مخاطب باید راضی از سینما بیرون برود

بررسی وضعیت گیشه فیلم‌های کمدی در گفت‌وگو با یک تهیه‌کننده

مخاطب باید راضی از سینما بیرون برود

جدول فروش امسال سینماها تاکنون، نشان از غلبه ژانر کمدی بر سایر ژانرها دارد.


​​​​​​​فیلم «انفرادی» با فروش بالای 73 میلیارد تومان در صدر گیشه سینماهای امسال قرار دارد. این فیلم کمدی به کارگردانی سیدمسعود اطیابی و تهیه‌کنندگی سیدابراهیم عامریان، مضمونی اجتماعی دارد. عامریان در کارهای مشترک قبلی خود با اطیابی نیز گوی سبقت را در گیشه از بقیه رقبا ربود به طوری که سال گذشته فیلم «دینامیت» با 58 میلیارد تومان فروش، صدرنشین گیشه بود. مسعود اطیابی پس از چهار همکاری مشترک با عامریان، جدیدترین سینمایی‌اش «بخارست» را با تهیه‌کننده دیگری روی پرده سینماها آورده است و باید دید که مسیر صدرنشینی‌اش در گیشه همچنان ادامه دارد یا نه. عامریان هم این روزها سریال نمایش خانگی «آنتن» را روی پلتفرم نماوا دارد و برای نخستین بار علاوه بر تهیه‌کنندگی، وارد عرصه کارگردانی هم شده است. او که کار جدیدی را در دست ساخت ندارد درباره تمایلش به تغییر ژانر از کمدی به دیگر ژانرها به خبرنگار ما می‌گوید: اگر فیلم‌نامه خوبی به دستم برسد برایم ژانر کمدی یا اجتماعی فرقی ندارد. الان فیلم‌نامه‌هایی در ژانر اجتماعی به دستم رسیده است ولی ذائقه امروز جامعه به سمت کمدی تمایل بیشتری دارد. 

 هر فیلم کمدی نمی‌فروشد
عامریان با بیان اینکه فیلم «انفرادی» پرفروش‌ترین فیلم امسال تا کنون است، می‌گوید: امسال سینمای ایران در ژانرهای کمدی و اجتماعی، هم فیلم خوب داشت و هم فیلم بد. قرار نیست هر فیلمی که کمدی باشد بفروشد، همان‌طور که فیلم‌های کمدی بد نفروختند بلکه فیلم‌های کمدی خوب فروش بالایی داشتند. فرمول فروش آثار اجتماعی هم اینچنین است. 
او اضافه می‌کند: با وجود اینکه فیلم ما بالای 70میلیارد تومان فروخته، چند فیلم اجتماعی هم حدود 20 میلیارد تومان فروختند که فیلم‌های متوسط رو به بالا در حوزه اجتماعی بودند و به‌نظرم اگر اثر قوی‌تری باشد، بیشتر هم می‌تواند بفروشد. حتی یک فیلم اجتماعی خوب می‌تواند بیش از 70 میلیارد تومان هم بفروشد. 
این تهیه‌کننده سینمایی با تأکید بر اینکه فیلم «انفرادی» را باید در مقایسه با آثار کمدی روی پرده مقایسه کرد، عنوان می‌کند: انفرادی در میان آثار کمدی، فیلمی بود که می‌توانست خوب بفروشد، این مقایسه را با آثار اجتماعی ندارم. به‌نظرم در آثار کمدی، انفرادی در حدی بود که بیشتر از این بفروشد. من روز نخست فکر می‌کردم که بتوانیم با «انفرادی» حدود 100 میلیارد تومان بفروشیم ولی بعید می‌دانم به این عدد برسیم.

 هزینه بالای تولید کمدی
آیا فروش بالای 70 میلیارد تومان در سینمای ایران با توجه به هزینه‌های بالای تولید، برای سازنده و سرمایه‌گذار، سودده است؟ عامریان معتقد است ساخت فیلم کمدی سودده نیست چون هزینه تولیدش بیشتر از فیلم‌های اجتماعی است. ضمن اینکه دستمزد بازیگران کمدی هم بالاتر از فیلم‌های اجتماعی است. مثلاً برخی بازیگران وقتی وارد یک پروژه اجتماعی می‌شوند تا یک سوم فیلم‌های کمدی دستمزد می‌گیرند اما وقتی به فیلم‌های کمدی می‌رسند دستمزد سه چهار برابر نسبت به فیلم‌های اجتماعی می‌گیرند. دستمزد بازیگر، کوچک‌ترین بخش هزینه‌هاست. 
او تأکید می کند: در آثار کمدی که تهیه‌کننده آن‌ها بودم سعی کردم در حق مخاطب کوتاهی نکنم و از هزینه‌های تولید نزنم. به‌نظرم وقتی مخاطبی هزینه خرید بلیت 50-40 هزارتومانی را می‌دهد باید راضی از سینما بیرون برود. ساخت یک اثر خوب و سرگرم‌کننده هم نیاز به هزینه کردن دارد. 
عامریان با بیان اینکه فیلم‌هایش جزو فیلم‌های گرانقیمت سینمای ایران در ساخت محسوب می‌شود، عنوان می‌کند: وقتی فیلمی اکران سینمایی می‌شود، یک سوم از فروش بلیت به تهیه‌کننده می‌رسد و مابقی برای پخش و سینمادار است بنابراین وقتی فیلمی 70میلیارد تومان می‌فروشد 20 میلیارد تومان از فروش گیشه دست تهیه‌کننده را می‌گیرد که هزینه ساخت فیلم، تقریباً همین‌قدر است. شاید این میزان فروش، ضرر نباشد اما هزینه و درآمد، سر به سر شده یا با سود جزئی تمام می‌شود. سود بانکی هزینه ساخت فیلم در مدتی که فیلم در نوبت اکران می‌ماند، بیشتر از سودی است که از فروش بدست می‌آوریم اما عشق به سینما موجب می‌شود در این حرفه بمانیم و کارهای جدید بسازیم. 

 جای خالی در اکران‌های بین‌الملل
عامریان با بیان اینکه پرونده «دینامیت» در سال گذشته با فروش 58 میلیارد تومانی در سینماها و حدود 12میلیارد تومانی در پلتفرم‌های نمایشی بسته شد درباره فروش برخط خاطرنشان می‌کند: معمولاً اکران برخط برای تهیه‌کننده، سود بیشتری دارد، اما ایراد اصلی‌اش این است که کمتر از نیم ساعت پس از اکران برخط، نسخه اصلی فیلم قاچاق می‌شود. 
تهیه‌کننده فیلم‌های «تگزاس1 و 2» در پاسخ به این پرسش که آیا آثار کمدی سینمای ایران سهمی در اکران‌های بین‌المللی دارند، می‌گوید: همیشه تلاش کردیم در فضای بین‌الملل کار کنیم اما نشده، دلیلش هم واضح است به‌هرحال کمدی‌های ایران، حجم ممیزی‌های قابل توجهی دارد و مجبوریم با اتفاق‌های عادی جامعه خودمان شوخی کنیم که این شوخی‌ها در جامعه بین‌الملل، خنده‌دار نیست. 

خبرنگار: زهره کهندل

برچسب ها :
ارسال دیدگاه