برد غیرت، مزد همدلی

اژدها کشته شد، امیدها زنده شد

برد غیرت، مزد همدلی

تیم ملی فوتبال ایران در دومین بازی خود در دور گروهی رقابت‌های جام جهانی ۲۰۲۲ به مصاف ولز رفت و با نتیجه‌ ۲ بر صفر به برتری رسید تا با سه امتیاز در جایگاه دوم گروه دوم قرار بگیرد.


هر دو گل ایران در وقت‌های اضافه به ثمر رسید تا شاهد یک پیروزی دراماتیک باشیم. ابتدا روزبه چشمی در دقیقه‌ ۹۸ موفق شد تیم ملی ایران را پیش بیندازد و سپس نوبت به رامین رضاییان رسید تا دقیقه‌ ۱۰۱ فاصله را دوبرابر کند. بااین برد تیم ملی قاطع‌ترین برد خود را در ادوار جام جهانی بدست آورد.
این در حالی است که با وجود فضاسازی گسترده علیه تیم ملی و هجمه سنگین رسانه های فارسی زبان بیرون از ایران شاگردان کارلوس کی روش بدون اعتنا به این اتمسفر از اعتبار نام ایران به خوبی دفاع کردند.
کاملاً پیدا بود سرمربی پرتغالی تیم ملی پس از شکست سنگین برابر انگلستان در بازی نخست برای جبران آن نتیجه شوم به میدان خواهد آمد و از هیچ تلاشی دریغ نخواهد کرد، او در نشست خبری پیش از بازی برابر ولز نیز تأکید کرد فوتبال ایران برای هوادارانش قابل احترام است؛ چون آن‌ها با این فوتبال زندگی می‌کنند.
هرچند برخی جریان‌های مخالف تلاش کردند کارلوس کی روش را در آستانه این بازی عصبی کنند تا او بدون تمرکز به استقبال این بازی برود، اما او نه تنها اسیر این بازی نشد بلکه با اطمینان خاطر از توانمندی شاگردانش و بازیکنان حاضر در اردو قاطعانه از حق تیمش دفاع کرد و در پایان نشست خبری یقه خبرنگار شبکه بی بی سی را گرفت تا به او و هم‌قطارانش بفهمانند به هیچ عنوان نمی‌توانند با سرنوشت ایران بازی کنند؛ چون او برای دفاع از ایران پیش از شروع مسابقات لباس رزم به تن کرده و از هیچ مبارزه و جدال واهمه ندارد.
سرمربی پرتغالی با ترکیبی متفاوت بازیکنانش را برابر ولز به میدان فرستاد و در رختکن پیش از شروع مسابقه به آن‌ها گفت: من به شما ایمان دارم و قطعاً شما برای شادی از هیچ تلاش دریغ نخواهید کرد، اما از تک تک شما انتظار دارم امروز فقط برای شادی مردم بازی کنید و از جان و دل مایه بگذارید.
انرژی درمانی مربی پرتغالی و تغییرات در ترکیب تیم ملی خیلی خوب جواب داد تا حدی که هیچ کسی تصور نمی‌کرد بازیکنان ایران همان بازیکنان تیم شکست خورده بازی با انگلستان باشند. درخشش آن‌ها در 15 دقیقه ابتدایی با ولز به قدری امیدبخش بود که هیچ کسی گمان نمی برد این تیم بازنده این بازی باشد. یوزهای ایرانی لحظه به لحظه که از زمان بازی می‌گذشت برتری خود را به حریف دیکته می‌کردند تا ولزی‌ها پس از توقف برابر یانکی‌ها و گرفتن یک امتیاز از آن‌ها در دومین بازی خود با حریف سرسختی به نام ایران مواجه شوند.
هرچند نیمه نخست گلی را برای دو تیم به همراه نداشت اما ایرانی ها نشان دادند به کلی بازی نخست خود برای سه شیرها را از یاد برده اند و حالا فقط به فکر صعود از گروه خود هستند . با آغاز نیمه مربیان کارلوس کی روش دوباره تلاش کرد از نفوذ کلام خود بهره بگیرد و بازیکنانش را تهییج کند تا بتوانند با اتکا به انگیزه مضاعف مقدمات یک پیروزی بزرگ را رقم بزنند.
باورپذیر نبود اما تیم ایران که سراپا حمله بود نتوانست در 90 دقیقه قانونی بازی توپی را از روی خط دروازه حریف اروپایی خود عبور دهد، اما معجزه بزرگ در دقایق وقت اضافه نیمه دوم رقم خورد تا یک پیروزی دراماتیک برابر اژدها برای یوزهای ایرانی رقم بخورد. درخشش روزبه چشمی و رامین رضائیان  با گلزنی آن‌ها در این بازی ماندگار شد تا یک سه امتیاز شیرین و پر حلاوت برای ایران و هوادارانش در جدول رده بندی گروه دوم مسابقات به ثبت برسد.
با این پیروزی حالا کی روش و مردانش در آستانه یک اتفاق بزرگ و تاریخی قرار دارند، آن‌ها با علم بر اینکه یانکی‌ها هم مثل ولز می توانند دومین حریف شکست خورده ایران لقب گیرند، می‌خواهند با یک معجزه دیگر در تاریخ جاودانه شوند.

کی‌روش: غرور و اعتبارمان را پس گرفتیم
سرمربی تیم ملی فوتبال ایران بعد از پیروزی برابر ولز با تمجید از شاگردانش گفت امروز خوب بازی کردیم و توانستیم غرور و اعتبارمان را برگردانیم و کرامت خودمان را بدست بیاوریم. او این برد را تقدیم مردم ایران کرد.
وی ادامه داد: شایسته این برد بودیم. اگر چه ولز هم تیم دردسر سازی بود و مستقیم بازی می‌کرد. بازیکنان سریعی داشتند و احتیاج به تمرکز بسیار زیادی بود. سعی کردیم بازی را کنترل کنیم و فرصت‌هایی را ایجاد کردیم. 
قاعدتاً باید گل‌های زیادی را ثبت می‌کردیم. زودتر نتوانستیم گل بزنیم. مهم این بود که دست آخر توانستیم مسیر مناسب را ادامه دهیم. طبیعتاً این یک برد است و سه امتیاز گرفتیم و به معنی اتمام کار نیست. هنوز همه شانس صعود در بازی آخر را دارند. باید صبر کنیم و ببینیم دست آخر چه اتفاقی می‌افتد. وی افزود: باید از طرفداران ولز و ایران تشکر کرد، چرا که به فوتبال احترام گذاشتند. 
این فوتبال فضایی برای خوشحالی بود و خوشحالم بازی به این شکل با حضور تماشاگران و طرفداران پیش رفت. 
کی روش گفت: از امروز کارمان را برای بازی با آمریکا شروع می‌کنیم. آمادگی ما با ذهن‌های تازه و استراحت خوب شروع می‌شود. ما کارهای مزخرف و اضافی را کنار می‌گذاریم و روی هدف خودمان متمرکز می‌شویم. این هدیه را به طرفداران ایران تقدیم می‌کنیم. این برد یک هدیه به طرفداران فوتبال در ایران بود. این یک هدیه به مردم ایران بود.
سرمربی تیم ملی فوتبال ایران درباره طرفداران ایران در استادیوم و اتحاد و همدلی آن‌ها برای تشویق تیم ملی به نمایندگی از طرف مردم ایران گفت: این امر خیلی مهم بود. با توجه به سال‌های زیادی که در فوتبال ایران بودم، امروز احساس کردم در یک استادیوم فوتبال واقعی هستم.

سرمربی ولز: ایران از آمریکا بهتر است
«پیج» سرمربی تیم ملی ولز پس از شکست برابر ایران در نشست خبری گفت ایران استحقاق پیروزی را داشت و تغییرات و جابه‌جایی‌های این تیم نسبت به بازی قبل،‌ جواب داد. وی افزود: من تحت تأثیر بازی ایران قرار گرفتم. ایران رو به جلو رفت و آمریکا هم خیلی خوب بازی می‌کند و فکر می‌کنم ایران یک مقدار جلوتر و بهتر باشد.

خبرنگار: سینا حسینی

برچسب ها :
ارسال دیدگاه