گزارشی از اردوی تیم ملی پس از شوک بزرگ

گزارشی از اردوی تیم ملی پس از شوک بزرگ

شکست ناباورانه تیم ملی فوتبال ایران برابر تیم ملی انگلستان هرچند اتفاق تلخ و ناامید کننده ای بود اما با در نظر گرفتن نتیجه بازی دوم روز نخست گروه دوم می‌توان به آینده بسیار امیدوار بود تا حدی که اگر ایران از دو بازی پیش روی خود برابر ولز و آمریکا یک پیروزی و یک تساوی بدست آورد می‌تواند شانس صعود به مرحله بعدی را داشته باشد و برای نخستین بار یک تاریخ سازی ماندگار را به ثبت برساند.


موفقیت در دو بازی آینده یکی از اولویت‌های کارلوس کی روش و همکارانش در کادر فنی تیم ملی است، او بلافاصله پس از اتمام مسابقه روز نخست، بازیکنانش را در زمین چمن دور خود جمع کرد و از آن‌ها خواست اتفاقات تلخ بازی برابر انگلستان را در همین زمین دفن کنند و انگار فعالیت خود را تازه شروع کردند و تنها به شکست دو رقیب آتی خود در این رقابت‌ها بیندیشند. 
هرچند استراتژی کارلوس کی روش در بازی نخست ایران در جام جهانی قطر  با انتقادات فراوان منتقدان داخلی و خارجی رو به رو شد، اما او در نشست خبری بعد از بازی از عملکرد بازیکنان دفاع کرد، ولی کاملاً پیداست او نیز به نقاط ضعف تیمش پی برده و به احتمال فراوان در بازی دوم شاهد تغییرات بنیادی در ترکیب تیم ملی خواهیم بود تا مقابل ولز نتیجه تلخ بازی اول را جبران کنند.
با این حال کارلوس کی‌روش با مشاهده فضای مأیوس‌کننده از سوی برخی جریان‌های غیر فوتبالی  در شبکه های اجتماعی که پیش از حضور تیم در قطر به وجود آمده بود، تصمیم گرفت دفاعی تمام قد از بازیکنانش داشته باشد، به همین دلیل با انتشار کلیپی در صفحه شخصی خود تلاش کرد روحیه بازیکنانش را حفظ کند و به هواداران تیم ملی گوشزد کند که موفقیت تیم ملی در صورتی رقم خواهد خورد که آن‌ها همانند دوره های قبلی جام‌جهانی حامی تیم ملی باشند تا بازیکنان از نظر روحی تحلیل نروند.
بازیکنان که دوشنبه شب پس از ناکامی برابر انگلستان در رختکن ورزشگاه نزدیک به یک ساعت با یکدیگر حرف می زدند هم قسم شدند تا در دو بازی آتی نتیجه بازی نخست را جبران کنند تا ایران شانس صعود را همچنان داشته باشد.

تغییر پلن تاکتیکی
اما سؤال اینجاست کارلوس کی روش برای بازی روز جمعه مقابل ولز چه راهبرد مشخصی خواهد داشت تا بتواند نخستین سه امتیاز ایران از مرحله گروهی را بدست آورد؟  گفته می شود کی‌روش برای این بازی به کلی پلن تاکتیکی خود را تغییر خواهد داد، به شکلی که این تغییر در خط دروازه ، دفاع و هافبک شکل خواهد گرفت و ایران با ترکیبی متفاوت گام به زمین مسابقه خواهد گذاشت.
کارلوس با وجود اشتباهات سرسام آور برخی شاگردان حالا به سراغ نفرات جایگزین خواهد رفت و به احتمال فراوان در بازی برابر ولز برخی مهره‌های نیمکت‌نشین را وارد ترکیب اصلی خواهد کرد و بازیکنان ضعیف دیدار اول را نیمکت‌نشین خواهد کرد تا به این ترتیب بتوانند پیروزی را برای ایران آسان‌تر کند.

مهندسی جدید در خط هافبک
کارلوس کی‌روش برای چینش خط هافبک ایران در دیدار مقابل تیم ملی انگلیس به سراغ انتخاب یک مثلث عجیب رفت. مثلثی که هیچ‌گاه در ماه‌های اخیر کنار یکدیگر بازی نکرده بودند و همین مسئله باعث شد تا آن‌ها نمایش بسیار ضعیفی را از خود ارائه بدهند؛ مثلث علی کریمی، احسان حاج‌صفی و احمد نوراللهی.
کریمی در بازگشت دوباره‌اش به ترکیب تیم ملی نمایش دور از انتظاری داشت تا او در بین دو نیمه جای خود را به سعید عزت‌اللهی بدهد. با ورود عزت‌اللهی خط میانی ایران سامان پیدا کرد و هافبک باتجربه تیم ملی چند پاس در عمق تماشایی را هم ارسال کرد تا بلکه بتواند از شکست سنگین تیم ملی با گل‌سازی‌های خود بکاهد.
علی قلی‌زاده دیگر هافبک تیم ملی ایران بود که در نیمه دوم به ترکیب اضافه شد و نمایش خوبی داشت و یک پاس‌گل دیدنی برای مهدی طارمی ارسال کرد. به نظر می‌رسد نمایش خوب قلی‌زاده و عزت‌اللهی باعث شود تا آن‌ها در مقابل ولز در ترکیب اصلی قرار گیرند و احتمالاً سامان قدوس هم دیگر بازیکنی خواهد بود که کارلوس کی‌روش از او در مقابل ولز رونمایی می‌کند. البته که وحید امیری هم دیگر گزینه در دسترس سرمربی پرتغالی تیم ملی ایران است.

 اعتماد به سیستم دو مهاجم؟
علیرضا جهانبخش نمایشی دور از انتظار در دیدار مقابل تیم ملی انگلیس داشت و به‌هیچ وجه نتوانست انتظارات را برآورده کند. نمایش دور از انتظار جهانبخش موجب شد تا عمر حضور او در مقابل انگلیس بیش از 45 دقیقه به درازا کشیده نشود و در بین دو نیمه از ترکیب ایران خارج شد. در خط حمله، امید اصلی کی‌روش به مهدی طارمی بود که باید گفت یک‌تنه توانست پاسخ اعتماد سرمربی پرتغالی را بدهد و در امر گلزنی موفق عمل کرد.
سرمربی پرتغالی تیم ملی ایران در دقایق پایانی دیدار مقابل انگلیس تصمیمی جالب‌توجه گرفت و به صورت همزمان به مهدی طارمی و سردار آزمون میدان داد و همین مسئله سبب شد ملی‌پوشان چند موقعیت جدی گلزنی روی دروازه انگلیس خلق کنند و حتی آزمون تیرک دروازه انگلیسی‌ها را هم به‌لرزه در آورد. به نظر می‌رسد نمایش خوب آزمون و طارمی در کنار هم سبب شده احتمالاً در تصمیمی پرریسک سرمربی تیم ملی ایران در بازی آینده به هر دو ستاره تیمش در مقابل ولز میدان بدهد. البته که او برای تقویت خط حمله، کریم انصاری‌فرد را هم در دسترس خود می‌بیند.

چالش گلر
شاید بزرگ‌ترین چالش کی روش برای بازی دوم مصدومیت ناگهانی علیرضا بیرانوند باشد، مرد پرتغالی احتمالاً امکان استفاده از این دروازه بان را ندارد و با توجه به عملکرد سید حسین حسینی در دیدار مقابل انگلستان باید دید آیا او دوباره به این بازیکن برای مراقبت از دروازه ایران اعتماد خواهد کرد یا از میان امیر عابدزاده یا پیام نیازمند یک نفر را به عنوان سنگربان تیم ملی انتخاب خواهد کرد.
گفته می شود در خط دفاع نیز تغییرات جدید خواهیم داشت و کارلوس کی روش به احتمال فراوان از زوج شجاع خلیل زاده و کنعانی زادگان به همراه مجید حسینی استفاده خواهد کرد تا خط دفاع ایران به این شکل ترمیم شود.

آنالیز ولز-آمریکا
کارلوس کی روش به خوبی می داند بازی با ولز بازی بسیار سرنوشت سازی برای او و تیمش خواهد بود به همین دلیل با آنالیز کامل دیدار این تیم برابر آمریکا را مورد بررسی قرار دادند تا بتوانند با عبور از این تیم و کسب نخستین سه امتیاز در این دوره از رقابت‌ها مسیر صعود به مرحله بعد را برای خود هموارتر کنند و خاطره تلخ شکست برای انگلستان را از ذهن افکارعمومی پاک کنند.

خبرنگار: سینا حسینی

برچسب ها :
ارسال دیدگاه