60درصد ذرات معلق در هوای مشهد منشأ سوختی دارد

کاهش کیفیت بنزین چقدر در آلودگی هوا نقش دارد؟

60درصد ذرات معلق در هوای مشهد منشأ سوختی دارد

نزدیک به دو سوم از آلودگی مشهد را منابع متحرک به هوای این شهر تزریق می‌کنند! آخرین داده‌ها 64 درصد را نشان می‌دهد. از این میزان، 52درصد سهم خودروهایی است که در شهر تردد می‌کنند که متأسفانه تعدادشان هر روز رو به افزایش است!


بر اساس آنچه که به اظهارنظر کارشناسان مربوط می‌شود، عوامل فراوانی در بالا بودن سهم آلایندگی خودروها دخیل هستند که سن خودرو، تنظیم نبودن موتور خودرو، سوخت بی‌کیفیت و... از جمله این مواردند. البته اگر هر کدام از آن‌ها شرایط مناسبی نداشته باشد، موجب بالا رفتن میزان آلایندگی خودرو می‌شود.
همان‌گونه که عنوان شد، سوخت بی‌کیفیت، یکی از مهم‌ترین دلایل بالا رفتن میزان آلایندگی خودروها به شمار می‌رود. با این وجود با کاهش کیفیت بنزین مصرفی در شرایطی که حجم زیادی از خودروهای شهر مشهد بنزینی هستند، می‌تواند سهم آلایندگی خودروها را در سیاهه آلاینده‌ها افزایش دهد.
رسیدن به فصل پاییز با وجود شرایط خاص جوی درصد آلایندگی هوا در مشهد را به سطوح ناسالم نزدیک و نزدیک‌تر می‌کند و این اتفاق نگاه‌ها را معطوف به منابع آلاینده هوا می‌کند. 

منابع ثابت و متحرک  
همان‌گونه که عنوان شد، منابع ثابت بیشترین سهم را دارند و کیفیت سوختی که مصرف می‌کنند یکی از عوامل کاهش یا افزایش میزان آلایندگی آن‌هاست. سوختی که شایعه شده در چند ماه اخیر سطوح استانداردی لازم را نداشته و این سبب بالا رفتن میزان آلایندگی در خودروهای بنزین‌سوز شده است.
تغییر رنگ بنزین مصرفی، شکایت برخی رانندگان از نامنظم کار کردن موتور خودروشان، بالا رفتن درصد سوخت خودرو نسبت به گذشته و... از جمله موارد مطرح شده از سوی مردم درباره ایجاد شایعه پیرامون کاهش کیفیت بنزین عرضه شده در جایگاه‌های سوخت است.
البته به این موضوعات که این شایعه را نیز پررنگ‌تر می‌کند باید اظهارنظر توییتی معصومه ابتکار، رئیس سابق سازمان حفاظت محیط زیست مبنی بر بازگشت بنزین پتروشیمی آلوده به چرخه توزیع را اضافه کرد. ابتکار در آن توییت گفته بود: ‏«باز هوا سرد شد و آلودگی هوای کلانشهرها افزایش یافت گرچه تابستان خوبی هم نبود. گزارش‌ها حاکی از کاهش تعداد روزهای سالم، توقف نوسازی خودروهای فرسوده، کم‌توجهی به معاینه فنی و محورهای دیگر برنامه کاهش آلودگی هواست و خبر بازگشت بنزین پتروشیمی آلوده به چرخه توزیع».
در شرایط فعلی و با توجه به سپری کردن روزهایی که میزان آلودگی هوای آن همه را به ویژه در کلانشهرهای کشور ازجمله مشهد کلافه کرده است، پی حرف و حدیث‌های مطرح شده در خصوص عرضه بنزین بدون کیفیت که حتی گفته می‌شود مقداری از آن وارداتی است و از کشور ترکمنستان به خراسان می‌آید، گرفتیم تا میزان دخالت این موضوع در بالا رفتن سطح آلایندگی هوای مشهد را جویا شویم.
نخستین مرجع که یکی از مهم‌ترین مراجع در بحث زیست‌محیطی است، اداره کل محیط زیست خراسان رضوی است. با اینکه به دنبال گفت‌وگو با یکی از مسئولان این اداره کل و گرفتن پاسخ مستقیم بودیم؛ اما این موضوع نتیجه‌ای نداد و در نهایت چند پرسش کتبی تحویل روابط عمومی این اداره کل شد که نتیجه آن در بیشتر پاسخ‌های ارسال شده، شانه خالی کردن از جواب دادن درست به بهانه قرار نگرفتن در حیطه کاری اداره کل محیط زیست خراسان رضوی بود. 

فرافکنی اداره کل محیط زیست خراسان رضوی!
متن سؤالات و پاسخ ارائه شده بدون کم و کاست در راستای قضاوت مخاطبان این چنین است که در ادامه ملاحظه می‌فرمایید.
در حال حاضر چه نوع بنزینی و با چه آنالیزی در جایگاه‌های سوخت عرضه می‌شود؟
پاسخ اداره کل محیط زیست: براساس اعلام شرکت نفت، بنزین عرضه شده در جایگاه‌های سوخت شهر مشهد از نوع یورو 4 است.
تغییر رنگی که در بنزین عرضه شده به وجود آمده آیا مربوط به کیفیت بنزین است؟
پاسخ اداره کل محیط زیست: لازم است از شرکت نفت و اداره کل استاندارد پیگیری شود.
چند وقتی است بسیاری از مردم از کیفیت بنزین عرضه شده نارضایتی دارند و گفته می‌شود بنزین عرضه شده در جایگاه‌ها کیفیت خوبی ندارد و سبب می‌شود عمل سوختن داخل موتور کامل نباشد و در نهایت موجب آلایندگی بالایی می‌شود. این موضوع آیا توسط همکاران شما رصد شده و اگر رصد شده لطفاً نتایج آن را بفرمایید.
پاسخ اداره کل محیط زیست: بررسی انجام شده در زمینه خروجی خودروها (در پروسه معاینه فنی خودرو و آلایندگی) نتیجه آن مربوط به وضعیت خودرو و کیفیت سوخت مورد استفاده در خودرو است. بر این اساس بررسی خاص در زمینه عملکرد سوختن در داخل موتور خودرو توسط اداره کل انجام نمی‌شود.
اینکه گفته می‌شود بنزین عرضه شده وارداتی از کشور ترکمنستان است و از کیفیت خوبی برخوردار نیست، صحت دارد؟
پاسخ اداره کل محیط زیست: لازم است از شرکت نفت و اداره کل استاندارد پیگیری شود.
چنانچه موارد ذکر شده در مورد کیفیت بنزین در حال عرضه درست است آیا محیط زیست در این خصوص اقدامی داشته یا خیر؟
پاسخ اداره کل محیط زیست: پس از اعلام نظر شرکت نفت و اداره کل استاندارد، موضوع از سوی این اداره کل قابل پاسخ‌گویی خواهد بود.
لطفاً آخرین آنالیزی را که محیط زیست از بنزین جایگاه‌های سوخت داشته، بفرمایید.
پاسخ اداره کل محیط زیست: براساس آخرین اطلاعات ارائه شده از سوی آزمایشگاه سازمان حفاظت محیط زیست (در زمینه آنالیز بنزین ارسالی از مشهد و این نکته که نتیجه آنالیز تاکنون تنها مربوط به سنجش گوگرد بوده است و نتایج تکمیلی شامل سنجش میزان آروماتیک‌ها و بنزن در آینده به اداره کل ارائه خواهد شد) میزان گوگرد53 و 22 (میلی‌گرم بر کیلوگرم) بوده است که با توجه به استاندارد 50 (میلی‌گرم بر کیلوگرم) در این زمینه، نتایج سوخت تقریباً در حد استاندارد بوده است (با در نظر گرفتن خطاهای ممکن در جریان آزمایش، نمونه‌برداری یا شرایط مخزن سوخت). 

شرکت ملی پخش فراورده‌های نفتی منطقه خراسان و طفره رفتن از پاسخ‌گویی
اما برای اینکه به پاسخی درست از یک مرجع مرتبط با عرضه بنزین بی‌کیفیت در جایگاه‌های سوخت مشهد برسیم طی بیش از دو هفته با مدیر روابط عمومی شرکت ملی پخش فراورده‌های نفتی منطقه خراسان تماس برقرار کردیم که هر بار به بهانه هماهنگی با مدیران و تعیین وقت برای مصاحبه و گرفتن پاسخ به زمانی دیگر موکول می‌شد. پس از پیگیری‌های زیادی که انجام شد، تنها پاسخی که مدیر روابط عمومی شرکت ملی پخش فراورده‌های نفتی منطقه خراسان عنوان کرد این بود که اجازه مصاحبه داده نشده است!

60 درصد ذرات معلق در هوای مشهد منشأ سوختی دارد! 
در حاشیه نشست رسانه‌ای معاون محیط زیست و خدمات شهرداری مشهد، بحث پایین بودن کیفیت بنزین عرضه شده در جایگاه‌های سوخت مشهد در چند ماه اخیر و رابطه آن با بالا رفتن سطح آلاینده‌ها و ارتباط آن با میزان رد شدن خودروهای بنزین‌سوز در تست‌های آلایندگی مراکز معاینه فنی را مطرح کردیم که محمد پذیرا، رئیس اداره محیط زیست، سلامت و ایمنی شهرداری مشهد با اشاره به اینکه پایش اینچنین که مرتبط با کیفیت سوخت بوده برعهده اداره کل محیط زیست است، گفت: ما تنها در حیطه میزان آلایندگی هوا و مسائل مرتبط با آن در مراکز پایشی که در شهر مشهد داریم، می‌توانیم اظهار نظر کنیم که در این خصوص تنها می‌توانم عنوان کنم در آخرین پایش‌هایی که داشتیم تنها 40 درصد از ذرات معلق با اندازه 2/5 میکرون مربوط به گرد و خاک موجود در هوای شهر مشهد بوده و 60 درصد دیگر منشأ سوختی دارد!

افزایش خودروهای مردودی در مراکز معاینه فنی مشهد!
گرفتن آمار از میزان خودروهای رد شده در تست آلایندگی مراکز معاینه فنی، مرحله بعدی بود که در تماس با رئیس اداره راهبری و نظارت بر مراکز معاینه فنی شهرداری مشهد در این خصوص با وی گفت‌وگو کردیم. مرتضی هدشی با اشاره به اینکه در مراکز معاینه فنی تست‌های مرتبط با آلایندگی و میزان گازهای خروجی مورد سنجش قرار می‌گیرد و قابل تشخیص دقیق نیست که این موضوع مربوط به کیفیت بنزین است یا مورد دیگری در خصوص مقایسه میزان خودروهای ردی در تست آلایندگی هوا در دو دوره 6 ماهه ابتدای سال جاری و سه ماهه اخیر گفت: در سه ماهه خرداد، تیر و مرداد 91 هزار و 442 خودرو در مراکز معاینه فنی مشهد پذیرش شده‌اند که از این میزان 65 هزار و 259 خودرو قبولی گرفتند و 25 هزار و 218 خودرو رد شدند که از بین خودروهای ردی 35 درصد از آن‌ها به دلیل بالا بودن میزان آلایندگی هوا مردود شده‌اند.
وی ادامه داد: اما در سه ماهه اخیر و در ماه‌های شهریور، مهر و آبان 107 هزار و 196 دستگاه خودرو در مراکز معاینه فنی مورد پذیرش قرار گرفتند که از این میزان 76 هزار و 596 خودرو قبولی گرفتند و 29 هزار و 699 خودرو در تست‌های مربوط مردود شدند که از بین خودروهای مردودی 37 درصد آن‌ها مردودی تست آلایندگی را داشتند که این میزان نسبت به سه ماه پیش 2درصد افزایش را نشان می‌دهد.
هدشی بیان می‌کند: البته در آماری که در میزان پذیرش و قبولی و ردی‌ها وجود دارد معمولاً 900 تا هزار خودرو به دلیل ابطال پذیرش و انصرافی که داشتند در مجموع قبولی و ردی‌ها دیده نمی‌شوند.

خبرنگار: هاشم رسائی‌فر

برچسب ها :
ارسال دیدگاه