تغییر چارت مرزبانی و تقویت مرزها

عضو کمیسیون امنیت ملی در گفت‌وگو با قدس مطرح کرد

تغییر چارت مرزبانی و تقویت مرزها

شهریار حیدری، عضو کمیسیون امنیت ملی در گفت‌وگو با قدس درباره آخرین وضعیت بررسی طرح جامع مرزبانی در مجلس شورای اسلامی گفت: این طرح بیش از هشت سال است که در مجالس گذشته مطرح شده ولی هیچ موقع به سرانجام نرسیده و بایگانی شده بود.


وی تصریح کرد: از این رو این طرح را هفته گذشته در جلسه‌ای در کمیته مرز کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با حضور دستگاه‌ها و سازمان‌های مرتبط با این موضوع مطرح کردیم و برخی از این دستگاه‌ها نظرات و نکاتی درباره این طرح داشتند، از این رو مقرر شد نکات اصلاحی خود را طی دو هفته به این کمیته ارسال کنند تا پس از بررسی نهایی این طرح در کمیته مرز مجلس با در نظر گرفتن نکات اصلاحی دستگاه‌ها، سپس موضوع در کمیسیون امنیت ملی برای تصمیم‌گیری و ارسال به صحن علنی مجلس مورد بررسی قرار بگیرد. وی افزود: چارتی که اکنون برای مرزبانی تعریف شده متناسب با نیازمندی‌های مرزبانی نیست و در چارچوب قوانین گذشته است، از این رو در طرح جامع مرزبانی چارت جدید متناسب با تهدیدها، به‌روزرسانی خواهد شد. حیدری ادامه داد: از جمله موارد دیگری که این طرح دنبال می‌کند می‌توان به تقویت سیاست‌گذاری مرزبانی، اصلاح ساختار، ارتقای تجهیزات و نیروی انسانی و هوشمندسازی با هدف اشراف مرزی اشاره کرد. 
این طرح جزو طرح‌های اولویت‌دار و ضروری مجلس محسوب می‌شود. حیدری افزود: در این طرح همچنین تشکیل شورای عالی مرز نیز پیش‌بینی شده و پیشنهاد ما این است که رئیس‌جمهور یا معاون اول وی، ریاست این شورا را عهده‌دار باشد. وی خاطرنشان کرد: ایران به همراه چین و روسیه جزو سه کشور دارای مرزهای طولانی است، از طرفی برخی همسایه‌های ایران با ناامنی‌هایی دست و پنجه نرم می‌کنند و حتی مرز کشورهایی نظیر عراق و افغانستان توسط جمهوری اسلامی ایران اداره می‌شود به طوری که آن‌ها فقط دارای یک پایگاه در مرزها هستند اما ایران چندین پاسگاه در این نقاط دارد، از این رو باید مرزها را از جنبه‌های گوناگون به سرعت تقویت کرد تا با مشکلات و مسائل پیش‌بینی نشده کمتری در این مناطق مواجه شویم. بنابراین از مجلس شورای اسلامی انتظار می‌رود که هر چه سریع‌تر این طرح را به تصویب برساند.

خبرنگار: رضا طلبی

برچسب ها :
ارسال دیدگاه