بازرسی محصولات کشاورزی در مشهد با سه متخصص!

دردسر اجرای قانون انتزاع و دودی که به چشم مردم می‌رود

بازرسی محصولات کشاورزی در مشهد با سه متخصص!

یک سال پس از اجرایی شدن قانون انتزاع و محول شدن نظارت بر محصولات کشاورزی به جهاد کشاورزی با بازگشت یک باره و حاشیه‌دار نیروهای سازمان صمت مأمور شده به جهاد کشاورزی به مبدأ خدمتی، حالا موضوع کنترل و برخورد با تخلفات در این حوزه را با مشکلات فراوانی روبه‌رو  کرده و فشار کار بر دوش سه کارشناس متخصص افتاده است.


قرار بود انتزاع چه کند؟
یک سال پیش در همین ایام بود که ماجرای اجرای قانونی انتزاع رسانه‌ای شد. در این زمینه و بر اساس قانون انتزاع تصمیم گرفته شده بود تمام وظایف و تکلیف‌های مرتبط با تنظیم و نظارت بر بازار محصولات کشاورزی و پروتئینی از تولید و تأمین تا نظارت بر توزیع از حوزه اختیارات وزارت صنعت، معدن و تجارت خارج شده و بر عهده وزارت جهاد کشاورزی قرار گیرد.
ابلاغ این قانون به دستگاه‌ها هرچند کاری دقیق و برای کنترل تخلفات، مفید به نظر می‌رسید؛ اما اصلی‌ترین موضوع اجرای این قانون، نبود و یا کمبود نیروی متخصص در جهاد کشاورزی در حوزه نظارت بر بازار بود؛ چرا که نیروهای متخصص برای استخراج تخلفات در حوزه‌های مذکور تا پیش از  اجرای این قانون در سازمان صمت حضور داشتند.
پس همان زمان این نگرانی در کشور به وجود آمد که نبود نیروی متخصص در حوزه نظارتی مذکور در جهاد کشاورزی شهرستان‌ها می‌تواند خطراتی درپی داشته باشد که با ورود مسئولان وزارتخانه‌ای به ماجرا، تصمیم گرفته می‌شود قسمتی از نیروهای شاغل در معاونت بازرسی سازمان صنعت، معدن و تجارت شهرستان‌ها با تصمیم مدیریتی و به صورت موقت به جهاد کشاورزی شهرستان‌ها منتقل شوند. ضمن اینکه مقوله کنترل کالاهای مرتبط حوزه با تنظیم و نظارت بر بازار محصولات کشاورزی و پروتئینی از تولید و تأمین و توزیع روی زمین نماند، این کارشناسان تجربه خود را هم به نیروهای جهاد کشاورزی این اداره تازه‌نفس منتقل کنند.

حاشیه‌های خروج بازرسان صمت از جهاد
تمامی مراحل کار انجام شد و رصد رسانه‌ای حدود یک سال ادامه پیدا کرد تا اینکه رویه حاشیه‌داری ضربه سنگینی به مقوله نظارت و بازرسی محصولات کشاورزی در مشهد وارد کرد و مسئولیت کنترل و پایش این محصولات در یک کلانشهر در واقعیت به دوش چهار کارشناس افتاده بود!
همین ماجرا سبب شد دقیق‌تر به موضوع ورود کنیم. بررسی‌های میدانی در دستور کار خبرنگار ما قرار گرفت و در نهایت مهر تأییدی بر تمامی حاشیه‌سازی‌ها خورد. در این میان مشخص شد پس از یک سال حضور ده‌ها کارشناس معاونت بازرسی سازمان صمت خراسان رضوی در واحد بازرسی جهاد کشاورزی مشهد، جز چند نفر انگشت‌شمار بقیه آن‌ها به یک باره آهنگ بازگشت به مبدأ خدمتی را سر دادند.
کار به جایی می‌رسد که حتی برخی از این افراد بدون طی کردن مراحل اداری و تسویه حساب به معاونت بازرسی سازمان صمت استان باز می‌گردند که ماجرا با واکنش برخی مسئولان در جهاد کشاورزی استان روبه‌رو می‌شود.
این همه ماجرا نبود و برخی شنیده‌ها حاکی از آن بود که دلیل این بازگشت یک باره نیروها و ضعیف شدن بازوی نظارتی بازار در اداره نظارت و بازرسی جهاد کشاورزی مشهد صحبت برخی مسئولان سازمان صمت استان بود. صحبت‌هایی که اشاره می‌کرد اگر نیرویی به محل خدمت خود در سازمان مبدأ بازنگردد، در آینده و اتمام زمان مأموریت و همزمان با بازگشت، به شهرستان فرستاده خواهد شد!
از سوی دیگر تحقیقات میدانی نشان می‌داد معرفی نکردن نیرو به تعداد کافی در این مدت از سوی جهاد کشاورزی استان برای آموزش نظارت بر بازار، حالا کار را به جایی رسانده که در اداره نظارت و بازرسی جهاد کشاورزی مشهد کنترل بازار توسط چهار کارشناس باقی‌مانده از سازمان صمت انجام می‌شود و سه نیرویی که از سوی جهاد آنجا حضور دارند و چندی پیش معرفی شده‌اند که در عمل تخصص بالایی ندارند.

سکوت رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان!
با توجه به اهمیت این موضوع ابتدا با قنبری، رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی تماس می‌گیریم تا پی ببریم چرا در این مدت نیروی کافی به واحد بازرسی منتقل نشده که هرچه تلاش می‌کنیم، این مقام مسئول پاسخی به تماس‌ها و پیامک ارسالی و پیگیری‌های رسانه‌ای نمی‌دهد و سکوت اختیار می‌کند.

رئیس سازمان صمت استان: اجباری به بازگشت در کار نبوده
در ادامه به سراغ رئیس سازمان صمت خراسان رضوی می‌رویم. رجبی در واکنش به ادعای اجبار نیروها برای بازگشت به سازمان صمت استان می‌گوید: بحث اجبار در کار نبوده و اعلام شده بود هرکس تمایل دارد در جهاد بماند و هر کس نمی‌خواهد به صمت بازگردد.
وی ادامه داد: قانون انتزاع که اجرا شد، بی‌شک وظایف مربوط به حوزه کالاهای اساسی به وزارت جهاد واگذار شد، چه تأمین و چه مقوله بازرسی آن.
رئیس سازمان صمت استان ادامه داد: در شروع کار بین وزارت صمت و جهاد کشاورزی توافق شد برخی از نیروهای صمت به جهاد کشاورزی مأمور بشوند. این کار هم در شهرستان‌ها انجام شد. از صمت استان خراسان رضوی در  مجموع 36نفر مأمور شدند به جهاد کشاورزی بروند. این افراد نیروهای وزارت صمت بودند و موضوع، تنها مأموریت بود.

قرار بود جهاد تأمین نیرو کند
رجبی تصریح کرد: قرار بود در این فاصله چند ماهه، وزارت جهاد کشاورزی تأمین نیرو کند و یا نیرویی جابه‌جا شود. این مأموریت تا انتهای سال پیش(1400) بود و پس از آن بار دیگر دستوری آمد که ماجرا 6 ماه دیگر تمدید شود. فراموش نکنید که حقوق این افراد را هم همچنان وزارت صمت پرداخت می‌کند تا مأموریت وزارت جهاد انجام شود.
از دو ماه پیش برخی نیروها با وزارت صمت مکاتبه‌ای کرده بودند با این مضمون که تعیین تکلیف کنید ما نیروی صمت هستیم یا جهادکشاورزی. باید بمانیم یا برگردیم؟ در نهایت هر دو وزارتخانه در توافقی اعلام کردند این افراد در تمام کشور اگر تمایلی دارند در جهاد بمانند، اعلام کنند تا مراحل انتقال آن‌ها صورت بگیرد.
وی گفت: تصور می‌کنم در تمام خراسان رضوی 18نفر اعلام کردند تمایل دارند در جهاد بمانند که موضوع انتقال آن‌ها در حال پیگیری است. تعدادی هم اعلام کردند می‌توانند یک سال دیگر مأمور بمانند که تمدید مأموریت آن‌ها هم انجام شد. تعدادی هم تمایلی به ادامه مأموریت و انتقال به جهاد نداشتند؛ چرا که شخص مأمور هم باید رضایت داشته باشد. این افراد بر اساس توافقی که در وزارتخانه انجام شد، پس از 9 ماه که جهاد هم فرصت داشته نیروی جایگزین انتخاب کند، به صمت برگشتند. این تصمیم در حالی گرفته شد که ضمن حفظ کرامت کارمندان، مأموریت محوله هم دچار مشکل نشود.
رئیس سازمان صمت خراسان رضوی ادامه داد: بازرسی صمت هم به اندازه بازرسی سازمان جهاد اهمیت دارد. ما هم اگر نیرو کم داشته باشیم، مشکلاتی پیش خواهد آمد. شهر مشهد به تنهایی مد نظرم نیست. در تمام استان تعداد مورد اشاره به صمت بازگشتند. بقیه پیگیری تأمین نیروها پس از 9ماه با جهاد کشاورزی است.

خبرنگار: عقیل رحمانی

برچسب ها :
ارسال دیدگاه