35هزار کنکوری معدل واقعی خود را ثبت نکردند

معاون سازمان سنجش آموزش کشور در گفت‌وگو با قدس:

35هزار کنکوری معدل واقعی خود را ثبت نکردند

داستان کنکور امسال و چگونگی پذیرش داوطلبان ورود به دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی تمامی ندارد. اگر از قطع اینترنت در برخی شهرها همزمان با آغاز آزمون، لو رفتن سؤالات و یا ابلاغ مصوبه کنکوری شورای عالی انقلاب فرهنگی بگذریم؛ حالا سازمان سنجش با چالش مغایرت معدل دانشجویانی مواجه است که سهوی یا به عمد، معدل خود را بالاتر از حد واقعی ثبت کرده‌اند و به همین دلیل حالا پس از گذشت حدود دو ماه از آغاز سال تحصیلی و بررسی وضعیت سابقه تحصیلی و معدل آنان توسط دانشگاه‌ها با مشکل مواجه شده‌اند به‌طوری که به نظر می‌رسد بسیاری از آنان باید به رشته‌ها و دانشگاه‌های دیگر بروند و یا از خیر تحصیلات تکمیلی بگذرند.  


​​​​​​​تعداد این گروه از داوطلبان چقدر است و چه سرنوشتی در انتظار آن‌هاست؛ آیا می‌توان با مساعدت سازمان سنجش و وزارت علوم برای حل مشکل آن‌ها امید داشت؟

سامانه آموزش و پرورش آماده نبود
حسن مروتی، معاون امور آزمون‌های سازمان سنجش آموزش کشور در پاسخ به قدس می‌گوید: پذیرش این دسته از داوطلبان در دانشگاه‌ها صرفاً بر اساس سوابق تحصیلی یعنی معدل دیپلم شامل معدل کتبی برای داوطلبان دوره نظری و یا معدل کل برای داوطلبان کاردانش و فنی‌وحرفه‌ای صورت گرفته است و به این داوطلبان تأکید شده بود در درج معدل خود دقت کنند اما بررسی‌ها نشان می‌دهد بیش از 35هزار داوطلب کنکور سال 1401 معدل‌های واقعی خود را درج نکرده‌اند.
وی دلیل اصلی مشکل یاد شده را در کامل نبودن سامانه آموزش و پرورش می‌داند و می‌گوید: چون برای دریافت معدل داوطلبان نمی‌توانستیم به صورت کامل از سامانه آموزش و پرورش استفاده کنیم، خوداظهاری را برای درج معدل ملاک عمل قرار دادیم اما همان‌طور که اشاره شد بیش از 35هزار داوطلب معدل واقعی‌شان را ثبت نکردند. البته شاید گفته شود بعضی از آن‌ها دانش‌آموخته نشده بودند یا معدل قطعی نداشتند که در پاسخ باید گفت این عده از روی دروس خود می‌توانستند تا حدود زیادی معدل خود را دقیق ارزیابی و ثبت کنند نه اینکه برای مثال معدل حدود 12 خود را 18 وارد کنند؛ همین موضوع موجب شده این عده در رشته‌هایی که حقشان نیست قبول شوند.
داوطلبانی که در زمان تکمیل فرم ثبت‌نام معدل واقعی خود را ثبت نکردند در واقع جای آن‌هایی را که معدل واقعی خود را وارد کرده‌اند گرفته‌اند. فردی را تصور کنید که صادقانه معدل واقعی خود را که مثلاً 16 بوده ثبت کرده اما در دانشگاه و رشته موردنظرش قبول نشده و الان جای دیگری است و ما دیگر نمی‌توانیم او را به آن رشته یا دانشگاه بیاوریم چون کل سیستم به‌هم می‌ریزد. 

سرنوشت داوطلبان
مروتی در خصوص سرنوشت کسانی که مشکل مغایرت معدل اعلامی دارند نیز می‌گوید: پرونده این افراد در کمیسیون موارد خاص سازمان سنجش بررسی و مشخص شد 25هزار نفر از آن‌ها با معدل جدید می‌توانند در همان جایی که قبول شدند ادامه تحصیل دهند. همچنین 8هزارو200 نفر دیگر نیز به انتخاب‌های بعدی ارجاع داده شدند چون معدلشان به انتخاب آن دانشگاه و رشته موردنظر نمی‌خورد در واقع داوطلبانی با معدل‌های بالاتر بودند. برای حدود هزارو900 نفر باقیمانده هم تدبیری اندیشیدیم تا این افراد از ادامه تحصیل محروم نشوند. در واقع به آن‌ها فرصت انتخاب رشته دوباره دادیم تا بتوانند در رشته‌هایی که ظرفیت خالی دارند نام‌نویسی کنند و آن‌ها هم از این فرصت استفاده کرده‌اند. 
مروتی می‌افزاید: همچنین برای دانشجویانی که معدلشان را اشتباه درج کردند این فرصت را فراهم کردیم تا پایان ترم جاری به تحصیل در همان رشته و دانشگاه بپردازند و امتحانات خودشان را هم بدهند و بعد واحدهایی را که گذراندند به رشته‌های جدید منتقل کنند تا این‌گونه به مشکل برنخورند.
وی در پاسخ به این پرسش که قبولی چه تعداد از 35هزار نفری که معدلشان را اشتباه ثبت کردند لغو می‌شود و نمی‌توانند ادامه تحصیل بدهند، می‌گوید: از نظر ما همه این افراد می‌توانند ادامه تحصیل بدهند و هیچ کدام اخراج نمی‌شوند البته نه لزوماً در همان رشته‌هایی که الان تحصیل می‌کنند بلکه  در سایر رشته‌ها. ضمن اینکه هیچ کدام از آن‌ها مربوط به رشته‌های علوم پزشکی و مامایی نیستند چون دانشجویان این رشته‌ها با آزمون انتخاب می‌شوند. 
وزارت آموزش و پرورش برنامه‌ای را برای اصلاح سامانه‌اش در دست اجرا دارد،  به‌طوری که قول داده‌اند سامانه را به‌گونه‌ای آماده کنند که خود ما بتوانیم معدل واقعی داوطلبان را ثبت کنیم که اگر این اتفاق بیفتد مشکل کلاً برطرف می‌شود. 

آزمون الکترونیکی کنکور شدنی است؟
معاون امور آزمون‌های سازمان سنجش در پاسخ به اینکه رئیس سازمان سنجش خبر از برگزاری آزمون الکترونیکی از سال 1403 می‌دهد و از سوی دیگر، این سازمان به دلیل کامل نبودن سامانه‌اش به خوداظهاری داوطلبان متوسل می‌شود، آیا این تصمیم، توانمندی‌های سازمان را برای اجرای این برنامه زیرسؤال نمی‌برد، می‌گوید: کاملاً درست است چون قسمتی از کار مربوط به سازمان سنجش است که ما تمام نرم‌افزارهای لازم را پیش‌بینی کرده‌ایم ولی بخش دیگر مربوط به بیرون از این مجموعه می‌شود. یعنی مثلاً باید سالن‌های مجهز به سیستم‌های رایانه‌ای داشته باشیم تا افراد بتوانند در آنجا بنشینند و به سؤالات ارسالی به صورت هوشمند پاسخ دهند که این قسمت مربوط به سازمان سنجش نمی‌شود. البته در حال رایزنی با دانشگاه پیام‌نور و دیگر دانشگاه‌های کشور هستیم تا ان‌شاء‌الله بتوانیم آزمون‌ها را از سال 1403 الکترونیکی برگزار کنیم.

خبرنگار: محمود مصدق

برچسب ها :
ارسال دیدگاه