نیاز 10هزار میلیاردی عملیات ترمیمی راه‌ها

در گفت‌و‌گو با مدیر کل راهداری استان مطرح شد

نیاز 10هزار میلیاردی عملیات ترمیمی راه‌ها

کارنامه چند سال اخیر اداره کل راهداری و حمل و نقل خراسان رضوی آن‌قدر ضعیف و پر نقص بود که صدای خیلی از مسئولان را هم درآورد.


​​​​​​​وضعیت راه‌های استان، خود گویای همه چیز است. برای مثال کافی است چند کیلومتر از محدوده راهداری خراسان رضوی پس از شهرستان داورزن به سمت شاهرود برویم. درست پس از تابلویی که ختم محدوده خراسان رضوی را اعلام می‌کند، انگار وارد کشور دیگری می‌شویم! راه صاف است و بدون چاله و از گودال‌هایی که قاتل جلوبندی خودروها هستند، خبری نیست. چاله‌هایی که در راه‌های استان به وفور می‌بینیم و مسبب گرفتن جان خیلی از حادثه‌دیدگان جاده‌ای خراسان رضوی شده‌اند.
بدون شک سر و سامان دادن به اوضاع وخیم راه‌های استان با شرایط فعلی هم زمان می‌برد و هم بودجه می‌خواهد. تنها برای بهسازی، نگهداری و ترمیم جاده‌های موجود بودجه‌ای 10هزار میلیاردی نیاز است؛ موضوعی که مدیر کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای خراسان رضوی بر آن تأکید دارد و می‌گوید تنها برای ترمیم چاله‌های جاده مشهد به سبزوار و برعکس بودجه‌ای نزدیک به 600 میلیارد تومان مورد نیاز است.

قرارداد 2 هزار و 500 میلیاردی 
جعفر شهامت درگفت‌وگویی با قدس از وضعیت موجود گفت و به پرسش‌های مطرح شده پاسخ داد. (گرفتن پاسخ پرسش‌های این مصاحبه به این سادگی هم نبود).
وی در پاسخ به این پرسش که چه میزان از راه‌ها نیاز به بهسازی و ترمیم آسفالت دارند، گفت: متأسفانه قسمت‌هایی از رویه راه‌های استان در سال‌های گذشته که بیشتر ناشی از کمبود اعتبارات لازم و افزایش قیمت‌ مواد اولیه بود، از میان رفته و نیاز به ترمیم و مرمت دارند. در همین زمینه اولویت ترمیم رویه راه‌ها به ترتیب محورهای ترانزیتی شریانی، اصلی و فرعی در برنامه اجرایی و عملیاتی این اداره کل قرار گرفته است. در حال حاضر برنامه اجرایی اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای خراسان رضوی، مرمت رویه راه‌ها به ویژه در محور‌های شریانی و کریدوری استان با انعقاد بیش از ۷۲ قرارداد با مبلغ بیش از 2 هزار و 500 میلیارد تومان در قالب طرح نهضت آسفالت راه‌های استان است. در این طرح بیش از هزار و 600کیلومتر از رویه راه‌های استان مرمت شده و به سطح مناسبی ارتقا خواهند یافت.

ترمیم محور مشهد – سبزوار تا تابستان 
شهامت در واکنش به موضوع خرابی رویه آسفالت محور جاده مشهد به سبزوار و برعکس و نارضایتی‌های زیادی که در این زمینه وجود دارد، اظهار کرد: ترمیم رویه محور مشهد باغچه نیشابور سبزوار در قالب طرح نهضت آسفالت راه‌های استان با انعقاد ۱۵فقره قرارداد با مبلغ مجموع ۶۹۰میلیارد تومان و طولی معادل ۲۵۰ کیلومتر در حال انجام است. چنانچه تأمین اعتبار لازم انجام شود، تابستان سال آینده مشکل ترمیم رویه آسفالت این محور برطرف می‌شود.
ترمیم رویه راه‌های فرعی و بین شهری و روستایی نیز در دستور کار قرار گرفته است که به امید خدا بسیاری از مشکلات رویه مرتفع خواهد شد  اما به دلیل محدودیت اعتبارات ملی و کاهش سهم حمل و نقل و اعتبارات استانی در سال‌های اخیر به حدود کمتر از 13درصد اعتبارات استان، تغییر شرایط فعلی در راه‌های فرعی و روستایی نیازمند مشارکت بیشتر شورای برنامه‌ریزی شهرستان‌هاست. همچنین نباید فراموش کنیم که هزینه‌ها بسیار بالاست. برای یک کیلومتر بیشتر از 2میلیارد تومان بودجه لازم است. در بحث راه‌های روستایی، یکی دیگر از مشکلات، پراکندگی زیادی است که وجود دارد. امسال بودجه 60 تا 70 میلیارد تومانی برای این بخش در نظر گرفته شده است.

10 هزار میلیارد بودجه برای ترمیم خرابی راه‌ها

شهامت در پاسخ به این پرسش که برای ساماندهی وضعیت راه‌‌های استان به چه میزان بودجه نیاز است، عنوان کرد: بر اساس استانداردهای جهانی نگهداری و ترمیم راه‌ها، سالانه بین 3 تا 5 درصد هزینه‌های ساخت آن را نیاز دارد؛ یعنی حدود 10هزار میلیارد تومان بودجه لازم است تا شرایط فعلی حفظ شود. وی درباره شرایط گردنه‌های جاده‌ای استان و تعداد گردنه‌های خطرناک گفت: گردنه‌های بحرانی در استان چهار یا پنج مورد هستند که دو گردنه در محور مشهد – تربت حیدریه قرار دارند، یک گردنه در محور نیشابور و گردنه تیوان درگز از اصلی‌ترین این موارد است.

خبرنگار: هاشم رسائی‌فر

برچسب ها :
ارسال دیدگاه