خرابی 20درصدی پله‌های برقی و آسانسور پل‌ها

متولیان، فرسودگی و عمر بالای پل‌ها را عامل خرابی‌ها می‌دانند

خرابی 20درصدی پله‌های برقی و آسانسور پل‌ها

حمل و نقل، یکی از ارکان جدایی‌ناپذیر زندگی بشر است. با عنایت به پیشرفت روزافزون زندگی شهری و رشد فزاینده سفرهای درون و برون شهری، توجه به نظم، امنیت و ایجاد زیرساخت‌های مناسب در راستای بهبود عملکرد سرویس‌های همگانی و غیر همگانی، تردد ایمن و حفظ جان و مال شهروندان از الزامات مدیریت شهری است.


اولویت پیاده یا سواره
 طریقه پیاده‌روی در این بین با توجه به حفظ سلامت و کاهش آلودگی، نیازمند توجه بیش از حد است که فراهم‌آوری امکاناتی همچون پیاده‌راه‌ها برای حفظ یکپارچگی سفر و ساخت گذرگاه‌های غیر همسطح در قالب پل عابر پیاده یا گذر عابر می‌تواند در بالا بردن جذابیت و مطلوبیت این طریقه از سفر بسیار مناسب باشد.
روزانه چند درصد از مردم از پل‌های عابر پیاده استفاده می‌کنند؟ نتایج نشان می‌دهد در کشورهای در حال توسعه تنها 16/3 درصد از پل‌های ساخته شده کارایی لازم را دارد؛ چون حدود 233 درصد زمان بیشتری برای عبور از پل‌های عابر پیاده نسبت به تردد از سطح راه صرف می‌شود. این واقعیت نشان می‌دهد با وجود هزینه‌بر بودن این زیرساخت‌ها، به دلیل استفاده نکردن مفید از آن‌ها ، تنها به عنوان آخرین راه‌حل در نظر گرفته می‌شوند. 
تصادفات عابران پیاده را می‌توان از بحرانی‌ترین مسائل ایمنی در جریان ترافیک دانست. نتایج نشان می‌دهد در راه‌های دارای پل عابر، تنها 40 درصد از مردم از پل عابر پیاده استفاده می‌کنند. این در حالی است که 45 درصد از تلفات جاده‌ای درون شهری و 40 درصد از تمام تلفات جاده‌ای به عابران پیاده اختصاص دارد. حساسیت و ضعف فیزیکی انسان در مقابله با وسایل نقلیه موجب می‌شود تصادفاتی از این دست، به فوت عابران پیاده و یا صدمه‌های شدید و غیرقابل جبران برای آن‌ها بینجامد. 
سؤال اینجاست که آیا کلانشهر مشهد امکانات لازم در این بخش برای استفاده و تردد همشهریان و البته تعداد زیادی از زائران را که هر سال به این شهر سفر می‌کنند، دارد؟ آیا پل‌های عابر پیاده شهر مناسب استفاده افراد کم‌توان و معلولان است؟ چند درصد از این پل‌ها دارای آسانسور هستند؟ چه تعداد از پل‌های عابر پیاده مشهد از پله‌برقی بهره‌مند شده‌اند؟ و... همه این سؤال‌ها را علی سمیعی، مدیر عامل سازمان حمل و نقل و ترافیک شهرداری مشهد در گفت‌وگو با قدس پاسخ داده است.
وی گفت: در حال حاضر حدود 64 پل در مشهد مکانیزه هستند و باید بگویم پل‌های عابر پیاده در مشهد در مقایسه با سایر پل‌های کشورمان بسیار ایمن‌تر و مناسب‌سازی شده‌تر هستند.
وی در پاسخ به این سؤال که وضعیت بیشتر پل‌های عابر پیاده در مشهد خوب نیست و دچار فرسودگی هستند، گفت: بیشتر پل‌های موجود در شهر مشهد قدمتی 10 ساله دارند و بی‌شک می‌دانید که تا یک ماه پیش، مسئولیت نگهداری از این پل‌ها بر عهده سازمان مشاغل شهری مشهد بود و اکنون یک ماه است این مسئولیت به سازمان حمل و نقل و ترافیک واگذار شده و در این یک ماه هم سازمان ما مشغول رایزنی با پیمانکاری جدید در راستای تعمیر و راه‌اندازی دوباره پل‌های عابر پیاده برای استفاده شهروندان در مشهد بوده است.
سمیعی ادامه داد: رنگ‌آمیزی، نظافت، رفع پوسیدگی، تعمیر سقف پل‌ها و... همه این موارد در برنامه تعمیرات پیمانکاران هست؛ اما در همین مدت کوتاه در سطوح عبور عابران در هر کدام از پل‌های شهر که دچار پوسیدگی شده باشد، از ورق جدید استفاده شده است.

خرابی 20درصدی 
مدیر عامل سازمان حمل و نقل و ترافیک شهرداری مشهد در پاسخ به این سؤال که متأسفانه برخی از آسانسورهای پل‌های عابر پیاده مانند پل بولوار سجاد که برای استفاده معلولان و سالمندان تعبیه شده، مستعمل و از کار افتاده است، توضیح داد: بیش از 80درصد از آسانسورهای پل‌های عابر پیاده شهر بدون مشکل و در حال کار هستند و 20 درصد باقیمانده هم در دست تعمیر قرار دارند.
وی افزود: همان‌طور که پیش از این هم اشاره کردم در حال حاضر مشغول رایزنی با پیمانکاری برای نوسازی پل‌هایی مانند پل عابر پیاده بولوار سجاد هستیم که به محض تأمین اعتبار برای تعمیر این پل‌ها اقدام خواهیم کرد.
علی سمیعی در پاسخ به این سؤال که هر پل چه میزان هزینه برای سازمان حمل و نقل و ترافیک در بر دارد، گفت: سازمان حمل و نقل و ترافیک مشهد برای نصب هر آسانسور حدود 2میلیارد تومان و برای تجهیز هر پله‌برقی حدود 12میلیارد تومان هزینه می‌کند.
وی اضافه کرد: اکنون هشت آسانسور در حال ساخت در سطح شهر است و پل‌های قبل از میدان نمایشگاه بین‌المللی، آیت‌الله رفسنجانی 7، خیابان رحمانیه، بزرگراه سردار سلیمانی مقابل ایستگاه زائر، بزرگراه سردار سلیمانی مقابل بولوار پیروزی، بولوار آزادی جنب میدان استقلال، بزرگراه شهید چراغچی مقابل فخر و پل خیابان احمدآباد محدوده سرم‌سازی ثامن بدون آسانسور هستند که در آینده نزدیک اقدامات لازم برای استفاده شهروندان از آسانسور در این پل‌ها انجام خواهد شد.

خبرنگار: تکتم بهاردوست

برچسب ها :
ارسال دیدگاه