برای آموختن مادام‌العمر آماده باش!

توصیه‌های یک نویسنده به نوجوانان علاقه‌مند نویسندگی

برای آموختن مادام‌العمر آماده باش!

حسن قربانزاده خیاوی، مربی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان است. او 20 سال است که به نوجوانان داستان‌نویسی آموزش می‌دهد.


قربانزاده خیاوی تاکنون کتاب‌های «آب و زنجیر»، «روی سیم تار» و «گریز از سال صفر» را برای این گروه سنی نوشته است. اگر نوجوانی هستید که به نویسنده شدن علاقه‌مندید، توصیه‌های آقای قربانزاده خیاوی را درباره نوشتن، بخوانید. 
سال‌هاست مربی داستان‌نویسی هستم. در این مسیر خودم هم پای درس استادان بزرگ نشسته‌ام و می‌نشینم. آموختن برای یک نویسنده هرگز به نقطه پایان نمی‌رسد عزیزی که می‌خواهد نویسنده شود باید خودش را برای یک آموختن مادام‌العمر آماده کند. روزی شاید رمان جنایی-پلیسی بنویسد و نیاز به مطالعه دقیق حقوق و قضا و محاکمه داشته باشد. روزی به سراغ داستان علمی تخیلی می‌رود و باید مطالعات آزمایشگاهی و ستاره‌شناسی داشته باشد. این زنجیره آموختن متوقف نمی‌شود. نویسنده از کشاورزی و باغ‌داری گرفته تا سیاست، ورزش، پرورش گل و گیاه و زنبور نیازمند آگاهی و مطالعه است. پس ابتدا برای عزیزانی که مسیر نوشتن را انتخاب کرده‌اند صبر و بردباری توصیه می‌کنم. نوشتن کاری سخت، زمانبر و دیربازده است. یعنی سال‌ها می‌خوانی و می‌آموزی اما نوشته‌ها چنگی به دل نمی‌زند اما شاید نقطه امید درست یک ذره بعد از نقطه ناامیدی است، پس باید ادامه داد.
پس از صبر، تلاش، تن دادن به آموزش، مطالعه در ابعاد گسترده و مختلف، تمرین و روزانه‌نویسی از توصیه‌های دیگر من به دوستان نوقلم، خودم و تمام نویسنده‌هاست.
یک پیشنهاد دیگر که برای یک علاقه‌مند به نویسندگی در مسیر نوشتن معجزه می‌کند، خرید سررسید و یادداشت روزانه نوشتن است. هر روز صفحه همان روز. شامل تمام اتفاق‌ها، رویدادها، نظر و عقاید شخصی در مورد رخدادهای مهم. این کار تأثیر شگرفی برای یک نویسنده دارد و دارای ارزش‌های بسیاری است.

خبرنگار: خدیجه زمانیان

برچسب ها :
ارسال دیدگاه