کردهای تنها مقابل اردوغان

دور جدید حملات ترکیه به شمال سوریه و عراق با اطلاع آمریکا انجام می‌شود

کردهای تنها مقابل اردوغان

همان‌گونه که قابل پیش‌بینی به نظر می‌رسید، دولت رجب طیب اردوغان با بهانه قرار دادن حادثه تروریستی این کشور، دور جدیدی از حملات غیرقانونی را به مناطقی گسترده از شمال عراق و سوریه از سر گرفت.


​​​​​​​حمله در میدان تقسیم استانبول که به کشته و زخمی شدن بیش از 35تن منجر شد، یکشنبه هفته گذشته اتفاق افتاد. آنکارا پس از این اقدام به‌سرعت انگشت اتهام را به سمت حزب کارگران کردستان (پ.ک.ک) گرفت؛ اتهامی که از سوی این گروه رد شد. ولی به نظر ترکیه با بهره‌برداری از این اتفاق که برخی آن را زیر سر اردوغان می‌دانند، میدان را برای ماجراجویی جدید مهیا دیده و رئیس‌جمهور این کشور پس از بازگشت از اندونزی و نشست گروه20 فرمان تهاجم به دو همسایه جنوبی را صادر کرده است.در این راستا منابع خبری گزارش داده‌اند جنگنده‌های ترکیه حملات هوایی همزمانی به مواضع حزب کارگران کردستان عراق (پ.ک‌.ک) و نیروهای دموکراتیک سوریه (قسد) انجام داده‌اند. 
عمده حملات در شمال سوریه متمرکز شده و مناطقی همچون الحسکه، روستاهای حلب، الرقه، کوبانی، عین عیسی، دریک و تل‌رفعت و در شمال عراق نیز ارتفاعات قندیل، شنگال و برخی مناطق دیگر هدف قرار گرفته است. دستگاه مبارزه با تروریسم منطقه کردستان عراق اعلام کرد ترکیه صبح یکشنبه 25 حمله هوایی علیه مناطقی در شمال عراق و سوریه انجام داد و طی آن، 32 عضو شبه‌نظامی کرد کشته شدند. از سوی دیگر، مرکز موسوم به دیده‌بان حقوق بشر سوریه (وابسته به مخالفان دولت سوریه) از کشته شدن 11 نفر از شبه‌نظامیان موسوم به نیروهای دموکراتیک سوریه و نیروهای ارتش سوریه در حملات هوایی ترکیه خبر دادند.این در حالی است که وزارت دفاع ترکیه با انتشار تصاویری از جنگنده‌های خود در کامنتی زیر این تصاویر نوشت: «زمان حساب فرا رسیده است». منابع خبری آگاه گزارش دادند بیش از ۵۰هواپیمای جنگنده و ۲۰هواپیمای بدون سرنشین در عملیات «پنجه شمشیر» شرکت داشتند. 
جالب آنکه روز جمعه، وزارت امور خارجه آمریکا توصیه کرده بود شهروندان این کشور به دلیل اقدام نظامی احتمالی ترکیه به شمال سوریه و عراق سفر نکنند، اقدامی که از هماهنگی پشت‌پرده میان آنکارا و واشنگتن بر سر این موضوع حکایت دارد. ایالات متحده آمریکا در شرق سوریه حضور گسترده دارد و برای حمایت از کردها تضمین داده است. با این حال همان‌گونه که واشنگتن به دولت اشرف غنی پشت کرد، وقتی زمانش برسد و منافعش در آن باشد به کردها هم پشت کرده و آن‌ها را مقابل حملات ترکیه تنها خواهد گذاشت.

خبرنگار: هدایت جاویدان

برچسب ها :
ارسال دیدگاه