همگرایی و دیپلماسی فعال

سفر وزیر خارجه عمان به تهران در روزهایی که همه نگاه‌ها به ایران است

همگرایی و دیپلماسی فعال

سفر وزیر خارجه عمان به تهران و دیدار او با رئیس‌جمهور و رئیس دستگاه سیاست خارجی دولت، آن هم در شرایط فعلی که همه نگاه‌ها به ایران است مهم و قابل توجه ارزیابی می‌شود.


​​​​​​​در دیدار وزیر خارجه عمان و رئیس جمهور کشورمان، دکتر رئیسی اظهار کرد: خشم و عناد آمریکایی‌ها از پیشرفت‌های ملت ایران همواره در چهار دهه گذشته استمرار داشته و ناکام شده ولی آمریکایی‌ها از شکست‌های خود درس نمی‌گیرند. رئیس‌جمهور در بخشی از سخنانش ادامه داد: بعضی طرف‌های منطقه‌ای و بین‌المللی مرتب با واسطه پیام همکاری و تعامل می‌دهند ولی در میدان عمل رفتار آن‌ها با گفتارشان متفاوت است و این رفتار دوگانه در روابط با ایران قطعاً موجب پشیمانی ریاکاران می‌شود. 
امیرعبداللهیان نیز در گفت‌وگو با همتای عمانی خود عنوان کرده حوادث تروریستی اخیر در راستای فشار حداکثری آمریکا و کشورهای اروپایی علیه ملت ایران است. وی با تأکید بر توقف جنگ یمن و لغو کامل محاصره انسانی، از تلاش عمان برای رفع تحریم‌های ناعادلانه تشکر کرد. رئیس دستگاه دیپلماسی کشورمان شناورهای بدون سرنشین کشورهای بیگانه در آب‌های خلیج فارس را عامل مشکلات مضاعف کشور دانسته و استفاده سیاسی برخی دولت‌های استکباری از جایگاه آژانس را محکوم کرد. 
«السید بدر البوسعیدی» وزیر خارجه عمان نیز در این دیدار ضمن قدردانی از مواضع اصولی جمهوری اسلامی ایران در قبال مسائل منطقه‌ای و بین‌المللی به‌ویژه رویکرد حجت‌الاسلام والمسلمین رئیسی در تقویت روابط و همکاری‌های منطقه‌ای تأکید کرد: روابط عمان با جمهوری اسلامی ایران در مقایسه با دیگر کشورها نمونه است و ما خواهان استمرار و توسعه این روابط در عرصه‌های مختلف هستیم. وزیر خارجه عمان همچنین ضمن اعلام حمایت از مواضع و رویکرد جمهوری اسلامی ایران در مذاکرات رفع تحریم، تصریح کرد: معتقدیم ثبات قدم و رفتار صادقانه ایران به نتیجه خواهد رسید.

ارزیابی سفر وزیر خارجه عمان به تهران 
این سفر در شرایطی انجام شد که هفته‌های گذشته همزمان با التهاب‌های داخلی ایران برخی کشورهای منطقه با مداخله‌جویی و حمایت مستقیم و غیرمستقیم از گروه‌های تجزیه‌طلب و تروریست‌های ناقض نظم عمومی سعی بر تخریب امنیت کشور داشته‌اند. این مسئله جای تأمل دارد که یک روز پیش از سفر این مقام عمانی به تهران، وبگاه خبری آکسیوس وابسته به رژیم آمریکا، به نقل از مقامات کاخ سفید و رژیم کودک‌کش اسرائیل گزارش داد جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی و آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا هفته گذشته با بدر بن حمد البوسعیدی، وزیر امور خارجه عمان دیدار کردند تا در مورد باز شدن احتمالی حریم هوایی این کشور به روی پروازهای اسرائیل و سایر موضوعات گفت‌وگو کنند. این رسانه آمریکایی نوشت: عربستان سعودی چند ماه پیش به هواپیماهای اسرائیلی اجازه داد از حریم هوایی آن کشور برای انجام پرواز به سمت هند و چین استفاده کند. این اقدام، گامی قابل توجه در آشکارسازی روابط میان ریاض و تل‌آویو قلمداد شد. 
شایان ذکر است در سال ۲۰۱۸، بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر وقت رژیم صهیونیستی از عمان بازدید کرد و پس از گفت‌وگو با سلطان قابوس توانست موافقت وی با عبور پرواز‌های اسرائیل از حریم هوایی عمان را کسب کند اما پس از مرگ سلطان قابوس، سلطان هیثم بن طارق با این تصمیم مخالفت کرد. عمانی‌ها خواستار انجام برخی اقدام‌ها از سوی آمریکا در ازای آن شده‌اند؛ یکی از این خواسته‌ها آغاز گفت‌وگوهای راهبردی میان دو کشور با محوریت مبادلات فرهنگی و آموزشی، تجارت، سرمایه‌گذاری و انرژی‌های تجدیدپذیر بوده است. البته مسئول دستگاه دیپلماسی عمان پیش از سفر به ایران با سفر به واشنگتن درباره مسائلی همچون جنگ یمن و امنیت منطقه به بحث و گفت‌وگوی راهبردی نشسته است. 

نگاهی به محورهای گفت‌وگوها
بر اساس گزارش‌های منتشر شده، می‌توانیم  دلایل کلی سفر سرزده وزیر امور خارجه عمان به تهران را اهمیت مسئله بازگشت صهیونیست‌ها به آسمان این کشور و نظرخواهی مسقط از دولت ایران و همچنین تبادل نظر درباره مسائل یمن عنوان کنیم. مسئله برجام هم جای خودش را در روابط ایران و عمان دارد تا آنجا که می‌توان یکی از دلایل اصلی آمد و شد‌های بین ایران و عمان در طول 12 سال گذشته را مذاکرات ایران و غرب برای رفع تحریم‌ها بدانیم. عمان علاوه بر نقش تقویت‌بخشی به روابط خارجی ایران همواره به عنوان همراه اقتصادی و تسهیلگر تجارت ایران با کشورهای منطقه و جهان نقش‌آفرینی کرده است. پس از فوت سلطان قابوس و روی کار آمدن سلطان هیثم، فصلی نو از واقع‌گرایی کم‌هراس در کنشگری منطقه‌ای عمان به خصوص در مواجهه با رژیم صهیونیستی شروع شده که البته موجب نزدیک شدن تهران و مسقط و افزایش تلاش‌ها برای دیپلماسی فعال در روابط دو کشور شده است. 

خبرنگار: حسین محمدی اصل

برچسب ها :
ارسال دیدگاه