برای پاسخ به پرسش‌های نوجوانان اتاق فکر نداریم

گفت‌وگو با دبیركل كانون تربیت اسلامی درباره ضرورت احیای معاونت پرورشی با تعریف جدید در برابر بمباران فکری بیگانگان

برای پاسخ به پرسش‌های نوجوانان اتاق فکر نداریم

نهال «امور تربیتی» در مدرسه‌ها که توسط شهیدان رجایی و باهنر تنها دو سال پس از پیروزی انقلاب اسلامی در بستر تعلیم و تربیت کاشته شد، نیازمند احیاست، به‌ویژه این روزها که موضوع تربیت و بازسازی روش‌های تعلیم و تربیت در نسل جدید اهمیت ویژه‌ای پیدا کرده است.این احیا نیاز به برنامه‌ریزی و تصمیم‌گیری در سطح وزارتخانه تا جذب نیروهای جوان برای تربیت مربی پرورشی که سال‌هاست مغفول مانده، دارد.


اتاق فکر نداریم
محمود فرشیدی، دبیركل كانون تربیت اسلامی در گفت‌وگو با ما ضمن اشاره به تأکید رهبر انقلاب بر احیای معاونت پرورشی، به پیش‌زمینه‌های لازم برای تحقق این موضوع اشاره می‌کند و می‌افزاید: پس از تذکر رهبر معظم انقلاب در سال1385 در خصوص ضرورت احیای معاونت پرورشی در وزارت آموزش و پرورش، مجلس شورای اسلامی قانون احیای معاونت پرورشی را در کمیسیون آموزش و تحقیقات تصویب کرد. بنابراین تنها معاونت وزارت آموزش و پرورش که مصوبه مجلس را دارد، معاونت پرورشی است. به این معنا که سایر معاونت‌ها می‌توانند حذف، ادغام و یا تغییر کنند اما در خصوص معاونت پرورشی این‌گونه نیست. در اردیبهشت 1386 آیین‌نامه اجرایی این قانون به تصویب هیئت وزیران رسید، اما با وجود پشتوانه‌های قانونی برای این معاونت، هنوز اقدام چشمگیری در این زمینه صورت نگرفته و امروز مدرسه‌های کشور با کمبود 70هزار مربی پرورشی مواجه‌اند، ضمن آنکه به لحاظ محتوا و سرفصل‌های پرورشی نیز دچار مشکل هستیم زیرا آن اتاق فکری که باید نیازهای روز نسل نوجوان را شناسایی و براساس آن تولید محتوا کند، وجود ندارد. در حالی که اوایل انقلاب ستاد فکری فعال برای این معاونت در وزارتخانه وجود داشت که پس از رصد مسائل روز و نیازهای دانش‌آموزان جزوه‌هایی منتشر می‌کرد و در اختیار مربیان پرورشی قرار می‌داد تا برمبنای همان سرفصل‌ها، فعالیت‌های پرورشی دانش‌آموزان تعریف و طبقه‌بندی شود. اما متأسفانه اکنون هیچ پاسخی برای پرسش‌های ذهنی دانش‌آموزان وجود ندارد و به نظر می‌رسد ضربه‌ای که در سال‌های گذشته به این معاونت خورده هنوز ترمیم نشده است.

وزارت تربیت
وزیر آموزش و پرورش دولت نهم می‌افزاید: برخی تصور می‌کنند تنها فعالیت معاونت پرورشی، فعالیت‌های دینی است و در مدرسه‌های سایر کشورها مربی پرورشی وجود ندارد، در حالی که هدف معاونت و مربی پرورشی رشد و پرورش استعدادهای دانش‌آموزان و شکوفا کردن توانمندی‌های آن‌هاست و در غرب هم درس پرورشی وجود دارد.
فرشیدی با اشاره به وجود سه اصل آموزش، پرورش و تربیت در آموزش و پرورش می‌گوید: موضوع آموزش، معلم‌محور بوده و فعالیت اصلی در آن بر دوش معلم است تا اطلاعات را به دانش‌آموزان منتقل کند. اما فعالیت‌های پرورشی، دانش‌آموزمحور است و اهداف تربیتی گسترده‌ای در پس این فعالیت‌ها در قالب ورزش، هنر، خدمت به محرومان و غیره طراحی می‌شود تا دانش‌آموزان با نقش‌آفرینی، استعدادهای خود را بروز دهند و در زمینه‌های مختلف تربیت شوند. برای مثال در حیطه هنر، ذوق هنری دانش‌آموز رشد پیدا می‌کند و یا در حوزه خدمت به محرومان، استعداد نوع‌دوستی وی شکوفا می‌شود.
وی با بیان اینکه تربیت، سومین و مهم‌ترین اصل در مدرسه‌های دنیاست، می‌افزاید: آموزش و پرورش الهام گرفته از بستر تربیت است، بنابراین هر دو باید به‌گونه‌ای باشند که دانش‌آموزان را به توحید و معنویت سوق دهند تا ابعاد مختلف وجودی آن‌ها رشد کند. به همین دلیل در فعالیت‌های مدرسه که بر پایه تربیت شکل می‌گیرد، علاوه بر مدیر و مربی پرورشی سایر معلمان نیز مسئولیت دارند و این‌گونه نیست که فقط مربی پرورشی مسئول باشد و آن را هم منحصر به قرآن و نماز بداند و به رشد سایر استعدادهای دانش‌آموزان توجهی نکند. 
فرشیدی ادامه می‌دهد: با تصویب سند تحول بنیادین آموزش و پرورش، جایگاه معلم پرورشی در مدرسه از اهمیت ویژه‌ای برخوردار شد؛ به‌گونه‌ای که پیشنهاد نخست طراحان سند تحول بنیادین این بود که نام وزارت آموزش و پرورش به وزارت تربیت تغییر کند زیرا رسالت این وزارتخانه تربیت دانش‌آموزان در زمینه‌های مختلف علمی، زیستی، اعتقادی و شکوفا کردن استعدادهاست. بنابراین لازم است معاونت پرورشی در مدارس احیا شود؛ برای تحقق این مهم باید از یک‌سو صاحبنظرانی که دارای تخصص‌های عالی در زمینه تربیت نسل نوجوان هستند اتاق فکری را برای پشتیبانی از معاونت پرورشی تشکیل دهند و از سوی دیگر با تأمین معلم پرورشی مدرسه‌ها و در اختیار قرار دادن محتواهای لازم به وی بتوانیم پاسخگوی نیازهای فکری و تربیتی نسل جوان باشیم.

شبهات فکری 
دبیركل كانون تربیت اسلامی می‌افزاید: برای احیای معاونت پرورشی به معنای واقعی نه تنها وزارت آموزش و پرورش، بلکه همه مسئولان فرهنگی کشور باید تلاش کنند تا در فضایی که دانش‌آموزان و نوجوانان ما زیر فشار و بمباران فکری رسانه‌های بیگانه قرار گرفته‌اند، بتوانیم به شبهات فکری آن‌ها پاسخ دهیم.
وی با بیان اینکه شیوع کرونا و در پی آن مجازی شدن آموزش موجب شد همان حداقل تأثیرگذاری‌های درس پرورشی در مدرسه‌ها از بین برود، ادامه می‌دهد: شایسته است دانشگاه فرهنگیان همراه با ارائه سرفصل‌هایی که جنبه آموزش و سوادآموزی دارد، تقویت محتوای تربیتی را در آموزش دانشجومعلمان مورد توجه قرار دهد و همه آموزه‌های معلمان پیوست تربیتی و فرهنگی داشته باشد تا معلمان با نگاه تربیتی عمیق‌تر به مدرسه و کلاس درس ورود پیدا کنند و نباید تصور کنیم تنها معلم پرورشی مسئول تربیت و پرورش دانش‌آموزان است.

خبرنگار: الهام حسینی

برچسب ها :
ارسال دیدگاه