تعرفه‌های نامتعارف خدمات پرستاری در منزل

قیمت‌هایی که با تاریکی هوا هم تغییر می‌کنند

تعرفه‌های نامتعارف خدمات پرستاری در منزل

امروزه با توجه‌ به پیشرفت‌های قابل ‌ملاحظه در فنون، علوم پزشکی و تجهیزات درمانی، پرستاری در منزل برای بسیاری از افراد جامعه راهکاری مناسب است. دسترسی آسان به کادر درمانی، برای نگهداری سالمندان، بیماران و کودکان در خانه روش بسیار مؤثری بوده و بیشتر افراد را ترغیب به استفاده از این خدمات می‌کند؛ زیرا محیط خانه با هیچ جای دیگری قابل‌ مقایسه نیست؛ اما باید در انتخاب مناسب‌ترین پرستار و همراه بیمار در منزل دقت کافی داشته باشید.


قصه تکراری قیمت‌های متفاوت
اما امور مراقبت در منزل شامل خدمات وسیع و گوناگون درمانی و مراقبتی بوده که به‌ راحتی در خانه شما انجام می‌شود. این‌گونه سرویس‌ها معمولاً از لحاظ قیمت و هزینه، ارزان‌تر از هزینه خدمات پزشکی و پرستاری در محیط بیمارستان است؛ ولی آیا واقعاً این خدمات آن طور که می‌گویند با قیمت مناسب انجام می‌شود؟
«هزینه سرم با رفت و آمد 140 هزار تومان است؛ ولی مرکز ما به دلیل خطرات آمپول پنی‌سیلین در منزل مجوز لازم را ندارد».
«هزینه دستمزد تزریق سرم و پنی‌سیلین در ساعت 11 شب 280 هزارتومان است».
«به دلیل خطرات تزریق پنی‌سیلین امکان تزریق آن را در منزل ندارم؛ ولی هزینه تزریق سرم در منزل 200 هزار تومان است ».
این سه مورد در تماس خبرنگار ما با مراکز مجاز و یک پرستار آزاد که در فضای مجازی برای ارائه خدمات پرستاری آگهی منتشر کرده‌اند، بدست آمده است.
اینکه این مراکز مجوز ارائه چه خدماتی را با چه نرخ‌نامه‌ای دارند، تا چه میزان نظارت بر عملکرد این مراکز وجود دارد و این مراکز چه فوایدی دارند، سؤال‌هایی است که امیررضا صالح مقدم، مدیر امور پرستاری دانشگاه علوم پزشکی مشهد در گفت‌وگو با خبرنگار ما به آن‌ها پاسخ داده است.
 وی در پاسخ به این پرسش که چند مرکز مجاز پرستاری در منزل در مشهد وجود دارد، گفت: چند سالی است برای تحقق هدف کمک به افزایش رفاه نیازمند به پرستاری، شیوه‌نامه‌ای از وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به دانشگاه‌های علوم پزشکی سراسر کشور ابلاغ شده که بر اساس آن دانشگاه‌ها اجازه دارند مجوز تأسیس و راه‌اندازی مراکز مشاوره پرستاری و خدمات در منزل را به کارشناس ارشد پرستاری دارای شرایط احراز واگذار کنند. این مراکز که با مسئولیت فنی یک پرستار و با به کارگیری کارشناسان حرفه‌ای پرستاری آغاز به کار می‌کنند اجازه دارند بر اساس یک شرح وظیفه مدون که حاوی مجموعه‌ای از وظایف، پروس ژل‌ها و خدماتی است که پرستاران به لحاظ قانونی مجاز هستند برای بیماران در منزل انجام دهند، فعالیت کنند.
وی ادامه داد: هر سال فهرست شرح وظایف و خدماتی که پرستاران در قالب مراکز مشاوره‌ای پرستاری و خدمات پرستاری در منزل اجازه دارند برای بیماران در منزل انجام دهند، بررسی و تغییرات لازم و حذف و اضافه مناسب در آن اتفاق می‌‌افتد.
صالح مقدم ادامه داد: همه وظایفی که اشاره کردم دارای هزینه مصوبی است که وزارتخانه آن را تعیین می‌کند. به طور مثال بر اساس این شرح وظایف انواع پانسمان‌ها، تزریقات، آموزش به بیمار و همه پروس ژل‌های فنی را که پرستاران برای آن آموزش دیده‌اند و آمادگی دارند، در منازل برای بیماران انجام می‌دهند.
مدیر امور پرستاری دانشگاه علوم پزشکی مشهد در توضیح تعرفه انجام این خدمات گفت: تعرفه هر خدمت مشخص شده و پرستار اعزامی هر مرکز اجازه دارد آن تعرفه و هزینه رفت و آمد را از بیمار دریافت کند. به عنوان مثال هزینه سرم‌تراپی برای بیمار 76 هزار و 90 تومان، هزینه تزریق داروی زیر جلدی به ازای هر تزریق 21هزار و 330 تومان و هزینه تزریق داروی داخل وریدی به ازای هر تزریق 35هزار و 340 تومان تعیین شده است.
وی در پاسخ به این سؤال که آیا همه این مراکز اجازه تزریق داروی پنی‌سیلین در منزل را دارند، گفت: در صورتی که دستور پزشک و اطمینان از نبود حساسیت دارویی داشته باشند، مانعی برای تزریق داروی پنی‌سیلین در منزل وجود ندارد.
امیررضا صالح مقدم با اشاره به اینکه خدمات ارائه شده در منزل توسط پرستاران زیر پوشش هیچ بیمه‌ای نیست، افزود: خوشبختانه چون تعرفه‌ها خیلی متعادل و محدود هستند، برای بیماران قابل پرداخت است. 

اختلاف فاحش قیمت‌ها
وی درباره مزیت‌های پرستاری در منزل توضیح داد: اجرای این سیستم و ارائه خدمات پرستاری در منزل کمک می‌کند بیماران برای مراقبت‌های پرستاری نیازی به مراجعه به مراکز درمانی و بیمارستان‌ها نداشته باشند. از طرفی هزینه‌ای که برای گرفتن خدمات مذکور و مورد نیازشان باید بپردازند، کاهش پیدا می‌کند. همچنین از رفت و آمد زیاد و مراجعه به مراکز درمانی کاسته می‌شود.
صالح مقدم در پاسخ به این سؤال که چند مرکز، مجوز ارائه خدمات پرستاری در مشهد را دارند، اضافه کرد: در دانشگاه علوم پزشکی مشهد در مجموع حدود 100 مرکز مجوز گرفته‌اند که از این تعداد 70 مرکز در مشهد دایر و مشغول به کار هستند و عملکرد آن‌ها چه به لحاظ کیفیت یا رعایت تعرفه‌ها از طریق کارشناسان مدیریت نظارت بر درمان دانشگاه و کارشناسان حوزه مدیریت پرستاری دانشگاه کنترل  و به شکل دوره‌ای و تصادفی دفاتر این مراکز بازبینی می‌شود. همچنین به شکل تصادفی از بیمارانی که از این مراکز خدمات دریافت کرده‌اند، کیفیت و نحوه ارائه خدمات به صورت تلفنی  بررسی می‌شود. امیدوارم توسعه این مراکز در ارائه خدمات مناسب پرستاری به بیماران کمک بکند.

مقصران همیشگی!
وی با ابراز ناراحتی از وجود برخی پرستارنماها در این فرایند گفت: متأسفانه هستند کسانی که بدون داشتن مدارک تحصیلی و یا صلاحیت لازم برای این کار در منازل با بیماران مرتبط می‌شوند و برخی از خدمات را به صورت غیر قانونی انجام می‌دهند که دانشگاه علوم پزشکی در صورت شکایت یا شناسایی این مداخله‌گران غیرمسئول، آن‌ها را احضار و مراتب قانونی را برایشان اجرا کرده و به مراجع قضایی معرفی می‌کند.

خبرنگار: تکتم بهاردوست

برچسب ها :
ارسال دیدگاه