تخلیه هزار و 700 روستا در 20 سال

خراسان جنوبی وارد بحران خشکسالی بدون بازگشت شده است

تخلیه هزار و 700 روستا در 20 سال

با ادامه خشکسالی‎ها و پیامدهای آن، مهاجرت روستاییان هم افزایش یافته که به اعتقاد کارشناسان در صورت تداوم این روند و بارندگی کم در سال‌های آینده موج جدیدی از تخلیه روستاها و حضور روستاییان در شهرها در راه خواهد بود.


به گزارش ایرنا براساس آمار مسئولان استانی در دو دهه اخیر حدود یک هزار و ۷۰۰ روستا یعنی ۴۷ درصد روستاهای استان خالی از سکنه شده و جمعیت سایر روستاها هم کاهش یافته است.مدیرکل هواشناسی خراسان جنوبی معتقد است نبود بارش باران در سال آبی جاری و پیش‌بینی‌های فصلی، نشان از روند ادامه‌دار خشکسالی‌های بی‌سابقه در این استان است و مهر امسال (شروع سال آبی جدید) خراسان جنوبی وارد بیست و سومین سال خشکسالی شده است.
علیرضا خندان‌رو اظهار کرد: براساس آمار دوره ۱۰ساله تا آخر شهریور سال جاری 99/7 درصد مساحت خراسان جنوبی متأثر از خشکسالی است.
 ۲۲ سال خشکسالی را در خراسان جنوبی به صورت کامل پشت سر گذاشته‌ایم و در سال آبی جاری وارد بیست و سومین سال خشکسالی شده‌ایم. مهر امسال بارندگی در استان نداشتیم که نشان از ادامه روند خشکسالی‌ها دارد.
وی افزود: برای آبان و آذر ماه پیش‌بینی شده میانگین بارندگی‌ها در استان نرمال و مقداری کمتر از نرمال باشد و در مجموع تا نیمه اسفند امسال میزان بارش‌های استان نزدیک به شرایط نرمال فصل قابل پیش‌بینی است.
وی گفت: در سال آبی ۱۴۰۱ - ۱۴۰۰ بارش‌ها به میزان 30/9 میلیمتر کمتر بوده که نشان از کاهش ۲۷ درصدی میانگین بارش بلندمدت استان دارد.وخیم‌ترین شرایط در شهرستان‌های زیرکوه با ۶۲ درصد کاهش و بیرجند با ۵۶ درصد کاهش بارندگی بوده است.

کم‌آبی فوق‌بحرانی
به گفته مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان جنوبی با توجه به ادامه روند خشکسالی‌ها در این استان شرایط در خصوص کم‌آبی فوق بحرانی است.
سعید سروری گفت: وابسته بودن بیش از 99/8 درصد مصارف آب در خراسان جنوبی به منابع آب زیرزمینی و افزایش برداشت بیش از حد توان آبخوان‌ها موجب شده دشت‌های استان در وضع نامطلوبی قرار بگیرند.
سروری افزود: با اضافه برداشت سالانه شاهد افت مستمر منابع آب زیرزمینی استان هستیم که علاوه بر کمیت، در کیفیت منابع آبی استحصال شده نیز تأثیرگذار است. در حال حاضر از حجم ۷۵ میلیون مترمکعبی سدهای استان ۱۰میلیون مترمکعب آب وجود دارد، یعنی ۱۵ درصد حجم سدهای استان آب دارد.
وی افزود: از مجموع ۴۴ دشت و محدوده مطالعاتی این استان به دلیل بهره‌برداری بیش از حد از منابع زیرزمینی بر اثر خشکسالی‌های مستمر، افت سطح منابع آب زیرزمینی و کسری مخزن ایجاد شده، ۹ دشت خراسان جنوبی ممنوعه بحرانی و ۲۲ دشت ممنوعه است یعنی برداشت آب از ۳۱ دشت ممنوع و فقط برداشت آب از ۱۳ دشت آزاد است.

برچسب ها :
ارسال دیدگاه