چکِ بی‌محل اروپا برای زلنسکی

پرتغال می‌گوید اتحادیه قادر به پذیرش اوکراین نیست

چکِ بی‌محل اروپا برای زلنسکی

اینکه وعده‌های رنگارنگ غرب به ولودیمیر زلنسکی یکی از دلایل خام شدن رئیس‌جمهور اوکراین در کشیده شدن به رویارویی با روسیه بود، موضوعی نیست که بتوان به‌راحتی از کنار آن گذشت. شومن اوکراینی با وعده پیوستن به اتحادیه اروپا و ناتو دست به قمار بزرگی زد که نتیجه آن چیزی جز ویرانی کشورش نبود.

​​​​​​​
​​​​​​​اکنون به نظر می‌رسد بازی غرب پوست موزی زیر پای ولودیمیر بیش نبود تا وی را به تقابل با روسیه به امید مهار قدرت پوتین بکشانند. حال که کی‌یف بیش از همه به متحدانش نیاز دارد انگار چک تضمینی اروپایی‌ها در حمایت از اوکراین در حال برگشت خوردن است. بر این اساس، روز گذشته «آنتونیو کوستا»، نخست‌وزیر پرتغال در سخنانی به روشنی تأکید کرد پیوستن اوکراین به اتحادیه موضوعیت ندارد. پیشتر پارلمان اروپا با ٦٣٧رأی مثبت، ١٣رأی مخالف و ٢۶رأی ممتنع درخواست کی‌یف برای پیوستن به اتحادیه را پذیرفته بود.
یک تحلیلگر مسائل اروپا در گفت‌وگو با قدس در مورد این پشت پای اروپا به زلنسکی برخلاف وعده‌های پررنگ و لعاب گذشته، گفت: واقعیت این است جنگ اوکراین برای غرب و روسیه هر کدام از جنبه‌ای بسیار مهم است. غرب اقدام مسکو را خطری برای کل اروپا تعبیر کرد و در مقابل، کرملین که ناتو را در یک‌قدمی خود می‌دید راهی جز مداخله به نظرش نرسید. دکتر علیرضا ثمودی با بیان اینکه بسیاری معتقدند پیوستن به اتحادیه اروپا مقدمه پیوستن به ناتو است و تجربه هم این را اثبات می‌کند، ادامه داد: با وجود این به نظر می‌رسد وعده پیوستن اوکراین به اتحادیه که از روی هیجان‌های ابتدایی جنگ پدید آمد سرابی بیش نیست. چند دلیل مؤید این مسئله است. نخست اینکه این اقدام در کمترین حالت دست‌کم 10 سال به طول می‌انجامد. این واقعیت، پیوستن به اتحادیه را حتی از پیوستن به ناتو هم سخت‌تر کرده است. می‌توانیم ترکیه را به عنوان نمونه بیاوریم که سال‌ها پشت در اتحادیه مانده است. نکته دیگر اینکه رأی‌گیری در اتحادیه بر اساس اتفاق آراست یعنی اگر کشوری بخواهد به اروپا بپیوندد باید همه اعضا به آن رأی مثبت دهند که مسلماً این موضوع هم پیوستن کی‌یف به اتحادیه را با دشواری بسیاری روبه‌رو خواهد کرد. استاد دانشگاه مفید در پاسخ به این پرسش که نوع رویکرد ریاکارانه غرب تا چه حد می‌تواند موجب سرخوردگی زلنسکی از اروپا و دوری وی از محور غرب شود هم افزود: کی‌یف با طناب پوسیده غرب درگیر جنگ بزرگی شده است. به همین دلیل در کوتاه و میان‌مدت با توجه به نیازی که به غرب دارد این، چرخشی بعید است. اما در بلندمدت بعید نیست کی‌یف به یک رویکرد متعادل‌تر روی آورده و بی‌اعتمادی زمینه دور شدن اوکراین از غرب را فراهم کند.

خبرنگار: مهدی خالدی 

برچسب ها :
ارسال دیدگاه