خامنه‌ای پیشرفت عراق در عرصه‌های اقتصادی، خدماتی و حتی فضای مجازی و ارائه یک چهره موجه از دولت به مردم عراق را منوط به استفاده از ظرفیت عظیم جوانان عراقی به عنوان لشکر واقعی حامی دولت دانستند و گفتند: دولت جدید عراق می‌تواند با چنین پشتوانه‌ای و با استفاده از منابع و امکانات خوب مالی که در این کشور وجود دارد، در عرصه‌های مختلف به ویژه خدمات‌رسانی به مردم، تحول جدی ایجاد کند. ایشان با اشاره به سخنان نخست‌وزیر عراق مبنی بر اینکه طبق قانون اساسی به هیچ طرفی اجازه استفاده از خاک عراق برای بر هم زدن امنیت ایران را نمی‌دهیم، گفتند: متأسفانه اکنون این اتفاق در برخی مناطق عراق روی می‌دهد و تنها راه‌ حل آن این است که دولت مرکزی عراق اقتدار خود را به آن مناطق نیز گسترش دهد.

جایگاه دفاع و امنیت عراق از نگاه ما
آیت‌الله خامنه‌ای تأکید کردند: البته دیدگاه ما درباره امنیت عراق این است که اگر هر طرفی قصد بر هم زدن امنیت عراق را داشته باشد، ما سینه خود را در مقابل او و برای حفاظت از عراق سپر خواهیم کرد. ایشان با تأکید بر اینکه «امنیت عراق، امنیت ایران است، همچنان که امنیت ایران نیز در امنیت عراق تأثیرگذار است»، افزودند: در دوره‌های قبل هم مذاکرات و تفاهم‌های خوبی انجام شد اما کمتر به مرحله عمل رسیدند بنابراین باید در مورد همه تفاهم‌ها به‌ویژه در بخش همکاری‌های اقتصادی و مبادلات کالا و ارتباطات ریلی به سمت عمل و اقدام پیش برویم. ایشان با اشاره به برخی اراده‌ها برای پیش نرفتن تفاهم‌ها و همکاری‌ها میان ایران و عراق گفتند: باید با عمل و اقدام بر این اراده‌ها غلبه کرد. 

شهیدان مقاومت نماد دوستی و همدلی 
در این دیدار شیاع السودانی نخست‌وزیر عراق به روابط راهبردی و تاریخی ایران و عراق اشاره کرد و گفت: نمونه بارز کنار هم بودن ایران و عراق، جنگ با داعش بود که خون ایرانیان و عراقی‌ها در یک سنگر، در هم آمیخته شد. نخست‌وزیر عراق با گرامیداشت یاد شهیدان سردار سلیمانی و ابومهدی المهندس، این دو شهید بزرگوار را نمونه دیگری از کنار هم بودن دو ملت ایران و عراق دانست. السودانی با اشاره به عزم و اراده دولت جدید عراق برای اجرایی کردن توافق‌های میان دو کشور و گسترش روابط در زمینه‌های مختلف به ویژه در حوزه اقتصادی، گفت: امنیت ایران و عراق از یکدیگر جدا نیست و ما طبق قانون اساسی به هیچ طرفی اجازه نخواهیم داد که از خاک عراق برای خدشه‌دار کردن امنیت استفاده کند. 

هم‌افزایی تهران و بغداد در مسائل فی ما بین
رئیس جمهور نیز در نشست خبری مشترک با نخست وزیر عراق گفت: مبارزه با گروه‌های تروریستی، جرایم سازمان یافته، قاچاق مواد مخدر و هر ناامنی که منطقه را تهدید کند، جزو توافق‌ها و اراده مشترک دو کشور است. روابط ما با کشور عراق ریشه در اعتقادات و باورهای دو ملت دارد و این ریشه بسیار عمیقی است که دو ملت را در کنار یکدیگر قرار داده است. وی تأکید کرد: حضور بیگانگان در منطقه به هیچ عنوان امنیت‌ساز نیست بلکه خود مشکلی بر مشکلات ماست، در دیگر نقاط منطقه هم امتیاز نیست و حتماً خروج آن‌ها از منطقه می‌تواند به امنیت منطقه کمک بسزایی داشته باشد. ‌مسائل پولی و بانکی و صادرات برق و گاز از جمله محورهای مورد مذاکره است و دیدگاه‌های مشترکی در روابط دوجانبه، روابط منطقه‌ای و روابط بین‌المللی داریم. 

اجازه نمی‌دهیم از خاک عراق علیه دیگر کشورها استفاده شود
نخست وزیر عراق نیز در نشست خبری گفت: دولت عراق ملتزم است که قانون اساسی را اجرا کند و اجازه نمی‌دهد از خاک این کشور برای آسیب رساندن به هر طرفی استفاده شود؛ سیاست حکومت عراق است که این کشور نقطه شروعی برای آسیب رساندن به کشورهای منطقه نباشد. امنیت دو کشور واحد و تکمیل‌کننده همدیگر و جدایی‌ناپذیر است و بخشی از امنیت منطقه است. شیاع السودانی ادامه داد: دبیر شورای عالی امنیت ملی عراق در این سفر حاضر است و با همتای خود دیدار خواهد داشت تا به یک سازوکار و یک همکاری میدانی برسند تا از هر گونه تنشی جلوگیری و اجتناب به عمل آید. ما بر التزام حکومت جمهوری عراق با همکاری و هماهنگی با جمهوری اسلامی ایران در تمامی زمینه‌های مشترک تأکید می‌کنیم. وی بر اهمیت همکاری‌های مشترک در زمینه مبارزه با تروریسم و مواد مخدر تأکید و اظهار کرد:‌ پرونده اقتصادی اهمیت زیادی برای دولت جدید عراق دارد و این امور تأثیر مهمی روی امنیت دارد. این مقام عالی دولت عراق با برشمردن توافق‌های صورت گرفته در دیدارش با رئیس‌جمهور ایران، افزود: عراق برای پرداخت طلب‌های ایران با سازوکارهای خاص تلاش می‌کند و خواستار ادامه صادرات انرژی تا تکمیل پروژه‌های تولید برق و گاز در عراق هستیم. 

برچسب ها :
ارسال دیدگاه