مراجعه روزانه 40کارتن‌خواب به گرمخانه‌ها

معاون اجتماعی و مشارکت‌های سازمان اجتماعی و فرهنگی شهرداری مشهد:

مراجعه روزانه 40کارتن‌خواب به گرمخانه‌ها

معاون اجتماعی و مشارکت‌های سازمان اجتماعی و فرهنگی شهرداری مشهد در گفت‌وگو با قدس گفت: با پیش‌بینی کاهش دما امسال یک ماه زودتر، گرمخانه‌ها به پذیرش کارتن‌خواب‌ها اقدام کردند.


​​​​​​​معضل کارتن‌خوابی یکی از آسیب‌های مشترک بین تمام کلانشهرهاست. مشکلی که در کشورهای توسعه‌یافته نیز وجود دارد و این در حالی است که با سرد شدن هوا در فصل‌های پاییز و زمستان این آسیب نمود بیشتری دارد.
مهدی ابراهیمی افزود: امسال یک ماه زودتر گرمخانه کارش را آغاز کرد و بنا به پیش‌بینی‌های آب و هوا این اقدام انجام شده است.
وی با اشاره به اینکه اکنون مددسرای خانه سبز در شهید طرحچی ۲۱ (خین عرب سابق) در مشهد آمادگی پذیرش ۲۰۰ کارتن‌خواب را دارد، بیان کرد: برای مثال در شب‌های گذشته که دمای هوا به منفی یک رسید، با وجود ظرفیتش به طور متوسط هر شب حدود ۳۰ الی ۳۵ نفر در مددسرای خانه سبز پذیرش شدند که برخی خودشان به این گرمخانه مراجعه کردند و برخی نیز اوایل شب توسط شهرداری مشهد در شهر شناسایی و به گرمخانه آورده شدند.

شماره تماس ۱۳۷ را فراموش نکنید
ابراهیمی خاطر نشان کرد: از شهروندان تقاضا داریم در صورت مشاهده افراد کارتن‌خواب مراتب را با شماره ۱۳۷ در میان بگذارند تا اکیپ‌های پیش‌بینی شده برای انتقال آن‌ها به گرمخانه، اقدام کنند. قابل توجه است وقتی برای دعوت برخی از این افراد به مددسرا و یا گرمخانه مراجعه می‌شود، عده‌ای می‌پذیرند و تعدادی ادعا می‌کنند که شب به خانه‌هایشان برمی‌گردند و سرپناه دارند.
معاون اجتماعی و مشارکت‌های سازمان اجتماعی و فرهنگی شهرداری مشهد در پاسخ به این پرسش که گرمخانه‌ها به طور معمول از چه ماهی کار خود را آغاز می‌کنند، اظهار کرد: گرمخانه‌ها معمولاً از اوایل آذر ماه پذیرش را انجام می‌دهند؛ اما امسال از ابتدای آبان ماه پذیرش و فعالیت گرمخانه شروع شد و معمولاً تا پایان اردیبهشت ماه،گرمخانه به کار خود ادامه می‌دهد. اگر سردی هوا ادامه داشته باشد تا نیمه و یا پایان خرداد ماه نیز امکان پذیرش و نگهداری از کارتن‌خواب‌ها را تمدید می‌کنیم. 
وی زمان پذیرش را از ساعت ۱۹ عصر تا ۸ صبح روز بعد اعلام کرد و گفت: اگر صبح روز بعد حضور این افراد در مددسرا و یا گرمخانه‌ها، هوا همچنان سرد باشد و یا با بارش برف و باران مواجه شویم، حضور آن‌ها یک روز دیگر در گرمخانه تمدید می‌شود؛ اما لازم به یادآوری است بیشتر این افراد خودشان مایل به ماندن نیستند و از ساعت ۵ الی ۶ صبح تقاضای رفتن و ترک محل را دارند. همچنین بازه سنی این افراد معمولاً از ۱۸ تا حدود ۷۰ سال است.
مهدی ابراهیمی تصریح کرد: متأسفانه گروه‌های دلسوز مردمی، جهادی و اجتماعی گاهی بدون مشورت با نهادهای تخصصی اقداماتی مانند توزیع غذا، پتو و... را انجام می‌دهند. از همه این نیک‌اندیشان تقاضا داریم از طریق بهزیستی و یا برقراری تماس با شماره 137، هماهنگی‌های لازم را داشته باشند تا توزیع بهتری انجام شود. ابراهیمی افزود: گاهی توزیع غذا در مکان‌هایی انجام می‌شود و کارتن‌خواب‌ها غذا را نگه می‌دارند تا در زمان دیگری مصرف کنند و ممکن است به علت ماندگی غذا دچار بیماری شوند.
از این رو با اعتماد به نهادهای اجتماعی به صورت تخصصی می‌توانند این کمک‌ها و همدلی‌ها را انجام دهند و به جای اینکه دلسوزی‌های کوتاه‌مدت انجام شود و نگران این باشیم که امشب این فرد کارتن‌خواب، غذا داشته باشد، به این بیندیشیم که با حمایت‌های تخصصی‌تر، فرد اگر به کمپ‌ها مراجعه یا معرفی شود، شاید اعتیادش را ترک کند و موجب بازگشت او به خانواده و جامعه شود.

دلسوزی‌های موقتی!
معاون اجتماعی و مشارکت‌های سازمان اجتماعی و فرهنگی شهرداری مشهد با اشاره به این نکته که اقدامات کوتاه‌مدت کمکی به معتاد متجاهر نمی‌کند، بیان کرد: بهترین کار برای معتادان متجاهر، صیانت او پس از خروج از کمپ‌هاست. فرد پاک می‌شود و دوباره به آن پاتوق مراجعه می‌کند؛ زیرا متأسفانه پذیرش اجتماعی و خانواده را ندارد.
ابراهیمی درباره پذیرایی و ارائه خدمات به کارتن‌خواب‌ها در گرمخانه خانه سبز افزود: در مددسرا با یک وعده شام و یک وعده صبحانه از این افراد پذیرایی می‌شود. معمولاً صبحانه شامل چای، نان، پنیر، حلواارده، تخم مرغ و... است. همچنین شام گرمخانه، شام گرم و مقوی است تا باشرایط جسمی آن‌ها هماهنگ باشد.
خدمات بهداشتی و مراقبتی ارائه خواهد شد و همچنین خدمات پرستاری در صورت نیاز به صورت سرپایی به این افراد داده می‌شود.
وی در ادامه تأکید کرد: متأسفانه بیشتر کارتن‌خواب‌ها دارای اعتیاد و از معتادان متجاهر هستند و این معضل یکی از مشکلاتی است که مربوط به همه نهادها و سازمان‌های اجتماعی و خدماتی است و ما با توجه به وظیفه‌ای که داریم، جمع‌آوری کارتن‌خواب‌ها را انجام می‌دهیم؛‌ اما لازم به ذکر است که با اختیار خودشان پذیرش در گرمخانه را انجام می‌دهیم و به اجبار کسی را به آنجا نمی‌بریم.
 متأسفانه بیش از ۹۰ درصد این افراد اعتیاد دارند و چون ما ممنوعیت مصرف مواد در گرمخانه را داریم‌، برخی از این افراد به اینجا مراجعه نمی‌کنند. از این رو اگر برخی شب‌ها افراد کارتن‌خواب در شهر دیده می‌شوند، می‌تواند دلیل آن همین مورد باشد.

از ساماندهی تا حمایت در کمپ ترک اعتیاد
معاون اجتماعی و مشارکت‌های سازمان اجتماعی و فرهنگی شهرداری مشهد اذعان کرد: عده‌ای مواد مصرف نمی‌کنند و کسانی که معتاد نباشند در خانه سبز ساماندهی می‌شوند که ساماندهی شامل تحویل است که یا خانواده‌هایشان پیدا می‌شوند یا برخی از این افراد دارای مسائل و مشکلات روانی هستند که به مراکز درمانی و بیمارستان ابن‌سینا و سایر بیمارستان‌ها تحویل می‌شوند.
وی توضیح داد: اگر خود افراد برای ترک اعتیاد تمایل داشته باشند، آن‌ها را به کمپ‌های رایگان ترک اعتیاد معرفی می‌کنیم. 
کمپ رایگان با کمک بهزیستی و با ظرفیتی بالا راه‌اندازی شده و کسانی که خود یا خانواده‌شان بضاعت پرداخت هزینه کمپ ترک اعتیاد را نداشته باشند، در دوره‌های 3 و 6 ماهه کمپ ماده ۱۶ که کمپ‌های رایگان ترک اعتیاد برای کارتن‌خواب‌هاست، حضور پیدا می‌کنند و کسانی که خود یا خانواده‌شان هزینه ترک اعتیادشان را داشته باشند، به کمپ‌های ماده ۱۵متعلق به افراد خودمعرف هدایت می‌شوند.
شهرداری برای معرفی همه کارتن‌خواب‌هایی که علاقه‌مند به ترک اعتیاد باشند، پیگیری‌های لازم را انجام می‌دهد.
وی ادامه داد: با توجه به تعداد مراجعات، ظرفیت خالی برای پذیرش کارتن‌خواب‌ها را داریم و در صورتی که ظرفیت این کمپ تکمیل شود، به تناوب مکان‌های جدید را اعلام می‌کنیم. ظرفیت این کمپ برای پذیرش ۲۰۰نفر مهیاست؛ اما در حال حاضر شبی ۳۰ الی ۴۰ نفر به ما مراجعه می‌کنند.

ماجرای زنان کارتن‌خواب 
وی همچنین درباره زنان کارتن‌خواب بیان کرد: در این کمپ‌ها زنان کارتن‌خواب نیز پذیرش می‌شوند؛ اما تعداد بانوان کارتن‌خواب که علاقه‌مند باشند و مراجعه کنند، کم است؛ چون بیشتر آن‌ها هم دارای مشکل اعتیادند.
ابراهیمی خاطرنشان کرد: در  کمپ‌ها تفکیک جنسیتی داریم و این کمپ مجهز به دو مکان جدا برای بانوان و آقایان است. 
وی همچنین ادامه داد: خوشبختانه امسال این ظرفیت از طرف بهزیستی و شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر ایجاد شده تا خدمات معرفی به کمپ‌های رایگان مهیا شود.
ابراهیمی گفت: بالاترین ظرفیت پذیرش در سال‌های اخیر مربوط به سال گذشته است که هر شب ۳۰۰ نفر پذیرش و نگهداری شدند.
معاون اجتماعی و مشارکت‌های سازمان اجتماعی و فرهنگی شهرداری مشهد در پایان خاطر نشان کرد: افراد اگر نذری داشته باشند، هر روز تا پیش از ظهر  با تماس با شماره ۱۳۷ می‌توانند همدلی خود را اعلام و آمار تعداد را بگیرند و برای توزیع غذا ما را همراهی کنند.

خبرنگار: یزدی

برچسب ها :
ارسال دیدگاه