مساجد تراز اسلامی در قالب جشنواره معرفی می‌شوند

حجت‌الاسلام ذاکر در گفت‌وگو با قدس:

مساجد تراز اسلامی در قالب جشنواره معرفی می‌شوند

مسجد تراز اسلامی دارای ویژگی‌هایی است که رهبر معظم انقلاب بارها در منویات خود به آن اشاره داشته‌اند. ایشان علاوه بر اینکه مساجد تراز اسلامی را پایگاه فعالیت‌های اجتماعی و منشأ خیر و برکت دانسته‌اند، این اماکن مقدس را هسته مقاومت فرهنگی، سیاسی، امنیتی و نظامی عنوان کرده‌اند.


معاونت فرهنگی اجتماعی مرکز رسیدگی به امور مساجد کشور در قالب برگزاری جشنواره‌ای برای نخستین بار قصد دارد مساجد تراز اسلامی در تهران را به جامعه معرفی کند.
این طور که معاون فرهنگی اجتماعی مرکز رسیدگی به امور مساجد می‌گوید، این جشنواره با هدف معرفی مسجدهای موفق عضو شبکه محله‌محور مسجدپایه، الگونمایی مسجد تراز اسلامی و قدردانی از فعالان و کارگزاران این مسجدها برگزار می‌‌شود.

فعالیت بیش از 300 مسجد عضو شبکه محله‌محور در تهران
حجت الاسلام حجت الله ذاکر ادامه می‌دهد: در حال حاضر بیش از 300 مسجد عضو شبکه محله‌محور در تهران فعالیت دارند و هر کدام در ابعاد مختلف فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و اقتصادی اقدامات قابل توجهی را انجام داده‌اند.
دوران شیوع کرونا این مســجدها فعالیت‌های مختلفی انجام دادند که بسیاری از آن‌ها نه تنها سبب افزایش مشارکت مردم شد بلکه میزان هم‌افزایی در جامعه را ارتقا داد.
 معاون فرهنگی اجتماعی مـــــرکز رسیدگی به امور مساجد کشور این فعالیت‌ها را سبب شکل‌گیری ایده برگزاری یک جشنواره در حوزه مساجد می‌داند و اضافه می‌کند: جلسات متعددی در این معاونت برگزار و پس از تشکیل کارگروهی ویژه در این خصوص، اقداماتی برای مراحل اولیه برگزاری این جشنواره انجام شد.
به گفته حجت الاسلام ذاکر، برگزاری یک جشنواره با عنوان «مساجد تراز اسلامی» هم می‌تواند اقدامات خوب مسجدها را معرفی کند و هم الگویی برای مسجدهای کشور باشد.

ارسال گزارش عملکرد مسجدها تا 15 آذر ماه 1401
این مقام مسئول با اشاره به اینکه این جشنواره برای نخستین بار است که برگزار می‌شود، متذکر می‌شود: ارسال گزارش عملکرد مسجد برای شرکت در این جشنواره تا 15 آذر ماه 1401 است و نیمه دوم آذر ماه امسال نیز مسجدهای برگزیده معرفی می‌شوند.
به گفته او، دبیرخانه این جشنواره گزارش عملکرد مسجدها را که به صورت مکتوب یا فیلم به دستش رسیده با محوریت منویات رهبر معظم انقلاب درباره مساجد تراز اسلامی و ویژگی‌های آن بررسی می‌کند.
معاون فرهنگی اجتماعی مرکز رسیدگی به امور مساجد کشور درخصوص اهدای جایزه به مسجدهای برگزیده نیز بیان می‌کند: به پنج مسجد رتبه نخست، هر مسجد ۸ میلیون تومان؛ به پنج مسجد رتبه دوم، هر مسجد ۶میلیون تومان و به پنج مسجد رتبه سوم، هر مسجد ۴میلیون تومان جایزه نقدی اهدا می‌شود.

فعالیت‌های شاخص مسجدها الگو می‌شود
حجت‌الاسلام ذاکر یکی از ویژگی‌های مهم این جشنواره را الگو شدن فعالیت‌های شاخص مسجدهای تهران برای سایر مسجدها در کشور عنوان و بیان می‌کند: پس از ثبت اطلاعات مربوط به عملکرد خود، از طریق ناحیه‌های مرتبط مرکز مورد ارزیابی اولیه و صحت‌سنجی قرار می‌گیرند، سپس در کارگروه تخصصی، ارزیابی نهایی و بنا بر شاخصه‌های ابلاغی، داوری انجام و مسجدهای موفق با اولویت رتبه‌بندی انتخاب و معرفی می‌‌شوند.

ویژگی‌های مسجد تراز اسلامی
او گریزی به ویژگی‌های مسجد تراز اسلامی می‌زند و می‌گوید: فعالیت مسجدها در همه ابعاد فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی، سیاسی و...، سرآمد بودن در این نوع از فعالیت‌ها، تبدیل مسجد به یک پایگاه فعال اجتماعی، مشاوره مردم، راهنمایی به مردم محل درباره انجام فعالیت‌های اقتصادی مناسب و... تنها بخشی از این ویژگی‌هاست.
نام مسجد یادآور بندگی در برابر پروردگار متعال است. مسجد، جایگاه سجده و سجده اوج عبادت و بندگی انسان برای خدا «السُّجودُ مُنتَهَی العِبَادَه مِن بَنی آدَم» و جايگاه عبادت خالصانه است. «وَ اَنَّ المَساجِدَ لِلّهِ فَلا تَدعُو مَعَ اللَّهِ أَحَدا»، مسجد جايگاه خدا و برای خداست، پس با خدا كسی را نخوانيد.
به گفته معاون فرهنگی اجتماعی مرکز رسیدگی به امور مساجد کشور، مسجد، ابزارها و موقعیتی را در اختیار دارد كه به كمک آن می‌تواند به آموزش و افزایش شناخت دینی نمازگزاران بپردازد.
حجت الاســــلام ذاکـــــر مـــی‌گوید: مســــــــجد مكانی است كه مسلمانان برای برپایی فرائض الهی و مجالس مذهبی در آن حاضر می‌‌شوند و این فرصت مناسبی است تا معارف و احكام دین نشر پیدا كند، البته نقش امام جماعت در این میان بسیار مهم است.
جامعه‌‌ای كه در راه تحقق ارزش‌های اسلامی گام برمی‌‌دارد، هیچ‌گاه از دستبرد و تجاوز دشمنان دین ایمن نمی‌ماند، این رهنمود قرآن است «وَ لا یَزالُونَ یُقاتِلُونَكُمْ حَتَّی یَرُدُّوكُمْ عَنْ دِینِكُمْ» كافران همواره با شما می‌جنگند تا آنگاه كه شما را از دینتان برگردانند.

ایجاد دفاتر حقوقی در مسجدها
معاون فرهنگی اجتماعی مرکز رسیدگی به امور مساجد کشور با بیان اینکه امروزه شاهد فعالیت‌هایی مانند کمک در تهیه جهیزیه و معرفی افراد در سنین ازدواج هستیم، ادامه می‌دهد: با جلساتی که با مسئولان قوه قضائیه داشتیم در پی این هستیم دفاتر حقوقی در مسجدها ایجاد کنیم. این دفاتر به اختلافات رسیدگی و در مرحله ابتدایی رفع می‌کند، این فعالیت نیز در کنار سایر اقدامات مسجدها در حوزه‌های دینی، فرهنگی و اجتماعی اجرایی می‌شود.
حجت الاسلام ذاکر تأکید می‌کند: در یک جمله می‌توان گفت مسجد تراز اسلامی مسجدی است که از وجوه مختلف، مرجع و پناه مردم باشد و برگزاری این جشنواره در این راستاست تا مسجدها به واسطه فعالیت‌های مختلف خود بازوی کمکی جامعه باشند.
او می‌گوید: امسال بیش از 300 مسجد عضو شبکه محله‌محور هستند و قصد داریم با برگزاری این جشنواره این تعداد را به بیش از یک هزار مسجد برسانیم. 

خبرنگار: مهدیه قمری

برچسب ها :
ارسال دیدگاه