4 پرونده مهم روی میز مذاکرات منطقه‌ای

تحلیل کارشناسان از سفر نخست وزیر عراق به تهران

4 پرونده مهم روی میز مذاکرات منطقه‌ای

محمد شیاع السودانی، نخست‌وزیر جدید عراق امروز به تهران سفر می‌کند. در این سفر پرونده‌های مهمی چون تروریسم منطقه اقلیم کردستان، توسعه روابط اقتصادی و رفع چالش‌های مبادلات مالی و تجاری و پرونده عربستان در دستور کار رایزنی‌های السودانی قرار دارد.


​​​​​​​السودانی در حالی به تهران وارد می‌شود که با وجود رایزنی‌های مقامات دو کشور و محرز بودن مداخله تروریست‌های مستقر در اقلیم کردستان عراق، مقامات کشورمان از جمله سخنگوی وزارت خارجه از عمل نکردن بغداد به قول‌هایی که برای رفع تهدیدهای امنیتی علیه ایران داده‌اند انتقاد کرده و خواستار گسترش حاکمیت دولت عراق در طول نوار مرزی با ایران شده‌اند. به گفته حسن هانی‌زاده وجود بیش از 50 پایگاه و مقر گروهک‌ها و احزاب تجزیه‌طلب و تروریستی در کردستان عراق که خود را در شهرهای کردستان عراق مخفی و جانمایی کرده‌اند و آموزش آن‌ها توسط افسران سیا و موساد، یکی از دغدغه‌های جدید جمهوری اسلامی است و تهران انتظار دارد دولت مرکزی عراق با اعمال قدرت چاره‌ای برای آن بیندیشد. 
این کارشناس مسائل منطقه خاطرنشان کرد: در حوادث و اغتشاش‌های اخیر نیز این گروه‌های تجزیه‌طلب با سلاح‌ها و تجهیزات پیشرفته خراب‌کاری وارد ایران شدند و به تخریب و کشته‌سازی پرداختند که در نتیجه جمهوری اسلامی ناچار شد پایگاه‌های این گروهک‌ها  را مورد حمله قرار دهد اما آمریکایی‌ها در حال بازسازی این پایگاه‌ها هستند و به ناامن‌سازی ادامه می‌دهند و این ‌یک چالش امنیتی برای دولت عراق هم خواهد بود که در سفر السودانی به تهران یکی از اصلی‌ترین محورهای مذاکرات امنیتی خواهد بود. دومین موضوع مهم برای دو کشور همکاری‌های اقتصادی است زیرا این مسئله مزیتی ویژه برای هر دو کشور به شمار می‌رود. ایران تأمین‌کننده مقرون ‌به ‌صرفه بیشتر نیازهای عراق به شمار می‌رود و عراق هم معبر امن و مطمئن برای تأمین نیازهای ایران به ‌ویژه در دوران تحریم. برخی کارشناسان از جمله مصدق مصدق‌پور، کارشناس مسائل غرب آسیا هم معتقدند با توجه به روابط خوب و نزدیک السودانی با ایران زمینه برای توسعه روابط تجاری دو کشور بیش از گذشته فراهم خواهد شد. 
هانی‌زاده نیز بر این باور است السودانی که برخلاف سلف خود الکاظمی با تهران روابط نزدیک‌تری دارد و برخی چالش‌های توسعه روابط اقتصادی از جمله موضوع بدهی‌های عراق که افزون ‌بر 7 میلیارد دلار برآورد شده و به دلیل فشار وزارت خزانه‌داری آمریکا و تسلط آن بر بانک مرکزی عراق حل نشده مانده، در نتیجه این سفر شاهد گشایش‌هایی خواهد بود. هانی‌زاده سومین پرونده مهم را موضوع مذاکرات ایران و عربستان عنوان کرده و می‌گوید: عربستان با فضاسازی علیه ایران، مذاکرات تهران- ریاض را که قرار بود وارد فاز دیپلماتیک شود متوقف کرد و دولت عراق تلاش دارد تا این مسیر را دوباره بگشاید که البته این موضوع نیازمند پیش‌شرط‌هایی است از جمله پذیرش مسئولیت، عذرخواهی و جبران خسارت‌های وارد شده توسط سعودی‌ها. به گفته هانی‌زاده موضوع تهدیدها و حملات ترکیه به شمال سوریه و عراق هم البته از موضوعاتی است که به دلیل ابعاد امنیتی و سیاسی آن و اینکه می‌تواند پرونده سوریه را وارد بحران و مرحله جدیدی کند در رایزنی‌های نخست‌وزیر عراق در تهران برجسته خواهد بود.

خبرنگار: آرش خلیل‌خانه

برچسب ها :
ارسال دیدگاه