در مقابل اتحاد ما استعفا بده!

جواب تند کی روش به سخنان شرم آور کلینزمن

در مقابل اتحاد ما استعفا بده!

آن‌هایی که رقابت‌های جام جهانی ۱۹۹۸ فرانسه را به یاد دارند، حتماً به خاطر می‌آورند در دیدار تیم‌های ملی ایران و آلمان، کلینزمن وقتی در یک ریباند، توپ را وارد دروازه احمدرضا عابدزاده کرد، چه حالی داشت. یورگن نزدیک بود از شدت خوشحالی، تور دروازه ما را پاره کند که اتفاقاً این حرکت او با انتقادهای زیادی در همان جام جهانی مواجه شد.


در تصاویری که از بازی تیم‌های آلمان و ایران (در جام جهانی ۹۸ فرانسه) در آرشیو موجود است، بازیکنان ایرانی به اندازه کافی به کلینزمن و سایر آلمانی‌ها احترام گذاشتند و عجیب است که او حالا در نقد ایرانی‌ها، این‌قدر دچار افراط و تفریط شده است.

پس از بازی با ولز یورگن کلینزمن در ارزیابی خود از تیم ملی ایران به انتقاد از صحبت‌های مداوم کی‌روش و شاگردانش با داوری پرداخت و گفت: کارلوس واقعاً به خوبی با تیم ملی و فرهنگ ایران سازگار است، او در آمریکای جنوبی با کلمبیا شکست خورد و سپس نتوانست با مصر به جام جهانی صعود کند و درست قبل از جام جهانی با ایران به میدان آمد؛ جایی که قبلاً مدت زیادی با این تیم کار کرده بود. این تصادفی نیست، این بخشی از فرهنگ آن‌هاست. آن‌ها مدام روی گوش داوران خط و داور چهارم کار کردند و روی قضاوت آن‌ها تأثیر گذاشتند. صحنه‌های زیادی وجود داشت که در تصاویر تلویزیونی ندیدیم. این فرهنگ آن‌هاست، آن‌ها شما را از بازی خود خارج می‌کنند. کلینزمن سپس سخن بحث برانگیزی مطرح کرد. او گفت: نتیجه مسابقه با داوری دیگر می‌توانست متفاوت باشد. بازیکنان ایران پنج نفری دور داور بودند و این به سود ولز نبود. کلینزمن در پایان بیان کرد: این‌جا تجربه هم تأثیرگذار است. ایرانی‌ها تجربه بازی در خاورمیانه را دارند. به نوعی این‌جا مثل خانه ایرانی‌هاست و به دما و آب و هوای آن عادت دارند.

حمله کی روش به یورگن
اظهارات ستاره اسبق فوتبال آلمان در برنامه «مچ آف د دی» با پاسخ سریع کارلوس کی‌روش سرمربی تیم ملی ایران همراه بود. کی‌روش با انتشار یک پست اینستاگرامی که کلینزمن را در ابتدای مسابقه ایران – آلمان در جام جهانی 1998 فرانسه در حال رد و بدل پرچم با احمدرضا عابدزاده نشان می‌دهد، در پاسخ به صحبت‌های کلینزمن که طبیعت فوتبال ملی ایران را سخت‌گیرانه، پرخطا، معترض و خشن توصیف کرده بود با همان لحن منحصربه‌فرد از وی انتقاد کرد که بدون شناخت از شخصیت وی (کی‌روش) او را زیر سؤال برده است.نوشته کی‌روش با این جمله آغاز می‌شود:« یورگن عزیز تو پیشقدم شدی که مرا کارلوس صدا کنی و من فکر می‌کنم که اشکالی نداشته باشد که تو را یورگن خطاب کنم.بدون اینکه حتی مرا شخصاً بشناسی شخصیت من را با غرور همیشگی خودت قضاوت کردی.هیچ اهمیتی ندارد که من چقدر برای عملکرد تو در زمین فوتبال می‌توانم احترام قائل باشم. آن سخنانت در فرهنگ ایران، تیم ملی ایران و بازیکنان من مایه شرمساری در فوتبال است. هیچ کس نمی‌تواند اتحاد ما را دچار تزلزل کند، چون این موضوعات در سطح ما نیست.اما حتی با این حرف‌ها ما دوست داریم تو را دعوت کنیم به عنوان میهمان در کمپ تیم ملی حضور پیدا کنی و با بازیکنان ایران ارتباط بگیری و از آن‌ها درباره کشورشان، مردم ایران، شعر و هنر و ریاضیات و جبر و تمدن هزاران ساله ایران بیاموزی و همچنین از بازیکنان ما بشنوی که چقدر فوتبال را دوست دارند و برای آن احترام قائل‌اند.
کی‌روش در این پست آتشین جملات خود را اینچنین پی می‌گیرد: «ما متوجه‌ایم که به عنوان آمریکایی  - آلمانی حمایت خود را از ما دریغ کرده‌ای. مشکلی نیست. و با وجود اظهارات  توهین آمیزت در بی‌بی‌سی که تلاش کرده‌ای زحمات، فداکاری و مهارت ما را زیر سؤال ببری به تو قول می‌دهیم بدون آنکه قضاوتی درباره فرهنگ، ریشه و سابقه تو داشته باشیم همواره از حضورت در جمع خود استقبال کنیم.در عین حال تمام نگاه ما متوجه این نکته است تا از تصمیم فیفا در ارتباط با پست سازمانی تو به عنوان عضوی از کمیته فنی جام جهانی قطر 2022 باخبر شویم. چرا که به طور واضح انتظار ما از تو این است که پیش از بازدیدت از کمپ ما از سمت خود استعفا داده باشی». گروه مطالعات فنی فیفا شامل پاسکال زوبر بوهلر، فرید موندراگون، یورگن کلینزمن، آرسن ونگر، چا دو ری، ساندی اولیسه و آلبروتو زاکرونی است.

 استعفا بده کلینزمن 
در همین حال فدراسیون فوتبال ایران، فیفا را مورد خطاب قرار داد و با محکوم کردن اظهارات مغرضانه یورگن کلینزمن علیه ایران خواستار کناره‌گیری کلینزمن از گروه مطالعات فنی فیفا شد. فدراسیون فوتبال ایران پیش از این خواستار شفاف‌سازی فوری فیفا در این مورد شده و خواستار عذرخواهی آقای کلینزمن و استعفا از وظایف خود به عنوان عضو گروه مطالعات فنی فیفا شده است.
در همین حال فدراسیون فوتبال ایران از آقای کلینزمن دعوت می‌کند تا از کمپ تیم ملی در دوحه برای یادگیری در مورد فرهنگ غنی ایرانی و ارزش‌های فوتبال و ورزش بازدید کند. از آنجایی که کلینزمن یک آلمانی است، به او قول داده می‌شود که برای شرم‌آورترین قسمت تاریخ جام جهانی، «ننگ گیخون ٨٢»، زمانی که آلمان غربی و اتریش نتیجه را رقم زدند، مورد قضاوت قرار نگیرد و او به عنوان یک بازیکن پیشین، با شیرجه‌های دراماتیک معروفش قضاوت نخواهد شد. مطمئناً او به عنوان یک بازیکن حرفه‌ای فوتبال برای هیچ موضوع سیاسی و تاریخی دیگری که مربوط به کشورش باشد مورد قضاوت قرار نخواهد گرفت. در این بازدید، به آقای کلینزمن پیشنهاد می‌شود که ۹۹ دقیقه آخرین بازی ایران مقابل ولز را مرور کند، حتی اگر این بازی قبلاً در سراسر جهان پخش شده باشد و برای بسیاری به عنوان یکی از عادلانه‌ترین و زیباترین بازی‌های تاریخ جام جهانی شناخته می‌شود.

کلینزمن حرف‌هایش را پس گرفت
بی‌بی‌سی که اظهارات کلینزمن در این شبکه مطرح شده بود، بار دیگر با او صحبت کرده تا نظرش درباره واکنش کی‌روش را جویا شود.کلینزمن به این شبکه گفت:« به نظرم برداشت بدی از صحبت‌های من شد. من واقعاً سعی خواهم کرد با کی‌روش تماس بگیرم و اوضاع را آرام کنم. قصدم هرگز انتقاد از کارلوس یا نیمکت ایران نبود. بعضی حتی فکر کردند من از داور انتقاد کردم چون او کاری درباره نحوه رفتار آن‌ها روی نیمکت انجام نداد».
او با توضیح درباره صحبت‌هایش اضافه کرد:« تمام حرف من این بود که آن‌ها احساسی با شرایط برخورد می‌کنند که در واقع از بعضی جهات قابل تحسین است. تمام نیمکت آن‎ها در تمام طول بازی با تیم داخل زمین همراه بود. آن‎ها بالا و پایین می‎‌پریدند و کارلوس مربی بسیار احساساتی است. او به طور مداوم کنار زمین حضور دارد و سعی می‌کند به بازیکنانش انرژی بدهد و آن‌ها را راهنمایی کند».

کارنامه افتضاح
یورگن کلینزمن که چند سالی مربیگری تیم فوتبال آمریکا را بر عهده داشت به دلیل کسب نتایج ضعیف در رقابت‌های مقدماتی جام جهانی روسیه از مربیگری این تیم برکنار و عملاً اخراج شد. کلینزمن که پیش از مربیگری در آمریکا مربی تیم ملی آلمان هم بود که در خاک آلمان و مقابل دیدگان هموطنانش نتوانست جام را در خانه نگه دارد و سوم شد.او البته در عرصه باشگاهی هم به توفیقی دست نیافت و در بایرن مونیخ و هرتابرلین هم دست از پا درازتر اخراج شد.

برچسب ها :
ارسال دیدگاه